روز خبرنگار ۱۴۰۲ + علت نام گذاری، تاریخ، تعریف و انواع خبرنگار

شورای فرهنگ عمومی هفدهم مرداد هرسال را روز خبرنگار نامگذاری کرده است.

به گزارش ایمنا، خبرنگار شخصی است که با استفاده از منبع‌های خبری موثق، گزارش‌های تصویری، مکتوب و صوتی تهیه می‌کند و در اختیار مردم قرار می‌دهد. لازمه شغل خبرنگاری داشتن سرعت، دقت و صحت به عنوان سه اصل مهم کار خبری است.

تاریخ دقیق روز خبرنگار در تقویم سال ۱۴۰۲

تاریخ روز خبرنگار در تقویم شمسی با سه شنبه، ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ برابر است.

تاریخ روز خبرنگار در تقویم قمری با ٢١ محرم ١۴۴۵ برابر است.

تاریخ روز خبرنگار در تقویم میلادی با ۸ آگوست ۲۰۲۳ برابر است.

علت نامگذاری روز خبرنگار

محمد صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ در مزار شریف افغانستان به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران توسط گروهک تروریستی طالبان شهید شدند که این به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شد.

روز خبرنگار ۱۴۰۲ + علت نام گذاری، تاریخ، تعریف و انواع خبرنگار

تعریف ساده خبرنگاری

ساده‌ترین تعریف برای خبرنگار یعنی کسی که خبر و گزارش‌های خبری را برای چاپ در روزنامه‌ها، مجله‌ها، نشریات و یا برای پخش از رادیو، تلویزیون، اینترنت گردآوری، انتخاب و ارائه می‌کند یا بر انجام این کارها نظارت دارد. این شغل برای برخی از افراد به دلیل انعکاس واقعیات و سروکار داشتن با مسائل مختلف، شغلی پراسترس، سخت و در عین حال جذاب و مهیج است. برخی معتقدند خبرنگار ی با داشتن درآمد کم، سختی کار زیاد و حتی خطرات احتمالی برای تهیه و تولید خبر را نمی‌توان شغل نامید.

خبر چیست؟

گزارش عینی از واقعیت‌ها یا اطلاعاتی درباره وقایع جاری که دارای یک یا چند ارزش خبری بوده، تحت تأثیر عوامل درون سازمانی و برون سازمانی شکل گرفته و از طریق رسانه‌های مختلف مانند چاپ خبر، پخش زنده، ارتباطات الکترونیکی، یا از طریق شهادت ناظران و شاهدان رویدادها، ارائه می‌شود، خبر است.

خبرنگار کیست؟

خبرنگار کسی است که با اتکا به ذوق و استعداد شخصی، پس از گذراندن دوره آموزش تخصصی و کسب مهارت به دنبال تهیه، جمع‌آوری، تنظیم و انتقال اخبار به مخاطبان می‌پردازد و به وسیله ارتباط جمعی از جمله مطبوعات، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری اخبار را به اطلاع مردم می‌رساند.

خبرنگاران از نظر حرفه‌ای در سطوح مختلفی هستند؛ اما برخی از آن‌ها با برچسب خبرنگار خوب یا خبرنگار معروف شناخته می‌شوند. خبرنگار خوب کسی است که به‌شغل خود و حیطه کاری خود مسلط است، اصول خبرنگاری را می‌داند و از مهارت‌های مربوط به‌این شغل آگاه است. برخی در تعریف خبرنگار خوب به‌پایبند بودن خبرنگار به قانون نیز اشاره می‌کنند و معتقدند خبرنگار خوب کسی است که با توجه به‌قوانین کشورش فعالیت می‌کند.

مهارت‌های موردنیاز شغل خبرنگاری

هر خبرنگاری باید کم‌وبیش روی مهارت‌های خود در این زمینه‌ها کار کند تا کیفیت کار خود را بهتر کند:

مدیریت زمان و سرعت: خبرنگاران معمولاً با برنامه زمانی فشرده کار می‌کنند، یعنی نیاز دارند که متن خود را قبل از خبرنگار یا روزنامه دیگری بنویسند و منتشر کنند. آنها باید بتوانند حقایق را جمع‌آوری کنند، درباره آنها تحقیق کنند و در مدت زمان کمی آن را بنویسند. داشتن این مهارت برای یک خبرنگار کاملاً حیاتی است. هم‌چنین مهارت‌هایی مانند سازمان‌دهی، مدیریت پروژه و وقت‌شناسی هم مستقیم با مفهوم مدیریت زمان در ارتباط هستند.

ارتباطات: مهارت‌های ارتباط کلامی به هر خبرنگاری کمک می‌کند تا اطلاعاتی را که از شاهدین دریافت می‌کند، به‌خوبی تفسیر کند. مهارت‌های ارتباطی قوی هم‌چنین می‌توانند به ساختن روابط و شبکه‌های فردی او کمک کند. مهارت ارتباطی نوشتاری هم برای برنامه‌ریزی مصاحبه‌ها و تهیه گزارش خبرنگاران، ضروری است.

پژوهش: خبرنگاران معمولاً برای انجام وظایف خود نیاز به انجام تحقیق و پژوهش دارند. آنها می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق منابع عمومی، پایگاه داده‌ها یا منابع چاپی پیدا کنند. مهارت‌های توسعه‌یافته تحقیقاتی به هر خبرنگاری کمک می‌کند که بداند از چه اطلاعاتی استفاده کند، آن اطلاعات را از کجا و به یک منبع خاص چگونه دسترسی پیدا کند.

نوشتن: مهارت ویژه و توسعه‌یافته نوشتاری برای هر خبرنگاری اهمیت بسیاری دارد. چه خبرنگار برای یک روزنامه بنویسد؛ و چه گزارشگر یک شبکه تلویزیونی باشد. نوشتن شفاف به او کمک می‌کند که مخاطبان بیشتری با گستره‌های مختلف تحصیلات، سواد و توانایی درک مطلب، از گزارش‌های او بهره ببرند.

حق طلبی: ویژگی حق محوری، حق طلبی و حق گویی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک خبرنگار است. بهتر است که همه خبرنگاران تنها واقعیت‌ها را بیان کنند و از جنجال آفرینی بپردازند.

ذوق و استعداد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک خبرنگار، داشتن عشق، علاقه و ذوق برای فعالیت در این حرفه است. علاوه بر این خبرنگار باید از حوصله زیاد و نگاه دقیق و موشکافانه ای برخوردار باشد. او نباید احساسات خود را در نوشتن اخبار دخالت دهد و بهتر است اخبار را دقیقاً مانند چیزی که اتفاق افتاده است، انتقال دهد

تحصیلات مورد نیاز شغل خبرنگاری

افراد علاقه‌مند به شغل خبرنگار باید در رشته علوم ارتباطی یا رشته خبرنگار ی که در دانشگاه‌های سراسر کشور وجود دارد تحصیل کنند. برخی از آموزشگاه‌ها دوره‌های مختص خبرنگاری مانند خبرنویسی، فن بیان و… را ارائه می‌دهند که می‌توان در زمینه خبرنگاری کسب مهارت کرد.

روز خبرنگار ۱۴۰۲ + علت نام گذاری، تاریخ، تعریف و انواع خبرنگار

چطور خبرنگار شویم؟

  • مدرک تحصیلی در زمینه خبرنگاری و علوم ارتباطی بگیرید

ورود به حرفه‌ی خبرنگاری مستلزم تحصیلات دانشگاهی و اخذ مدرک تحصیلی نیست. بااین‌حال، اگر به‌دنبال شغلی حرفه‌ای در صنعت چاپ، نشر یا خبرنگاری اینترنتی هستید، باید بتوانید کارفرمایان را مجاب کنید که دانش پایه‌ی مناسب و مهارت‌های عملی برای انجام این کار را دارید.

  • وارد مدرسه‌ی خبرنگاری شوید

مدارس خبرنگاری و آموزشگاه‌های رسانه، مراکزی هستند که به‌منظور آموزش مهارت‌های حرفه‌ای خبرنگاری و رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه افراد علاقمند به این حرفه و پوشش جامع خبری تأسیس شده‌اند.

  • کارآموزی کنید

کارآموزی و دوره‌های کوتاه‌مدت کارورزی، گام مهمی در جهت یافتن فرصت‌های شغلی مناسب است. کارآموزی نه‌تنها تجربه‌ای کاربردی و ارزشمند از دنیای واقعی را به ارمغان می‌آورد، بلکه به کارآموزان کمک می‌کند تا درکنار کارفرمایان آینده‌نگر قرار بگیرند و ارتباطات حرفه‌ای برقرار کنند.

  • زمینه تخصصی‌تان را انتخاب کنید

به‌طور کلی، خبرنگاران در دو سطح عمومی و تخصصی مشغول به‌کار هستند. در ادامه به برخی از زمینه‌های تخصصی رایج در حرفه‌ی خبرنگاری اشاره شده است:

  • خبرنگاری در رادیو و تلویزیون
  • گزارشگری تجاری و کسب‌وکار
  • خبرنگاری محیطی
  • روزنامه‌نگاری و گزارش‌گری در مجلات و جراید
  • خبرنگاری جهانی و بین‌المللی
  • خبرگویی و گویندگی خبر
  • خبرنگاری آنلاین یا چندرسانه‌ای
  • فتوژورنالیسم و عکاسی خبری
  • خبرنگاری سیاسی
  • خبرنگاری در حوزه علوم و سلامت
  • خبرنگاری ورزشی
  • و….
  • یک پورتفولیو (سندی شامل نمونه کارهای شماست که در نشان دادن استعدادها و توانایی‌هایتان به کارفرما کمک می‌کند) یا آلبوم کاری مؤثر بسازید

    ارائه‌ی پورتفولیو یکی از الزامات شروع کار حرفه‌ای در رشته‌های مرتبط با تهیه‌ی خبر است. پورتفولیو تنها مدرک «لازم» نیست؛ بلکه می‌تواند منبعی باشد که به ما نشان می‌دهد چگونه با تاکید بر توانایی‌های خود و به‌دست‌آوردن قابلیت‌های مختلف، در رقابت با دیگران موفق‌تر عمل کنیم. پرتفولیو در حکم آلبوم کار شما است و ویترین معرفی‌تان به بازار کار به‌شمار می‌رود.

  • تحصیلات خود را در مقاطع بالاتر ادامه دهید

    خبرنگاری، شغلی فناوری‌محور است. همان‌گونه که رادیو و تلویزیون تحولی گسترده در صنعت خبر پدید آوردند، اینترنت و قابلیت‌های جدید شبکه‌ی بی‌سیم در کنار فناوری‌های تلفن هوشمند، فرصت‌های بی‌شماری را در عرصه‌ی خبرنگاری ایجاد کرده‌اند.

همه چیز در مورد خبرنگاری

شغل خبرنگاری، از مشاغل مرتبط با حوزه ارتباطات و رسانه است، در واقع یک خبرنگار در تهیه خبر، گزارش، نوشتن اخبار، مقالات، تحلیل خبر و تهیه انواع مصاحبه در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کار می‌کند. خبرنگار باید مهارت بسیار بالایی در نوشتن و صحبت کردن به عبارت دیگر فن بیان خیلی خوبی داشته باشد، ذهن تحلیلگر و جستجوگری داشته باشد، به تحقیق و بررسی علاقه داشته باشد، راستگو و امانت‌دار باشد و بدون تحریف اخبار را به مخاطب منتقل کند، روحیه کار تیمی داشته باشد و توانایی کار با دوربین فیلمبرداری و عکاسی و اینترنت را داشته باشد. صبور و خونسرد باشد و در شرایط سختی مانند جنگ و زلزله با خونسردی به منطقه خطر وارد شود و گزارش را تهیه کند و البته مهم است خارج از سوگیری و جانبداری اخبار را به گوش جامعه برساند.

کد خبر 676491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.