۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۵
اولین نشانه فرد گرمازده چیست؟

مدیر روابط‌عمومی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان اقدامات لازم حین مواجهه با فرد گرمازده را تشریح کرد.

عباس عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در علم پزشکی، درجه حرارت بالای ۴۰ درجه بدن حالت گرمازدگی نامیده می‌شود که با عوارض مربوط به سیستم عصبی مرکزی پس از قرار گرفتن در معرض درجه دماهای بالا همراه است.

وی با بیان اینکه گرمازدگی در پی نرسیدن میزان آب کافی به بدن در گرمای بالا، منجر به بروز نقص در سیستم کنترل درجه حرارت بدن می‌شود، افزود: غش کردن می‌تواند اولین نشانه مهم درگیر شدن بدن فرد با گرمازدگی باشد.

مدیر روابط‌عمومی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان تصریح کرد: دیگر علائم حالت گرمازدگی شامل سردرد تپنده، سرگیجه و سبکی سر، نداشتن تعریق علی‌رغم وجود گرما، پوست قرمز، گرم و خشک، ضعف یا گرفتگی عضلات، تهوع و استفراغ، ضربان قلب سریع، تنفس سریع و کم‌عمق و تغییرات رفتاری همچون گیجی، تشنج، بی‌هوشی و نداشتن هوشیاری است.

وی با بیان اینکه گرمازدگی دارای چهار مرحله شامل استرس گرمایی، خستگی گرمایی، گرمازدگی و سکته گرمایی است، ادامه داد: در مرحله استرس گرمایی، فرد علائمی مانند سرگیجه، ضعف، حالت تهوع، تشنگی و سردرد را احساس می‌کند.

گرمازدگی در چه افرادی شایع‌تر است؟

عابدی با بیان اینکه مرحله خستگی گرمایی با علائمی نظیر عرق کردن شدید، خستگی، قرمز شدن پوست، گرگرفتگی یا اسپاسم عضلات به همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع همراه است، گفت: گرمازدگی شامل دو نوع گرمازدگی ناشی از فعالیت و گرمازدگی ناشی از شرایط بدنی است.

وی اضافه کرد: گرمازدگی ناشی از فعالیت به علت فعالیت فیزیکی بیش از حد در شرایط جوی گرم و مرطوب ایجاد می‌شود و به‌طور معمول، این حالت به مدت چند ساعت در بدن شخص بروز پیدا می‌کند. گرمازدگی ناشی از شرایط بدنی به علت فعالیت بدنی زیاد رخ نمی‌دهد، بلکه سن و وضعیت سلامتی بدن شخص از عوامل بروز آن است.

مدیر روابط‌عمومی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان با بیان اینکه به طور معمول علائم گرمازدگی ناشی از شرایط بدنی تا چند روز در بدن شخص باقی می‌ماند، اظهار کرد: تمام افراد ممکن است به عارضه گرمازدگی مبتلا شوند، اما در حالت کلی گرمازدگی در کودکان، نوزادان و افراد مسن شایع‌تر است؛ چراکه بدن این افراد ممکن است قادر به تنظیم مؤثر دما نباشد.

وی با بیان اینکه ورزشکاران، سربازان و افرادی که شغل آنها احتیاج به فعالیت فیزیکی زیادی دارد، بیشتر مستعد درگیر شدن با گرمازدگی هستند، افزود: نخستین اقدامی که هنگام مواجهه با فرد دچار گرمازدگی باید انجام شود، انتقال او به مکانی خنک، خوابیدن مصدوم و بالا بردن پاهای وی است.

از نوشیدن نوشابه در گرما پرهیز کنید

عابدی تصریح کرد: لباس‌های مصدوم را سبک کنید، ملحفه‌ای خیس روی فرد بیندازید، آبی ولرم روی او بپاشید و در صورت امکان برای تسریع دفع حرارت، از کولر یا پنکه استفاده کنید. قرار دادن کیسه‌های یخ در کشاله ران، زیر بغل، زانو، مچ دست و پای مصدوم نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: در صورتی که فرد هوشیار باشد می‌توان او را تشویق کرد تا به آرامی آب یا نوشیدنی خنک بنوشد. استفاده از محلول آب، نمک و شکر (یک قاشق چای‌خوری نمک با هشت قاشق چای‌خوری شکر در یک لیتر آب) در این شرایط مفید است.

مدیر روابط‌عمومی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان گفت: حوله نم‌دار روی پیشانی و عضلات فرد گرمازده بگذارید و در صورت هوشیار بودن او، می‌توانید مصدوم را داخل وان یا لگن آب سرد قرار دهید. به محض خنک شدن بدن فرد، عمل خنک کردن (در آب سرد یا به شکل دیگر) را متوقف کنید و اگر دمای بدن او دوباره افزایش پیدا کرد، عمل خنک کردن را مجدد شروع کنید.

وی با تاکید بر اینکه اگر نشانه‌های گرمازدگی بهبود نیافت یا وخیم‌تر شد، بیمار را بلافاصله به مراکز درمانی منتقل کنید، اضافه کرد: شربت آبلیمو، خاکشیر و دوغ، تأمین‌کننده آب و املاح از دست رفته بدن است و توجه داشته باشید که نوشیدن نوشابه در گرما مناسب نیست.

کد خبر 677476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.