احتمال وقوع آتش‌سوزی بر اثر سهل‌انگاری عابران در مراتع / راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خمینی‌شهر با اشاره به راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی گفت: احتمال وقوع آتش‌سوزی در باغ‌ها در طول سفرهای برون‌شهری و بر اثر سهل‌انگاری عابران، وجود دارد.

آتشپاد دوم مهدی مرادیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به تعطیلات و حضور مردم در طبیعت طی این ایام، احتمال وقوع حوادث آتش‌سوزی در زمین‌های کشاورزی، مراتع و باغ‌ها با کوچک‌ترین سهل‌انگاری و خطای انسانی دور از انتظار نیست.

وی افزود: با توجه به متصور بودن احتمال وقوع آتش‌سوزی در باغ‌ها در زمان سفرهای برون‌شهری و بر اثر سهل‌انگاری عابران، افراد نسبت به پرهیز از رفتارهایی مانند پرت کردن ته‌سیگار به مراتع و مزارع یا روشن کردن آتش بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی، خودداری کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خمینی‌شهر تصریح کرد: خطر آتش‌سوزی با انداختن شیشه در باغ، بوستان‌ها و پارک‌های جنگلی منجر به تمرکز نور خورشید بر خار و خاشاکِ خشک می‌شود و با داشتن عملکردی مشابه ذره‌بین، موجب آتش‌سوزی خواهد شد.

گرمازدگی، معضلی برای این روزها

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در ایام گرم سال به‌خصوص سال جاری افراد را درگیر می‌کند، گرمازدگی است، از همین‌رو، اطلاع از راهکارهای پیشگیری و درمان آن الزامی محسوب می‌شود، ادامه داد: به منظور پیشگیری از گرمازدگی، از قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب دوری کنید، محل زندگی خود را خنک نگه دارید، مایعات و نوشیدنی‌های خنک مصرف کنید و لباس‌های گشاد، روشن و نازک بپوشید.

مرادیان گفت: استفاده از رژیم غذایی مناسب، میوه و سبزی، محدود کردن فعالیت‌های ورزشی، استفاده از آب خنک برای دوش گرفتن و استفاده از کلاه‌های مخصوص تابستان، نقش مؤثری در پیشگیری از گرمازدگی دارد.

وی اضافه کرد: تنفس سریع و کم‌عمق، سردرد ضربان‌دار و سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ، ضعف ماهیچه‌ها یا کرامپ‌ها، قرمزی، داغی و خشکی پوست، ضربان قلب سریع، غش کردن و نداشتن تعرق با وجود دمای زیاد هوا، از علائم گرمازدگی محسوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خمینی‌شهر خاطرنشان کرد: در صورتی که فردی گرمازده شده بود، وی را به مکانی خنک منتقل کنید، فرد را در وضعیت طاق باز بخوابانید و پاهای او را به آرامی دراز کنید. به منظور کاهش دما می‌توانید از پنکه و کمپرس سرد استفاده کنید؛ همچنین نوشیدن مایعات در صورت امکان در بهبود فرد گرمازده کمک‌کننده خواهد بود.

کد خبر 677493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.