پیشنهاد وزارت بهداشت به دولت برای تعطیلی شهرهای گرم

تابستان امسال گرمای بی‌سابقه هوا را در شهرهای مختلف به ویژه شهرهای جنوبی کشور شاهد هستیم، از این رو وزارت بهداشت جهت تعطیلی آخر هفته برای مناطقی که دمای بالاتر از ۴۰ درجه را تجربه می‌کنند، پیشنهاد تعطیلی به هیئت دولت داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گرمازدگی شرایطی اورژانسی است که در صورت تسکین‬ پیدا‬ نکردن و درمان به مرگ منجر می‏‌شود، این بیماری زمانی رخ می‌دهد که بدن قادر به حفظ دمای طبیعی بدن نیست، در این حالت بدن گرمای بیشتری را جذب می‌کند. دمای مرکزی بدن می‌تواند از ۴۰ درجه سانتی‌گراد نیز بالاتر برود.

علائم و نشانه‌های گرمازدگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و اغلب شامل تنفس سریع، احساس گیجی، گرفتگی عضلات، سرگیجه، پوست خشک و برافروخته، سردرد، حالت تهوع، رفتار غیرعادی و استفراغ می‌شود. این علائم هشداردهنده جدی هستند و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. کودکان گرما و رطوبت را سریع‌تر و شدیدتر از بزرگسالان احساس می‌کنند و دیرتر بهبود پیدا می‌کنند. متخصصان معتقدند که دمای بدن کودکان سه تا پنج برابر سریع‌تر از بزرگسالان افزایش می‌یابد. همچنین، دمای بدنشان به دلیل حجم خون کمتر و مکانیسم تعریق کمتر، آهسته‌تر از بزرگسالان کاهش پیدا می‌کند.

لازم است در مرحله اول به منظور پیشگیری از بروز گرمازدگی، در ساعات اوج گرما بین ساعت ۱۰ صبح تا دو بعدازظهر بیرون از منزل نباشید. سعی کنید صبح زود یا عصر ورزش کنید که هوا خنک‌تر است، لباس‌های گشاد و سبک بپوشید، از کلاه لبه پهن و عینک آفتابی استفاده کنید تا خطر آفتاب‌سوختگی کاهش پیدا کند. از کرم ضدآفتاب با SPF حداقل ۱۵ استفاده کنید و در طول روز مایعات زیادی بنوشید.

پیشنهاد وزارت بهداشت برای تعطیلی آخر هفته شهرهای بالای ۴۰ درجه

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت با اشاره به عوارض گرمای بی‌سابقه هوا برای سلامت، از پیشنهاد این وزارتخانه به هیئت دولت جهت تعطیلی آخر هفته برای مناطقی که دمای بالاتر از ۴۰ درجه را تجربه می‌کنند، خبر داد.

وی با اشاره به گرمای بی‌سابقه هوا در کشور افزود: سلامت مردم عوامل مختلفی دارد که بخشی از آن محیطی بوده و ممکن است سلامت را به خطر اندازد؛ به عنوان مثال در زمستان موضوع آلودگی هوا را داریم که اگر به میزان خاصی برسد مجبور به تعطیلی هستیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: امسال با گرمای بی‌سابقه‌ای مواجه شدیم که وقتی از ۴۰ درجه بالاتر رود می‌تواند سلامت را دچار اختلال کند؛ به ویژه این موضوع در افراد سالخورده، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و کودکان بیشتر دیده می‌شود.

وی ادامه داد: در هر شرایطی که عوامل محیطی سلامت مردم را دچار مشکل کند وزارت بهداشت وارد می‌شود و با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی برای گرمای آخر هفته که احتمال می‌دهیم درجه حرارت بالا رود ما پیشنهاد تعطیلی را به هیئت دولت دادیم که برای سلامت مردم هر وقت درجه حرارت بالا رود تعطیلی لازم است و امیدواریم پیشنهاد ما را بپذیرند که این موضوع بسته به پیش‌بینی سازمان هواشناسی تا آخر هفته برای مناطق مورد نیاز مشخص می‌شود؛ همچنین مبنای درنظر گرفته شده دمای هوای بالاتر از ۴۰ درجه است.

هشدار وزارت بهداشت درباره گرمازدگی

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: مراکز درمانی برای روزهای گرم طی هفته جاری در آماده‌باش کامل قرار دارند تا خدمات لازم را به افراد گرمازده ارائه دهند.

وی با اشاره به هشدارهای هواشناسی مبنی بر گرم شدن هوا در سه روز آینده افزود: تمام مراکز درمانی در آماده‌باش برای پذیرش افراد گرمازده و بیماران پرخطر قرار دارند.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: کودکان زیر چهار سال و افراد بالای ۶۵ سال و افراد پرخطر همچون بیماران قلبی، دیابتی، افراد دارای فشار خون در معرض گرمازدگی هستند و باید خودمراقبتی بیشتری داشته باشند.

وی گفت: بدن پس از فعل و انفعالاتی که دارد باید بتواند با محیط تبادل گرما کرده و خنک شود و هنگامی که درجه گرما از ۴۰ عبور می‌کند، این تبادل حرارت دچار مشکل می‌شود.

کریمی ضعف، بی‌حالی، تشنگی شدید، گرفتگی عضلات، افت فشار خون، غش، بیهوشی، ضعف شدید و در موارد شدید حتی به کما رفتن فرد را از علائم گرمازدگی دانست و گفت: در چنین وضعیتی فرد باید از گرما و آفتاب دور نگه داشته و در سایه یا جای خنک قرار داده شود.

وی با بیان اینکه در روزهای بسیار گرم چند روز آینده، افراد حتی الامکان نباید بین ساعات ۱۰ تا ۱۶ از منزل خارج شوند، تاکید کرد: نوشیدن آب و مایعات خنک مانند شربت آبلیمو و قرار گرفتن در مکان‌های خنک توصیه همگانی است، مایعات بدن باید در روزهای گرم تأمین شود.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: در صورت پیدا شدن علائم شدید گرمازدگی باید فرد به اورژانس و پزشک منتقل شود.

کد خبر 676891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.