صفر تا صد سفر به زنجان را بدانید

زنجان یک شهر با جاذبه های گردشگری تاریخی، طبیعی و فرهنگی بسیار بوده که سالانه پذیرای افراد زیادی از نقاط مختلف کشور است. از جمله جاذبه های گردشگری این شهر زیبا که در شمال غربی ایران قرار دارد، می‌توان به آبشارها، موزه‌ها، پارک جنگلی و ده‌ها مکان دیگر اشاره کرد. 

اگر شما نیز قصد مسافرت به این شهر تاریخی را دارید، در این مقاله با ما همراه باشید تا با معرفی جاهای دیدنی زنجان، به شما کمک کنیم سفر لذت‌بخش و جذابی را تجربه کنید.

گنبد سلطانیه

دومین گنبد بزرگ آجری دنیا که در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده، گنبد سلطانیه است که جزو دیدنی‌های تاریخی شهر زنجان بوده و از دوره ایلخانان تا به امروز پابرجاست. این گنبد زیبا با رنگ فیروزه‌ای خود از تمام نقاط شهر به چشم می‌خورد که شامل 8 ایوان و 8 مناره است. همچنین سبک معماری خلاقانه و تناسب اجزای آن، سبب زیبایی هرچه بیشتر این بنا شده و گردشگران زیادی را به خود خیره می‌کند.

از بنای گنبد سلطانیه در گذشته استفاده‌های زیادی شده است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • مراسم قرآن‌خوانی گروهی
  • نماز و دعا
  • برگزاری کلاس‌های آموزشی
  • دایر کردن مکتب

موزه مردم شناسی زنجان

موزه رخت‌شوی‌خانه یا موزه مردم‌شناسی زنجان یکی دیگر از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی در این شهر است که بنایی برای زنان زنجانی بوده تا در آن به شستشو بپردازند. بازدید از موزه رختشوی‌خانه به این دلیل پیشنهاد می‌شود که با شیوه زندگی مردم در گذشته آشنا شوید و همچنین از امکانات مختلف این مکان مانند: شربت‌خانه، بازارچه صنایع دستی، کارگاه چارق‌دوزی و رستوران‌های سنتی استفاده کنید.

صفر تا صد سفر به زنجان را بدانید

بازار سنتی زنجان

بازارها و به خصوص بازارهای سنتی، در گذشته هسته‌ی اصلی اقتصادی و تجاری شهرها را تشکیل می‌دادند. بازار زنجان یکی از جاهای دیدنی و مهمترین و زیباترین مجموعه تجاری در این استان است که به دلیل بافت قدیمی و تاریخی خود مورد توجه گردشگران واقع شده است.

این بازار علاوه بر تجاری بودن، از نظر معماری نیز اهمیت دارد؛ زیرا سبک آن کاملاً از معماری دوره قاجار پیروی می‌کند. این مجموعه از 56 راه ورودی اصلی و فرعی به مرکز شهر ارتباط داشته و 940 باب مغازه در آن فعالیت می‌کنند.

صفر تا صد سفر به زنجان را بدانید

قلعه بهستان و دودکش جن

در نزدیکی زنجان جاذبه‌ای عجیب و مرموز قرار گرفته که ردی از جن بر در و دیوارهای آن دیده شده و بومی‌ها ساخت این قلعه را کار جن‌ها می‌دانند. این دودکش به دلیل شباهت به منطقه برایس کنیون آمریکا بسیار محبوب شده و مورد توجه گردشگران است.

بازدید از این مکان زیبا رایگان بوده و همچنین جاذبه های گردشگری دیگری مانند کوه‌های آلاداغلار و دریاچه خندق‌لو در نزدیکی آن قرار دارند.

صفر تا صد سفر به زنجان را بدانید

موزه باستان‌شناسی و مردان نمکی

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری زنجان موزه باستان‌شناسی و مردان نمکی است که بسیاری از گردشگران را به خود خیره می‌کند. در این موزه 6 جسد وجود دارد که مربوط به دوران هخامنشیان و ساسانیان است و همه را مات و مبهوت خود می‌کند.

این موزه که یکی مهمترین موزه‌های جهان است، دارای مومیایی‌هایی حیرت‌انگیز و تماشایی است و دسترسی به آن در زنجان بسیار راحت است. در کنار این موزه امکانات و جاذبه های گردشگری زیادی وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • سفره‌خانه و چایخانه حاج داداش
  • موزه رختشوی‌خانه
  • پارک اندیشه
  • مجموعه تفریحی ائل‌داغی
  • هتل های بسیار
  • رستوران‌های متنوع

صفر تا صد سفر به زنجان را بدانید

حمام سنتی حاج داداش

یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی زنجان، حمام سنتی حاج داداش است که در گذشته حمام عمومی بوده است. این حمام با معماری و کاشی‌های جذاب و زیبایی که دارد، چشم‌ها را به خود جلب می‌کند و بیننده را به روزگاران گذشته ایران زمین می‌برد. عمر این حمام 150 تا 200 سال تخمین زده شده که به زمان قاجار برمی‌گردد.

در ساخت این حمام زیبا از سنگ ‌تراورتن، آجر، ملات و گچ استفاده شده است و تماشای این حمام در دو فصل ابتدایی سال طرفداران زیادی دارد. در نزدیکی حمام سنتی حاج داداش کاروانسراهای متعدد، موزه، پارک اندیشه و هتل و رستوران‌های بی‌شماری قرار دارد.

صفر تا صد سفر به زنجان را بدانید

دریاچه پری

در شهر زیبای زنجان، تنها یک دریاچه در وسط دشتی وسیع قرار دارد که به دریاچه پری معروف است. زیبایی و طبیعت بکر اطراف این دریاچه به همراه سکوت و آرامشی دلپذیر، باعث جذب افراد به این نقطه شده است. مردم اطراف این دریاچه پرورش نوعی ماهی به اسم قزل‌آلا را در این دریاچه به راه انداخته و به کسب و کار مشغول هستند.

مرد بومی این منطقه اعتقاد دارند که در این دریاچه پری دیده شده است و به همین دلیل نام آن را دریاچه پری نهادند. در صورت سفر به شهر زنجان از طبیعت زیبای روستا و دریاچه دیدن کرده و سفری استنایی را تجربه کنید.

صفر تا صد سفر به زنجان را بدانید


آبشار شار شار

از گذشته تا کنون تماشای آب به خصوص در سفر، طرفداران زیادی داشته است. آبشار معروف شار شار در شهر زنجان در منطقه‌ای به نام تهم قرار دارد که گردشگران را به خود جذب می‌کند. برای رسیدن به این آبشار شگفت‌انگیز، باید به شمال شرقی زنجان یعنی روستای اسطرخی شیروان بروید. این آبشار در طبیعتی زیبا و تماشایی قرار گرفته و در میان نقطه‌ای خوش آب و هوا خودنمایی می‌کند.

فلای تودی، دسترسی به بهترین نقاط جهان

اگر شما نیز قصد مسافرت به مناطق زیبا را دارید، با مراجعه به سایت فلای تودی با دیدنی‌های ایران و جهان آشنا شوید. شهر دیدنی زنجان جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوان دارد که هرساله میزبان افراد مختلفی است. فلای تودی با معرفی ارزان ترین بلیط زنجان سفر دلپذیری را برای‌تان رقم می‌زند.

کد خبر 676949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.