امواج گرما و تلفات شدید حیوانی در اروپا

داده‌های جدید تأثیر مخرب گرمای شدید بر حیوانات پرورشی را در دمای سرسام‌آور تابستان به ثبت رسانده است؛ تاکنون هزاران مرغ در جریان حمل‌ونقل در طول موج گرمای اروپا تلف شدند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اروپا به‌تازگی گرم‌ترین جولای خود را در طول تاریخ ثبت کرده است. تأثیرات انسانی این گرما بر کار، گردشگری و سلامت به وضوح قابل مشاهده بود، اما پشت درهای بسته، حیواناتی که به‌عنوان دام نگهداری می‌شوند نیز از گزند این موج در امان نماندند.

تأثیر استرس گرمایی بر حیوانات اهلی

استرس گرمایی دام‌ها و طیور را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. داده‌های جدید به‌دست‌آمده تأثیر مخرب گرمای شدید بر حیوانات پرورشی را در دمای سرسام‌آور تابستان به ثبت رسانده است. طبق این داده‌ها هزاران مرغ در جریان حمل‌ونقل در طول موج گرمای اروپا تلف شدند.

جولای گذشته نیز بریتانیا شاهد چنین موج گرمایی بود که برای نخستین بار رکورد دما را در این کشور به ۴۰ درجه سانتی‌گراد رساند و باعث شد در طول یک سفر به یک کشتارگاه به‌طور تقریبی ۱۰ هزار جوجه بر اثر استرس گرمایی تلف شوند. در فاصله ژوئن تا آگوست این سال نیز ۱۸ هزار و ۵۰۰ جوجه در جریان حمل‌ونقل تلف شدند و ده‌ها حیوان اهلی تحت‌تأثیر گرما خوی وحشی گرفتند.

استرس گرمایی نه تنها بر رفاه حیوانات، بلکه بر تجارت نیز تأثیر می‌گذارد و می‌تواند بر افزایش وزن، تولید شیر و باروری گاوها تأثیرگذار باشد. این امر می‌تواند تا پایان قرن به زیانی بیش از ۳۶ میلیارد یورو منتهی شود.

وقوع پدیده ال‌نینو و افزایش موج گرما در سال جاری به‌طور حتم با تشدید شرایط و افزایش این ارقام همراه خواهد بود. ارقام هشداردهنده ارائه‌شده نیز حاکی از شرایط نامناسب و تهویه ضعیفی است که حیوانات در طول حمل‌ونقل یا مزارع محل نگهداری خود از آن رنج می‌برند که این امر با ادامه افزایش دما، نیاز مبرمی به رسیدگی دارد. با این حال رسیدگی به این مسئله با صرف انرژی و هزینه بالایی همراه است.

بر اساس برآوردهای سازمان ملل‌متحد، سیستم غذایی جهانی در حال حاضر سهم عمده‌ای در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد و حدود یک‌سوم کل تولیدات گازهای ناشی از فعالیت‌های انسان را تشکیل می‌دهد. حدود یک‌پنجم انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز ناشی از محصولات غذایی حیوانی است و تا زمانی که بشر انتشار گازهای گلخانه‌ای را به میزان قابل‌توجهی کاهش ندهد، سیاره در مسیر حفظ روند گرمایشی خود قرار دارد.

پیشگیری از تلفات حیوانات اهلی حین حمل‌ونقل

یکی از راه‌های نجات حیوانات از این شرایط حمل‌ونقل گرم، خفه و نامناسب، قرار دادن حیوانات کمتر در هر کامیون است. این امر هر چند از تلفات حیوانی می‌کاهد، اما به‌معنای ظهور وسایل‌نقلیه بیشتر در جاده‌ها و در نتیجه افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

از سوی دیگر فناوری طراحی شده برای تنظیم دما در مزارع نیز خود منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای است. فن‌ها و سیستم‌های خنک‌کننده نیز در کنار انتشار این گازها به‌میزان بسیار بالا برق مصرف می‌کنند، حال آن‌که حفظ رفاه حیوانات باید در کنار تضمین پایداری محیط صورت بگیرد، اما این دو در بسیاری از موارد در تضاد است.

علاوه بر این دسترسی به فناوری‌هایی همچون پدهای خنک‌کننده که تا حدودی می‌تواند این پایداری را به ارمغان بیاورد برای کشورهای فقیرتر که معمولاً کمترین تأثیر را در تغییرات آب‌وهوایی دارند، اما با شدیدترین پیامدهای آن مواجه هستند، دور از دسترس است.

بهبود رفاه حیوانات اهلی و کاهش گازهای گلخانه‌ای

محققان بر این باورند که راهکاری به سادگی ساختارهای سایه و منابع آب اضافی می‌تواند تفاوت بزرگی در بهبود سازگاری با گرما ایجاد کند. علاوه بر این تکامل حیوانات به نژادهای مقاوم‌تر در برابر گرما می‌تواند گزینه‌ای مؤثر باشد و در همین حال، استفاده از انرژی خورشیدی یا سایر اشکال انرژی پاک در مزارع راهکاری مفید و کارآمد برای کاهش هزینه‌ها و انتشار گازهای گلخانه‌ای سیستم‌های خنک‌کننده محسوب می‌شود. البته کاهش مصرف گوشت و لبنیات راه مستقیم‌تری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به خوراکی‌ها است. پیشرفت‌های جدید در گوشت‌های آزمایشگاهی نیز می‌تواند به کاهش اتکای بشر به محصولات کشاورزی کمک کند.

کد خبر 677877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.