احتمال بازگشایی سفارت ایران در طرابلس / ارتباط با کشورهای مسلمان، اولویت کشور

یک کارشناس مسائل خاورمیانه و غرب آسیا گفت: سفر وزیر امور خارجه لیبی به تهران، نویدبخش بازگشایی سفارت ایران در طرابلس و افزایش ارتباط بین دو کشور خواهد بود.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با اهمیت گسترش روابط با لیبی اظهار کرد: ارتباط با کشورهای اسلامی برای ایران یک اولویت محوری است. لیبی به عنوان یک کشور عربی-آفریقایی اسلامی، دارای نفت و منابع قابل توجهی است و از سال‌های گذشته و از ابتدای پیروزی انقلاب، ارتباطات قابل توجهی با ایران در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه انرژی داشته است. به همین دلیل قطع ارتباطی که به علت اختلافات داخلی و خطر تجزیه در این کشور اتفاق افتاد، برای جمهوری اسلامی زیان محسوب می‌شود.

وی افزود: در همین راستا، هرچه زودتر بتوان جلوی این ضرر را گرفت، به‌طور قطع برای تأمین مصالح و منافع ملی کشور بهتر و مؤثرتر خواهد بود. باید به این نکته توجه داشت که در طول نزدیک به هفت سال گذشته با وجود شرایط و ناآرامی‌های لیبی، ساختمان سفارت ایران در آنجا وجود دارد و در این مدت جمهوری اسلامی تلاش زیادی برای ارتباط با طرف‌های درگیر در لیبی و جلوگیری از تجزیه این کشور داشته است تا مردم آن بتوانند در امنیت و آسایش زندگی کنند.

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: در هر حال ارتقای سطح روابط دیپلماتیک برای دو کشور اهمیت دارد، زیرا ایران هرچقدر بتواند با مجموعه کشورهای اسلامی، ارتباطات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی داشته باشد، قطع به یقین مفید خواهد بود.

وی با اشاره به بافت مذهبی کشور لیبی، درآمدهای نفتی سرشار و سیستم شبه سوسیالیستی اداره این کشور تاکید کرد: لیبی در حال حاضر، باید بخش قابل توجه نیازهای خود را از خارج وارد کند. در همین رابطه جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی، همکاری در بخش‌های پتروشیمی، پالایشگاهی، صادرات نفت، معادن، صادرات محصولات صنعتی و همکاری در حوزه مسائل کشاورزی می‌تواند طرف قابل اعتمادی برای لیبی محسوب شود.

صدرالحسینی ادامه داد: سابقه ارتباط دو کشور در طول چهار دهه گذشته برای مردم و مقامات دولت وحدت ملی لیبی اهمیت زیادی دارد و سفر وزیر خارجه این کشور به ایران، به این معنا است که روی ارتباط با جمهوری اسلامی حساب کرده‌اند. ایران اسلامی نیز می‌تواند علاوه بر همکاری‌های اقتصادی، در موضوعات مهم جهان اسلام از جمله فلسطین و مقابله با هتاکی‌های صهیونیسم بین‌الملل به نمادها و نشانه‌های اسلامی یعنی قرآن، با لیبی اتفاق نظر داشته باشد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌آید که این سفر نویدبخش بازگشایی سفارت ایران در طرابلس و افزایش ارتباط بین دو کشور باشد، اضافه کرد: ارتباط با لیبی نه در داخل و نه در منطقه، معارضان قابل توجهی ندارد و عموم اندیشمندان حوزه روابط بین‌الملل، بدون اختلاف نظری که مثلاً در ارتباط با مصر یا عربستان، ممکن است داشته باشند، در ارتباط با لیبی یک اتفاق نظر عمومی دارند.

کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه، گسترش روابط می‌تواند به سرعت انجام شود، افزود: در دیدار اخیر وزیران خارجه دو کشور در خصوص توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله فعال‌سازی کمیسیون عالی مشترک، تشکیل کمیته مشورت‌های سیاسی، تقویت روابط اقتصادی و تجاری، همکاری‌های علمی و فناوری و برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی توافقاتی انجام شد که نقطه آغاز خوبی برای همکاری‌های بعدی به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به ابراز خرسندی وزرای امور خارجه ایران و لیبی از تحولات ماه‌های اخیر در روابط دو کشور ادامه داد: ارتقای سطح نمایندگی دیپلماتیک لیبی در تهران به سطح سفیر، شروع فعالیت مجدد سفارت جمهوری اسلامی ایران در طرابلس و ازسرگیری خط کشتیرانی میان دو کشور، نشان‌دهنده عزم و اراده مقامات ایران و لیبی برای گسترش روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف، به‌ویژه همکاری‌های اقتصادی و تجاری است؛ همچنین مردود دانستن اقدام اهانت‌آمیز به قرآن کریم، نشانه مواضع مشترک در همکاری‌های دو جانبه است.

کد خبر 676610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.