کمک‌درسی‌ها همچنان می‌تازند / سفیر حقیر بریتانیا

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه هجدهم مردادماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه قدس در صفحه اول امروز خود با تیتر «شورای رقابت یا شورای قیمت؟» نوشت: دیروز رئیس‌جمهور در دیدار از خبرگزاری صداوسیما و در پاسخ به پرسشی مبنی بر افزایش قیمت خودروهای مونتاژی از سوی شورای رقابت و دستور ۲۰ روز پیش ایشان به وزیران اقتصاد و صمت برای اصلاح این قیمت‌ها، به ضرورت آسیب‌شناسی و اصلاح قانون شورای رقابت اشاره کرد.

از نظر ایشان استقلال نظر شورای رقابت خوب است، اما تصمیمات این شورا باید با سیاست‌های کلان و کلی نظام منطبق باشد و این موضوع پیش از اینکه یک اشکال رفتاری باشد، یک اشکال ساختاری است. پیش از این نیز کارشناسان انتقادهای مختلفی را در خصوص عملکرد شورای رقابت مطرح کردند. برخی معتقدند نبود شورای رقابت کم‌ضررتر از بودنش است.

برخی دیگر سخن از این می‌گویند که این شورا به‌جای کار کارشناسی، میل به سیاسی‌کاری دارد و همچنین نتوانسته گره‌ای از صنعت خودرو باز کند، شورایی که شاید قیمت‌گذاری خودرو یکی از پربحث‌ترین تصمیمات و پرونده‌هایش باشد. این در حالی است که این شورا به‌منظور پاسداشت از رقابت و رفع انحصار در این بازار به‌وجود آمده است. اما چرا و به چه علت پس از حدود یک دهه از فعالیت کارگروه خودرو در شورای رقابت، این نهاد نتوانست آن‌گونه که باید به‌وظایف خود عمل کند؟

مصوبات شورای رقابت نه‌تنها فایده نداشته بلکه در عمل ضررده هم بوده است

مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با قدس، ضمن تأکید بر این نکته که قیمت را چند فاکتور مختلف تعیین می‌کند، تأکید کرد: تعیین قیمت توسط شورای رقابت، کمیسیون و هر آنچه که تحت این عنوان فعالیت دارد در اولویت‌های انتهایی قرار می‌گیرد. وی مهم‌ترین فاکتور در قیمت‌گذاری خودرو را عرضه و تقاضا دانست و ادامه داد: شرکت‌های خودروسازی در تمام دنیا، تیم تحقیق و توسعه بازار دارند و وقتی محصولی را می‌خواهند به بازار بدهند آن را با رقبای مختلف مقایسه می‌کنند و در نهایت قیمت رقابتی می‌دهند.

البته باید به این نکته توجه کرد درصد تورم و نقدینگی که در هر کشوری وجود دارد، قابل مقایسه با کشور دیگری نیست، بنابراین این عامل تأثیرگذار است، اما زمانی که در مورد کشور دیگری صحبت می‌کنیم یک شاخصی مانند جریان ارز تا این اندازه در قیمت‌گذاری‌ها اثرگذار نیست.

فرزانه ضمن تأکید بر اینکه تصمیمات و مصوبات شورای رقابت در این سال‌ها نه‌تنها فایده نداشته که در عمل ضررده هم بوده است، تصریح کرد: متأسفانه در این سال‌ها، تاوان این تصمیمات اشتباه از جیب مصرف‌کننده پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به‌اینکه قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد دنیا رد شده، بنابراین وجود این شورا لطمه‌زننده است. فاکتور عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت در کف بازار است و چنانچه به آن و داده‌های خودروسازان از بازار رجوع شود، مصرف‌کننده خودرو را با قیمت منطقی‌تر تهیه می‌کند.

کمک‌درسی‌ها همچنان می‌تازند/  سفیر حقیر بریتانیا

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صهیونیست‌ها می‌گویند نتانیاهو جاسوس ایران است!» نوشت: وضعیت رژیم صهیونیستی به دلیل اقدامات نتانیاهو آن‌قدر آشفته و بحرانی شده است که «عوفر بارتل» که زمانی نامزد دادگاه عالی دادگستری و دادستانی تل‌آویو بود، نتانیاهو را جاسوس ایران خوانده و گفته است که نتانیاهو به نفع ایران جاسوسی می‌کند.

بحران و خرابکاری‌های نتانیاهو در رژیم صهیونیستی تا آن‌جا زیاد شده که اکنون برخی گفته‌اند نتانیاهو عامل ایران برای نابودی اسرائیل است. از جمله به تازگی «اوفر بارتل» که زمانی نامزد دیوان عالی دادگستری و دادستانی تل‌آویو بود، بنیامین نتانیاهو را به جاسوسی برای ایران متهم کرد و گفت: «صدمات وارد شده از سوی نتانیاهو بسیار بدتر از زمانی است که موشک‌های ایران به این‌جا [اسرائیل] اصابت کنند.» این چهره حقوقی و وکیل دستگاه قضائی رژیم صهیونیستی با عذرخواهی از این‌که رک و پوست کنده حرف می‌زند در برنامه زنده کانال ۱۲ اسرائیل گفت که به نظر من، بی‌بی (بنیامین) جاسوس ایران است، چون آن چیزی که به امنیت، اقتصاد و جامعه ما آسیب وارد کرده، شخص نخست‌وزیر است.

اظهارات بارتل و اتهام‌زنی جاسوسی به نتانیاهو به دلیل امتناع نخست‌وزیر از تعهد به تبعیت از دادگاه عالی و طرح‌های جنجالی برای تغییر قوانین قضائی بیان شده است. دو روز پیش نیز، «تامیر باردو» رئیس‌سابق سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی در سخنانی تصریح کرده بود با توجه به طرح تغییرات قضائی نتانیاهو باید گفت که اسرائیل به پایان راه و نابودی نزدیک شده است.

حقیقت هم آن است که شاید عمق بحران فعلی رژیم صهیونیستی تنها در طول جنگ بعدی احساس شود و نتانیاهو و برخی اطرافیان او هنوز نمی‌دانند که چه ضربه بزرگ و جبران ناپذیری را به موجودیت اسرائیل وارد کرده‌اند. ده‌ها سال است که صهیونیست‌ها مدعی داشتن «ارتش مردمی» هستند، مدلی که از زمان تأسیس این رژیم با ایجاد خدمت سربازی ۳۶ ماهه اجباری تعریف شد و همچنان نیز نیروهای ذخیره ستون فقرات ارتش است. با این حال هنگامی که بیش از ۱۰ درصد از سربازان و افسران نیروهای ذخیره به فکر جدایی و استعفا از ارتش هستند، دیگر ارتش اشغالگر صهیونیست نمی‌تواند به نیروهای مردمی ذخیره خود اتکا کند و در واقع ساختار داخلی ارتش فروپاشیده است.

«امیر کاتلان»، کارشناس نیویورک تایمز درباره بحران در اسرائیل و تضعیف بسیار زیاد ارتش در یادداشتی می‌نویسد: «اسرائیل با شکاف‌های داخلی متلاشی شده است که مشخصه آن شکاف‌های عمیق و درنتیجه امتناع سراسری از خدمات نظامی توسط نیروهای ذخیره است. این وضعیت به تضعیف ارتش و کل سیستم حکومتی منجر شده و با خطر احتمالی فروپاشی داخلی همراه است.»

کمک‌درسی‌ها همچنان می‌تازند/  سفیر حقیر بریتانیا

روزنامه فرهیختگان در صفحه اول امروز خود با تیتر «کمک‌درسی‌ها همچنان می‌تازند» نوشت: حتماً آمار بازگوکننده خوبی برای اوضاع و نشان دادن چهره واقعی حوزه نشر خواهد بود. در این سال‌ها بارها گزارش‌های آماری منتشر کردیم و از اوضاع نشر و چاپ کتاب گفتیم. در مورد پرفروش‌های این حوزه صحبت کردیم. وضعیت نشر در سال‌های اخیر خیلی خوب نبوده است. مشکلات اقتصادی سایه سنگینش را بر این حوزه انداخته است.

کرونا هم دو سال این حوزه را درگیر کرد. البته داشتیم زمان‌هایی را که تعداد کتاب‌های منتشرشده به ۱۱۰ هزار عنوان هم رسید. شاید این تعداد عناوین در نگاه اول خوب باشد، اما مهم‌تر از آن باید کیفیت آثار را ببینیم که تعداد تألیف و ترجمه‌ها چقدر است.

مشکلات حوزه کاغذ هم در این سال‌ها، بارها ناشران را به زمین زده و خیلی‌ها را ورشکسته کرده است. شاید با رونق گرفتن بازار کاغذ داخلی بتوان کمی از این زخم‌ها را ترمیم کرد. اما در گزارش امروز، آمار مقایسه‌ای چهار ماه اول ۱۴۰۲ با ۱۴۰۱ را منتشر کردیم و مثل همیشه بحث قیمت کتاب پررنگ‌ترین بخش این جدول مقایسه‌ای است، اما نکته‌ای که در این گزارش بررسی کردیم و شاید تا قبل از این توجه نشده بود، این است که بخش اعظمی از بالا بودن قیمت کتاب تحت‌تأثیر کمک‌آموزشی‌ها است که این موضوع را در این چهار ماه بررسی کردیم.

فروردین؛ منفی کتاب

طبق آمار خانه کتاب و ادبیات ایران، در فروردین سال ۱۴۰۲، ۳ هزار و ۳۶۹ عنوان کتاب در شمارگان ۲ میلیون و ۶۶۹ هزار و ۲۳۵ نسخه در حوزه‌های مختلف منتشر شده است، این در حالی است که در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ این اعداد به ترتیب، ۶ هزار و ۳۲۴ عنوان و شمارگان ۵ میلیون ۹۷۷ نسخه بوده است. تعداد کتاب‌ها با ۳۹ درصد و تعداد شمارگان ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه افت داشته است.

بر اساس آمار و داده‌ها، کتاب‌های حوزه ادبیات با ۶۶۲ عنوان در شمارگان ۳۹۷ هزار و ۸۴۵ نسخه در صدر این فهرست قرار دارد؛ همچنین کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان با ۵۰۷ عنوان و ۶۵۹ هزار و ۹۵۰ نسخه در مقام دوم این جدول است، پس از آن نیز کتاب‌های کمک آموزشی با ۴۳۸ عنوان و ۲۹۲ هزار و ۲۰۰ نسخه رتبه سوم این جدول را دارا است.

میانگین قیمت کتاب در نخستین‌ماه اولین فصل سال نیز ۷۹۸ هزار و ۱۹۸ ریال و میانگین قیمت هر صفحه ۴ هزار و ۹۶۰ ریال بوده است، این عدد در فروردین سال ۱۴۰۱ به ترتیب حدود ۶۰۹ هزار و ۱۷۱ ریال و قیمت هر صفحه ۳ هزار و ۴۹۸ ریال بوده است. که قیمت در این ماه نسبت به مدت مشابه ۲۷ درصد رشد داشته است.

همچنین بر اساس این داده‌ها، ۲ هزار و ۵۷۵ عنوان کتاب تألیفی و تنها ۷۹۴ عنوان اثر ترجمه شده و همانند همه ماه‌های گذشته در استان تهران، با ۲ هزار و ۱۵۲ عنوان کتاب منتشر شده که این عدد برای سایر استان‌ها حدود هزار و ۲۱۷ عنوان است. ۲ هزار و ۴۲۷ عنوان از این کتاب‌ها نیز چاپ اول و ۹۴۲ عنوان چاپ دوم هستند.

کمک‌درسی‌ها همچنان می‌تازند/  سفیر حقیر بریتانیا

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سفیر حقیر بریتانیا» نوشت: اگر «ماهیگیری از آب گل‌آلود» تصویر بود، بی‌گمان تصویر سایمون شرکلیف، سفیر انگلیس در ایران بهترین تصویر این مثل معروف ایرانی می‌شد. در شرایطی که ۱۷ مرداد به مناسب شهادت محمود صارمی، خبرنگار ایرانی در افغانستان توسط عوامل وابسته به انگلیس در سال ۱۳۷۷ به «روز خبرنگار» معروف است، سفیر انگلیس در ایران مدعی دفاع از خبرنگارانی شده که امنیت‌شان در ایران در خطر است. شرکلیف در توییت خود پا را فراتر از حد و حدود سفارت انگلیس در تهران گذاشته و پرچم ۸ کشور دیگر را نیز به نشانه حمایت از خبرنگاران سایر کشورها در ایران نشان داده است.

مدعی‌العموم ۸ کشور

از نظر قانونی، حقوقی و آداب دیپلماتیک و کنسولی، سایمون شرکلیف صرفاً سفیر انگلیس است، اما او در اظهارنظر خود درباره روز خبرنگار در ایران به ۷ پرچم دیگر، علاوه بر پرچم انگلیس اشاره کرده است تا نشان دهد که حد و حدود حوزه فعالیت خود را نمی‌داند.

در اظهارنظر سفیر انگلیس، پرچم کشورهای دانمارک، هلند، استرالیا، جمهوری چک، فنلاند و نروژ علاوه بر پرچم انگلیس دیده می‌شود؛ این در حالی است که اصولاً برخی از این دولت‌ها در ایران فعالیت خبری رسمی ندارند و حتی به فرض فعالیت خبرنگاران این کشورها در ایران، جای سوال است که فعالیت اتباع این کشورها در ایران چه ارتباطی به فعالیت سفیر انگلیس دارد؟

بی‌تردید دخالت در حوزه مسائل کشور ثالث برای سفرا در سایر کشورها، خارج از صلاحیت دیپلماتیک آنهاست و به‌عنوان یک تخلف می‌تواند از جانب وزارت خارجه ایران مورد پیگرد قضائی و کنسولی قرار گیرد. شرکلیف پیش از این نیز در ماجرای حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران در قامت سخنگوی خانواده قربانیان حاضر شده بود و قبل از آن در اظهاراتی عجیب و غیردیپلماتیک به اظهارنظر درباره نحوه همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرداخته و به جای ناظران هسته‌ای آژانس سخن گفته بود.

تبریک به ورزشکاران زن ایرانی، اظهارنظر درباره ائتلاف کشورهای مدافع آزادی رسانه، مسمومیت در مدارس ایران و… از دیگر مواردی است که سفیر انگلیس درباره همه آنها اظهارنظر کرده و معلوم نیست که این موضوعات از نظر کنسولی چه ارتباطی با حوزه کاری دیپلماتیک سفیر انگلیس در ایران دارد.

حمایت سفیر از یک منطقه خالی از سکنه!

پرچم هشتمی که سفیر انگلیس در ایران به مناسبت روز خبرنگار از آن حمایت کرده و آن را در توییت خود آورده، منطقه‌ای با نام «جزایر جورجیای جنوبی و ساندویچ جنوبی» است که جزو سرزمین‌های فرادریایی انگلیس در اقیانوس اطلس جنوبی به شمار می‌رود. جزایر ساندویچ جنوبی خالی از سکنه هستند و در جزایر جورجیای جنوبی جمعیت بسیار کم غیردائمی ساکنند. هیچ پرواز مسافربری یا کشتی برنامه‌ریزی‌شده‌ای به مقصد آن جزایر وجود ندارد و در زمستان پوشیده از برف و یخ است. مهم‌ترین ساکنان این جزایر جمعیتی از پنگوئن‌ها هستند، اما مشخص نیست که سفیر انگلیس در ادعای خود برای حمایت از خبرنگاران در ایران چرا از این منطقه خالی از سکنه نیز حمایت کرده است؟ به‌راستی حمایت از یک منطقه خالی از سکنه توسط سفیر انگلیس در ایران چه ارتباطی با پیام روز خبرنگار دارد؟!

کمک‌درسی‌ها همچنان می‌تازند/  سفیر حقیر بریتانیا

روزنامه رسالت در صفحه اول امروز خود با تیتر «رقابت، غایت واردات خودرو» نوشت: واردات خودرو، از ابتدا امری جنجال‌برانگیز بود و حواشی بسیاری را سبب شد؛ گاه موجب جدال میان مدیران شد، گاه سبب بروز اختلاف میان خودروسازان کشور شد و گاه نیز شائبه ایجاد انحصار را رقم زد آن‌هم درست درزمانی که شورای رقابت اعلام داشت که به موضوع قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی ورود پیدا خواهد کرد. در واقع به‌منظور جلوگیری از چنین شائبه‌ای بود که مدیران مربوطه، کارشناسان مسائل اقتصادی و صنعت خودرو و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار مبرهن شدن دلایل حضور شورای رقابت شدند و تعیین فرمول قیمت‌گذاری از سوی این شورا را نادرست خواندند.

به باور نمایندگان مجلس و کارشناسان این حوزه، مقوله قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی هیچ ارتباطی به شورای رقابت ندارد و امری است روشن که از سوی واردکنندگان و آحاد مردم جامعه تعیین خواهد شد. به اعتقاد آگاهان این عرصه امروز قیمت تمامی خودروهای خارجی مبرهن است و با یک جست‌وجوی ساده در مرورگر اینترنت، کلیه اطلاعات و ضریب‌های قیمتی نیز مشخص خواهد شد.

بی‌شک در چنین شرایطی حضور شورای رقابت معنایی نخواهد داشت مگر تلاش برای حفظ انحصار! گفتنی است که اگرچه تصور از استمرار و تلاش برای حضور شورای رقابت، خارج نشدن بازار از انحصار است، اما نمایندگان می‌گویند چنین روندی ممکن نخواهد بود و با اجرای موفق واردات، بازار خودروی داخلی از انحصار خارج خواهد شد و بازار خودروهای وارداتی نیز انحصاری به همراه نخواهد داشت.

پیش‌تر محمد علیپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه شورای رقابت کارکردی ندارد، چراکه تصمیم‌هایش هم بی‌اثر است، درباره عملکرد شورای رقابت بیان داشت که وظیفه این مجموعه تنها تعیین فرمول قیمت‌گذاری و جلوگیری از شائبه انحصار است. به نظر می‌رسد شورای رقابت در موضوع قیمت‌گذاری، به‌صورت انحصاری در حال فعالیت است و این امری نادرست است.

کمک‌درسی‌ها همچنان می‌تازند/  سفیر حقیر بریتانیا

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فرهنگ در سیطره مهندسان بی کارخانه!» نوشت: واقعیت این است که ما بسیاری از معضلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه خود را می‌شناسیم و راه‌حل‌های آن‌ها را هم می‌دانیم، ولی به دلیل کمبود یا ضعف اراده به نتیجه نمی‌رسیم. گاهی هم اراده می‌کنیم، ولی در اثر فقدان مدیریت و نابسامانی در انجام امور به نتیجه نمی‌رسیم. در برخی از موارد هم برای حل مشکلات کشور از شیوه‌های معمول و متداول مدیریتی کشورهای مشابه خود پیروی می‌کنیم که زمان زیادی می‌برد و این‌ها همه ریشه در سپردن کارهای فرهنگی به مهندسان بازمانده از کارخانه است!

به نظر من این طور نیست که ندانیم چه باید بکنیم، اما خود را برای تحقق آن اهداف مهیا نکرده‌ایم. ما در طول ۱۵۰ سال گذشته، همواره از راه‌حل‌های خارجی و بیگانه‌پسند استفاده کرده‌ایم. گاهی هم روشنفکران نسخه‌های ناقصی را به دست‌مان داده‌اند، در حالی که ما باید برای رسیدن به تعالی و زندگی بهتر مردم، از طریق اراده ملی، ایجاد عزم همگانی، هماهنگی، وحدت در تئوری و عمل پیش برویم، البته این امر باید همراه با عزم جدی در جهت اجرای این اهداف باشد، زیرا اگر چنین عزمی شکل نگیرد، آن اهداف در کتاب‌ها، ذهن‌ها و برنامه‌ها باقی خواهند ماند و هرگز عملی نخواهند شد. الگوهای مدیریتی کشورهای شبیه ما هم به هیچ وجه نمی‌توانند ما را به اهداف بلندمدت‌مان برسانند و ارزش‌های متعالی انقلاب اسلامی را محقق سازند.

هم در انقلاب اسلامی و هم در دفاع مقدس و هم در پیشرفت‌هایی که در بعضی از حوزه‌ها داشته‌ایم، ثابت شده است اگر عزم و اراده ملی با مدیریت جهادی و تلاش مؤمنانه و با هدف ارتقای جامعه ایمانی صورت بگیرد و مدیریت، ریاست بر مردم تعریف نشود و فعالیت‌ها تکلیف شرعی و ذخیره آخرت تلقی شوند و زمان و مکان محدودی نداشته باشند، می‌توان فاصله‌های طولانی و عقب‌ماندگی‌ای را که استعمار طی دهه‌های متوالی بر این کشور تحمیل کرده است، به سرعت برطرف کرد. متأسفانه ما در برخی زمینه‌ها برنامه نوشتیم و طرح‌هایی را تهیه کردیم، ولی، چون عزم و اراده کافی برای تحقق آن‌ها وجود نداشت، در حد اجرای پروژه‌های ناقص یا یک اراده شکل نگرفته باقی ماندند.

به گمان من چه در زمینه اقتصاد و چه در عرصه‌های مختلف فرهنگی، پروژه براندازی به شکلی آرام در جریان است و اتفاقاً در حوزه سیاست هم زمینه‌های فراوانی وجود دارند. یک جبهه گسترده و بسیار فعال علیه انقلاب اسلامی و در سطحی کلان‌تر، اندیشه شیعی شکل گرفته است. این جبهه ابزار و سربازان متنوعی را در عرصه رسانه، سینما، هنر، اقتصاد و فرهنگ در اختیار دارد. برخی از نهادها، چون از بودجه‌ها و امکانات دولتی استفاده می‌کنند، به نوعی فقط سعی می‌کنند این معارضه آشکار نشود، اما واقعیت این است که در عمل، اسلام‌ستیزی و سوق دادن جامعه به چالش‌های فکری ضداسلامی و ضدایمانی به شدت در جریان است. این‌ها زبان‌های مختلفی را هم به کار می‌گیرند. جمعی می‌خواهند جامعه را به سمت عبث‌گرایی و نهیلیسم پیش ببرند. عده‌ای به فکر ترویج و حاکمیت فمینیسم هستند یا می‌خواهند خدا را در شکل‌های مختلف به سخره بگیرند. هر چند زبان و سلاح این‌ها با یکدیگر متفاوتند، اما همه در یک جبهه قرار دارند و کارشان را هم بسیار آگاهانه و دقیق انجام می‌دهند.

کمک‌درسی‌ها همچنان می‌تازند/  سفیر حقیر بریتانیا

روزنامه وطن امروز در صفحه اول امروز خود با تیتر «نگران از تلافی ایران» نوشت: دولت انگلیس در موضوع قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی دوپاره شده است. این خبری بود که روزنامه مطرح انگلیسی فایننشال‌تایمز اعلام کرد.

در همین رابطه روزنامه فایننشال‌تایمز در گزارشی نوشت تنش و اختلافات بین سوئلا براورمن، وزیر کشور انگلیس و جیمز کلورلی، وزیر خارجه این کشور بر سر قرار دادن یا قرار ندادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی بالا گرفته است. براورمن درباره برخی گزارش‌های اطلاعاتی ابراز نگرانی کرد که در آنها ادعا شده است عوامل ایرانی در تلاش هستند اعضای گروه‌های مجرمانه را برای هدف قرار دادن مخالفان حکومت جذب کنند و به دنبال افزایش فعالیت‌هایشان در انگلیس هستند.

همچنین روزنامه تلگراف گزارش داد سوئلا براورمن، وزیر کشور انگلیس در اظهاراتی علیه سپاه پاسداران ایران، آن را «بزرگ‌ترین تهدید علیه امنیت ملی انگلیس» خواند.

براورمن در اظهارنظری علیه سپاه پاسداران مدعی شد: «تهدید ایران بیشتر از هر چیزی ما را نگران می‌کند. این مسئله بزرگی است، چرا که خصومت آنها و خواسته‌های‌شان رو به افزایش است. آنها نسبت به هر کسی که رژیم‌شان را به چالش بکشد، بسیار حالت تدافعی دارند و می‌خواهند آن را در هم بشکنند. تحریکات آنها رو به افزایش است.»

بنا بر گزارش فایننشال‌تایمز، براورمن در ادعایی بی‌اساس اعلام کرده جمهوری اسلامی ایران در حال نقشه کشیدن برای آسیب رساندن به شخصیت‌های برجسته یهودی حاضر در انگلیس است و از همین رو باید نام سپاه پاسداران را به فهرست سازمان‌های تروریستی اضافه کرد؛ اگرچه اظهارات براورمن در حد ادعای بی‌اساس باقی مانده و هیچ سندی در این رابطه منتشر نشده است.

کمک‌درسی‌ها همچنان می‌تازند/  سفیر حقیر بریتانیا

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ثبت‌نام ۱۴ هزار نفر در ۲ روز» نوشت: هفت درصد ثبت‌نام‌کنندگان دارای مدرک کارشناسی‌ارشد هستند بیشترین آمار ثبت‌نام مربوط به تهران با ۲۵ درصد است بیشتر ثبت‌نام کنندگان در رده سنی ۳۵ تا ۴۰ سال قرار دارند، پیش‌ثبت‌نام از متقاضیان نمایندگی مجلس تا بیست‌ودوم مردادماه ادامه دارد.

پیش‌ثبت‌نام بیش از شش هزار نفر از داوطلبان حضور در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با گذشت تنها ۳۶ ساعت از آغاز این فرایند در حالی که هنوز ۵ روز از مهلت پیش‌ثبت‌نام باقی مانده، نشانه روشنی از شور انتخاباتی است که در فضای جامعه بروز یافته است.

عصر دیروز محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اعلام اینکه در دومین روز ثبت‌نام اولیه از متقاضیان نمایندگی تا ساعت ۲۰ شش هزار و ۲۴۷ نفر اطلاعات هویتی و مدارک خود را در سامانه وزارت کشور ثبت کردند، گفت: تعداد افرادی که تاکنون مدارک خود را بارگذاری کرده‌اند به ۱۳ هزار و ۹۱۶ نفر رسیده است.

اسلامی در تفکیک آمار ثبت‌نام‌کنندگان دو روز گذشته اعلام کرد، بیشترین آمار ثبت‌نام مربوط به تهران با ۲۵ درصد بوده و ۱۲ درصد از کسانی که ثبت‌نام خود را تکمیل کردند خانم و ۸۸ درصد آقا بودند. به گفته وی، بیشترین کسانی که در سامانه وزارت کشور ثبت‌نام کرده‌اند، در رده سنی ۳۵ تا ۴۰ سال قرار دارند و تنها ۱۲۵ نفر از افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند پیش‌تر سابقه نمایندگی داشته‌اند. ۷۰ درصد ثبت‌نام‌کنندگان دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند و ۱۱۲ نفر نیز مشمول ماده ۲۹ قانون انتخابات بودند که باید در زمان مقرر از سمت خود استعفا می‌دادند.

اعلام آمادگی احزاب اصلاح‌طلب برای پیش‌ثبت‌نام

روز گذشته همچنین در حالی که در گفت‌وگوهای منتشر شده از محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با روزنامه سازندگی و نیز خبرگزاری برنا، گلایه احزاب جهت حضور در انتخابات از بی‌عملی و بلاتکلیفی جبهه اصلاحات آشکار بود، خبر رسید که اعضای فراکسیون اصلاح‌طلبان در خانه احزاب ضمن رد شایعات مربوط به تحریم انتخابات توسط اصلاح‌طلبان، آمادگی اعضای خود را برای ثبت‌نام در انتخابات ۱۴۰۲ اعلام کرده‌اند.

عطریانفر در گفت‌وگو با سازندگی با انتقاد از سران اصلاحات گفته بود: در شرایط موجود، جبهه اصلاحات به‌لحاظ اقتدار تشکیلاتی و ساختار سازمانی دچار ایهام، بی‌اعتمادی و انفعال است. وی در گفت‌وگو با «برنا» هم درباره تمهیدات حزب کارگزاران برای شرکت در انتخابات پیش‌رو، گفته بود: «حزب کارگزاران به این دلیل که در جبهه اصلاحات حضور سیاسی دارد تصمیم آن تابع تصمیم جمع بوده و لذا هنوز اقدامی نکرده است.»

کمک‌درسی‌ها همچنان می‌تازند/  سفیر حقیر بریتانیا

کد خبر 678000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.