ضرورت توجه به انجام فیزیوتراپی برای تسریع روند درمان بیماری‌ها

دکترای تخصصی فیزیوتراپی گفت: امروزه با استفاده از درمان‌های جدید فیزیوتراپی می‌توان به بیماران نورولوژی در بهبود حرکت کمک زیادی کرد. فیزیوتراپی برای افزایش کیفیت زندگی سالمندان، بیماران سرطانی و بیماران آسیب‌دیده در تصادف کمک‌کننده است.

احسان قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه علم فیزیوتراپی در دنیا سابقه بسیار طولانی دارد و بیش از ۵۰ سال است که این علم وارد کشور شده است، اظهار کرد: در گذشته این رشته برای متخصصان در کشور شناخته شده نبود، اما به‌تدریج متخصصان ارتوپدی، نورولوژی و سایر رشته‌ها مانند قلب و عروق و تنفس متوجه شدند استفاده از برنامه‌های فیزیوتراپی، تمرین‌درمانی و بهره بردن از تکنیک‌های دستی و مدالیته‌های الکتریکی می‌تواند به درمان بیماران کمک کند.

وی با بیان اینکه پیشگیری در کاهش هزینه برای بیمار بسیار کمک‌کننده است، گفت: فیزیوتراپیست‌ها با ارائه آموزش تلاش می‌کنند به افرادی که در حوزه صنعت کار می‌کنند، همچنین به راننده‌ها و دانش‌آموزان آموزش‌های لازم را در خصوص نحوه نشستن و چگونگی انجام کارهای روزانه بدهند و آموزش این موارد می‌تواند بسیاری از اختلالات حرکتی آنها را کاهش دهد.

دکترای تخصصی فیزیوتراپی تصریح کرد: در حال حاضر نگاه بسیار مثبتی بین متخصصان ایجاد شده است که برای تکمیل درمان، بیماران را به بخش‌های فیزیوتراپی ارجاع دهند، برای مثال زمانی که یک جراح ارتوپد زانوی بیمار را عمل می‌کند، می‌داند به دلیل عوارضی مانند درد و مشکلات حرکتی که ممکن است در ناحیه زانو به وجود آید، بیمار باید به فیزیوتراپی ارجاع شود و با استفاده از مدالیته‌های درمانی و تکنیک‌های دستی، اختلالات به حداقل برسد و بیمار به جامعه و فعالیت روزمره خود بازگردد.

بهبود حرکت بیماران با درمان‌های جدید فیزیوتراپی

وی با تاکید بر اینکه در زمینه نورولوژی نیز فعالیت‌هایی انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر بیماران بسیاری دچار سکته‌، ضربه‌های مغزی و ضایعات نخاعی می‌شوند، بعضی از بیماری‌ها مانند ام‌اس و پارکینسون هم افزایش پیدا کرده است، متخصصان مغز و اعصاب برای افزایش کیفیت زندگی این بیماران و کاهش اختلالات حرکتی آنها لازم می‌دانند این بیماران را به بخش‌های فیزیوتراپی ارجاع دهند.

قاسمی خاطرنشان کرد: در گذشته پزشکان تنها بیماران ارتوپدی را ویزیت می‌کردند، اما امروزه با پیشرفت‌های به‌دست آمده و با استفاده از درمان‌های جدید فیزیوتراپی می‌توان به بیماران نورولوژی در بهبود حرکت کمک زیادی کرد. در اصفهان مراکز خاصی به بحث نورولوژی بیماران اختصاص داده شده است. فیزیوتراپی برای افزایش کیفیت زندگی سالمندان، بیماران سرطانی و بیماران آسیب‌دیده در تصادف کمک‌کننده است.

وی در خصوص ناهنجاری‌های اسکلتی و استخوانی در کودکان تصریح کرد: در سال‌های اخیر با شیوع کرونا و خانه‌نشین شدن دانش‌آموزان، کودکان ۱۰ تا ۱۲ ساله با عارضه چاقی زیاد و انحرافات در ستون فقرات به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، آنها حالت قوز پیدا کرده‌اند و ستون فقراتشان انحرافاتی پیدا کرده است که به آن اسکولیوز می‌گوئیم و اگر توسط یک فیزیوتراپیست مورد ارزیابی دقیق قرار گیرند و تمرین‌های کششی و تقویتی انجام دهند، از بروز معضلات بعدی جلوگیری خواهد شد.

عضو هیئت علمی گروه فیزیوتراپی دانشکده علوم توانبخشی اصفهان اظهار کرد: خانواده‌ها باید به این موضوع توجه کنند که اگر فرزند آنها دچار انحرافاتی در ستون فقرات است یا کف پاهای او صاف است، حتماً آن‌ها را به متخصصان فیزیوتراپی ارجاع دهند تا چکاپ شوند، احتمال دارد فیزیوتراپیست این کودکان را برای ارزیابی به متخصص ارتوپد یا سایر رشته‌ها ارجاع دهد.

وی با تاکید بر اینکه اگر این تشخیص دیر انجام شود و کودک به بخش‌های مربوطه ارجاع نشود، به جراحی نیاز پیدا خواهد کرد، گفت: این نوع جراحی‌ها هزینه‌های زیادی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند و باعث تغییر شکل‌های زیادی در ستون فقرات و بافت‌های بدن کودکان می‌شود، از این‌رو خانواده‌ها باید خانواده‌ها ناهنجاری‌های اسکلتی و استخوانی در کودکان را جدی بگیرند.

نحوه درمان فیزیوتراپی در گروه سالمندان

قاسمی در خصوص فیزیوتراپی در گروه سالمندان تصریح کرد: در شرایط فعلی افزایش آمار سالمندان کشور یکی از دغدغه‌های اصلی وزارت بهداشت است، جامعه رو به سالمندی می‌رود و باید سعی شود کیفیت زندگی سالمندان در حد مطلوبی نگه داشته شود.

وی با بیان اینکه در سنین سالمندی سیستم اعصاب مرکزی و محیطی و قدرت عضلات و استخوان‌ها به سوی زوال پیش می‌رود، ادامه داد: ضروری است با توانبخشی حرکت و تمرین درمانی برای سالمندان بروز اختلال حرکتی این گروه سنی را کاهش داد، در بین بسیاری از سالمندان بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و بیماری‌های قلبی وجود دارد، از این‌رو می‌توان با برنامه‌های توانبخشی این قشر را فعال نگه داشت و از بروز اختلالات بین سالمندان جلوگیری کرد.

دکترای تخصصی فیزیوتراپی خاطرنشان کرد: سالمندانی که دچار اختلالات فیزیکی اسکلتی و عضلانی شوند، اختلالات شناختی نیز پیدا می‌کنند، در فرایند شناختی ارائه آموزش‌های لازم و تمرین‌های چگونه نشستن مهم است، اگر سالمندانم دچار اختلالات پاتولوژیک باشند، از طرف پزشکان به فیزیوتراپ‌ها ارجاع می‌شوند و درمان‌های فیزیوتراپی برای آنها انجام می‌شود.

کد خبر 678289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.