بالا و پایین رفتن از پله به زانوها آسیب می‌زند؟

متخصص ارتوپدی با بیان اینکه سالمندان باید بالا و پایین رفتن از پله‌ها را تا حد امکان محدود کنند و در شرایط خاص از پله‌های استاندارد که ارتفاع کمی دارند، رفت و آمد کنند، گفت: برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی زانوها، رعایت بهداشت زانوها ضروری است.

‌برزو قزوینیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه زانو پس از لگن دومین مفصل بزرگ بدن است که وزن فرد را تحمل می‌کند، اظهار کرد: هنگام انجام فعالیت‌های روزانه به زانو فشار مضاعفی وارد می‌شود، به‌طوری که وقتی فردی راه می‌رود، به اندازه دو تا سه برابر وزنش به مفصل زانو فشار اعمال می‌شود، اما افراد با رعایت نکاتی می‌توانند میزان این فشار را کاهش دهند.

وی افزود: اضافه‌وزن و چاقی، فشار زیادی را به زانوها وارد می‌کند، به‌طوری که اگر فردی ۱۰ کیلوگرم اضافه وزن داشته باشد، ۴۰ کیلوگرم بیشتر به زانوهایش فشار وارد می‌شود، فعالیت‌های سنگین نیز به زانو آسیب می‌زنند، بنابراین برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی زانوها، رعایت بهداشت زانوها ضروری است.

این متخصص ارتوپدی تصریح کرد: تقویت عضلات چهارسر زانو و عضلات همسترینگ نقش مؤثری در آسیب‌دیدگی غضروف‌های زانو دارد، بنابراین فردی که عضلات زانوی توانمندی دارد، کمتر یا دیرتر به آرتروز زودرس زانو دچار می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که به اضافه‌وزن دچار هستند، عضلات ضعیف دارند یا سابقه آرتروز در خانواده آنها وجود دارد، نباید روزانه بیشتر از یک تا دو بار و هر بار ۱۰ تا ۱۲ پله را بالا و پایین بروند، زیرا بالا و پایین رفتن از پله‌ها فشاری مضاعف حدود سه تا چهار برابر به زانوها اعمال می‌کند.

قزوینیان گفت: اشخاص علاوه‌بر تقویت عضلات زانو باید به رژیم غذایی روزانه خود نیز توجه کنند، به عبارتی باید از لبنیات و محصولات دریایی که حاوی مواد معدنی مناسب مانند کلسیم و آهن است، استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: سالمندان باید بالا و پایین رفتن از پله‌ها را تا حد امکان محدود کنند و در شرایط خاص از پله‌های استاندارد که ارتفاع کمی دارند، رفت و آمد کنند، همچنین هنگام بالا و پایین رفتن از پله‌ها باید از دستگیره پله‌ها یا عصای مناسب استفاده و از دو زانو و چهار زانو نشستن نیز خودداری کنند؛ پوشیدن کفش مناسب نیز در جلوگیری از وارد شدن آسیب به زانوها مؤثر است.

کد خبر 677424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.