احیای روابط تهران-طرابلس / لیبی پنجره ارتباط با قاره سیاه

لیبی از جمله کشورهای آفریقایی است که سال‌ها گرفتار بی‌ثباتی بوده و امروز تا حدودی به ثبات و آرامش نسبی رسیده است، در سایه همین ثبات تهران و طرابلس همکاری‌های موثری را کلید زده‌اند که بخشی از آن با سفر وزیر خارجه این کشور به ایران، توسعه خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روابط تهران و طرابلس از بدو انقلاب تاکنون شاهد فراز و نشیب‌هایی بوده است، در مقاطع مختلف چندی از عوامل باعث همگرایی و چندی باعث واگرایی در روابط ایران و لیبی شده بود.

لیبی کشوری با یک میلیون و ۷۴۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و دو هزار کیلومتر خط ساحلی در شمال قاره سیاه است که در ضلع جنوبی دریای مدیترانه واقع شده و از سمت غرب با کشورهای الجزایر و تونس همسایه است و کشورهای مصر و سودان نیز در مرزهای شرقی کشور لیبی واقع شده‌اند. لیبی از جنوب با کشورهای چاد و نیجر نیز همجوار است.

۱۰ درصد از مساحت این کشور آفریقایی تحت تأثیر آب و هوای مدیترانه‌ای است و نفت و گاز اصلی‌ترین منابع طبیعی این کشور محسوب می‌شود. ذخایر عظیم نفتی این کشور بسیار قابل توجه است و طبق اعلام پرتال معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان به ۴۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون بشکه می‌رسد.

لیبی پس از سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور این کشور روزها و سال‌های پیچیده‌ای را سپری می‌کند و هر بار در گوشه‌ای از کشور، یک نفر اعلام سردمداری و حکمرانی کرده است. با این وجود از یکی دو سال گذشته دولت وفاق در این کشور شکل گرفته و مورد حمایت سازمان ملل است. هر چند افراد و گروه‌هایی همچون ژنرال حفتر همچنان در بخش‌هایی از این کشور ادعای سردمداری دارند، در مجموع به نظر می‌رسد منابع سرشار نفت این کشور محل منازعه و اختلافاتی است که همچنان در جریان است اما در این سال‌ها تا حدودی به ثبات نسبی رسیده است.

ایران در سال‌های اخیر با توجه به تحولات داخلی در لیبی سفیر مقیم در طرابلس نداشت و «رئوف شیبانی» سفیر ایران در تونس به عنوان سفیر آکردیته، مسئولیت امور دیپلماتیک ایران در لیبی را بر عهده داشت، اما دستگاه سیاست خارجی ایران چند ماه پیش اعلام کرد که قصد دارد سفارت خود در لیبی را بازگشایی کند؛ در همین راستا چندی پیش هیئت دیپلماتیکی را برای بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی ایران به طرابلس اعزام کرد.

در همین راستا لیبی نیز سطح حضور دیپلماتیک خود در تهران را از کاردار به سفیر ارتقا داد و نوزدهم تیرماه بود که «علی جمعه حسن فضیل» سفیر جدید دولت لیبی در جمهوری اسلامی ایران استوارنامه خود را تقدیم آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران کرد تا روابط دو کشور پس از سال‌ها رکود، وارد وضعیتی متفاوت شود.

علی جمعه حسن فضیل از اینکه ملت لیبی همواره حامی انقلاب اسلامی ملت ایران بوده‌اند و افکار عمومی این کشور به ایران به عنوان یکی از حامیان واقعی جریان مقاومت نگاهی تقدیرآمیز دارند سخن گفت و خطاب به رئیس‌جمهور ایران اظهار کرد: مردم در لیبی سپاسگزار تلاش‌های شما برای تقویت روابط منطقه‌ای هستند.

رئیس‌جمهور ایران نیز ضمن ابراز امیدواری برای برقراری ثبات و آرامش کامل در این کشور از «گسترش تعاملات با سرعت بیشتر» سخن گفته است تا روابط ایران و این کشور آفریقایی وارد مرحله‌ای جدید شود.

احیای روابط تهران - طرابلس/ لیبی پنجره ارتباط با قاره سیاه

سفر «نجلا منقوش»، وزیر خارجه لیبی به تهران و دیدار او با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، اواخر هفته گذشته پس از ۱۷ سال انجام شد.

وزیر امور خارجه لیبی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به تهران اظهار کرد: این سفر بیانگر اراده دو کشور در مسیر توسعه مناسبات بین دو کشور است.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و لیبی با ابراز خرسندی از تحولات ماه‌های اخیر در روابط دو کشور از جمله ارتقای سطح نمایندگی دیپلماتیک لیبی در تهران به سطح سفیر، شروع فعالیت مجدد سفارت جمهوری اسلامی ایران در طرابلس و ازسرگیری خط کشتیرانی میان دو کشور، عزم و اراده مقامات دو کشور برای گسترش روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف، به ویژه همکاری‌های اقتصادی و تجاری را مورد تاکید قرار دادند و به‌طور مشترک اقدام اهانت‌آمیز به قرآن کریم را مردود دانستند.

احیای روابط تهران - طرابلس/ لیبی پنجره ارتباط با قاره سیاه

حمایت ایران در خواست مردم لیبی

جعفر قنادباشی، سفیر سابق ایران در لیبی‌ در رابطه با اهمیت این سفر به خبرنگار ایمنا، گفت: لیبی به دلیل نفت فراوان و جمعیت کم، دارای درآمد خوبی است و به دلیل همین ظرفیت اقتصادی می‌تواند از مقاصد صادراتی ایران در قاره آفریقا باشد.

وی افزود: لیبی حرکت‌های خوبی را به سمت تشکیل یک دولت فراگیر مرکزی آغاز کرده است. در حال حاضر دولت «عبدالحمید دبیبه» که نجلا منقوش وزیر کابینه او است، وظیفه دارد که انتخابات پارلمان و ریاست‌جمهوری را برگزار کند.

سفیر سابق ایران در لیبی خاطرنشان کرد: در گذشته اختلافاتی در لیبی بین دو بخش آن به‌وجود آمد که هنوز هم ادامه دارد اما اکنون به‌گونه‌ای متفاوت به سمت دولت‌سازی حرکت می‌کنند، اگرچه انجام این کار با دشواری‌های زیادی روبه‌رو است، زیرا ابرقدرت‌ها علاقه‌مند هستند لیبی همچنان دچار اختلاف باشد تا بتوانند منابع بسیار غنی نفتی این کشور را که غیرقابل مقایسه با بسیاری از کشورهای آفریقایی است، به تاراج ببرند.

وی تصریح کرد: ایران و لیبی در گذشته روابط پر افت و خیزی داشتند، اما در مجموع مردم لیبی به دلیل گرایش‌هایی که به اهل بیت دارند و حتی حضور امام‌زاده‌هایی که بعضاً توسط داعش تخریب شد، شباهت‌های فرهنگی زیادی به ایران دارند. جریان‌های افراطی مانند تفکر داعشی یا غرب‌گرایی در این کشور بسیار کم است؛ همین مسئله سبب ایجاد خط تعادل و اتحاد در بین مردم شده است و عموم آن‌ها علاقه‌مند هستند زیر پرچم اسلام یک حکومت اسلامی تشکیل دهند.

احیای روابط تهران - طرابلس/ لیبی پنجره ارتباط با قاره سیاه

قنادباشی ادامه داد: این کشور به دلیل نفت فراوان و جمعیت کم، دارای درآمد خوبی است و به دلیل همین ظرفیت اقتصادی می‌تواند از مقاصد صادراتی ایران در آفریقا باشد، همچنین لیبی بستر مناسبی برای حضور شرکت‌های عمرانی و صادرات خدمات فنی و مهندسی است، زیرا آن‌ها در مسیر ساخت‌وساز هستند و به شهرسازی، انتقال خطوط برق و تلفن، ساخت پالایشگاه و سد و انواع طرح‌های عمرانی علاقه‌مند هستند.

وی تاکید کرد: سفیر لیبی که اکنون در ایران حضور دارد، سفیر دولت وحدت ملی است و ارتباطی به دولت ژنرال حفتر ندارد. حفتر یک نظامی است که ارتشی را در اختیار پارلمان شرق لیبی قرار داد، اما نتوانسته است زمام فعالیت‌های دیپلماتیک لیبی را در اختیار بگیرد. دولتی که در حال حاضر مورد تأیید سازمان ملل و کشورهای غربی است، دولت عبدالحمید دبیبه است، اگرچه گروهی هم در شرق این کشور فردی به نام فتحی پاشاآغا را به عنوان نخست‌وزیر اعلام کردند، اما دولت او مورد قبول واقع نشده است و هنوز این اختلافات وجود دارد.

سفیر سابق ایران در لیبی با تأیید اینکه ارتقای سطح سفارت‌های دو کشور مهم است، ادامه داد: مهم‌تر از این مسئله ثبات و برقراری امنیت و تشکیل یک دولت دائمی فراگیر در لیبی است.

حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز اشاره کرد که به دنبال ثبات و آرامش در لیبی هستیم و از خواسته مردم حمایت می‌کنیم.

وی افزود: باید توجه داشت که لیبی با توجه به درآمدهای بالا و طرح‌های عمرانی که در دست اجرا دارد، می‌تواند در همین شرایط هم از مقاصد صادراتی ایران باشد و به دلیل اینکه مانند کشور ما در صف صادرکنندگان نفت قرار دارد، می‌توانیم همکاری‌های خوبی برای جلوگیری از پایمال شدن حقوقمان در عرصه فروش نفت داشته باشیم.

کد خبر 676361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.