مذاکره، با اقتدار معنا پیدا می‌کند

وزیر اسبق امور خارجه با اشاره به روایتی از امام علی (ع) مبنی بر اینکه «علم، قدرت است و آن‌کس که آن را یافت چیره می‌شود و آن‌کس که فاقد آن باشد، بر او چیره می‌شوند»، گفت: مذاکره زمانی معنا پیدا می‌کند که از ظرفیت و بنیه اقتدار برخوردار باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی‌اکبر صالحی امروز _دوشنبه نوزدهم تیرماه_ در آئین اختتامیه نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل اظهار کرد: خشنودی خود نسبت به برگزاری این کنگره را بیان می‌کنم. خوشحالم که هم‌وطنانم در این شرایط سخت بین‌المللی امیدوارانه و بانشاط حرکتی مفید و مؤثر را آغاز کرده‌اند، امیدوارم این کنگره الگویی برای همه دانشجویان باشد.

وی با بیان این که ایران همواره منشأ حرکات بزرگ جهانی بوده است، افزود: برای مثال می‌توان به شیوه ساتراپا و اداره مدنی ایران در دوران هخامنشیان اشاره کرد؛ در آن زمان ایران بزرگترین امپراتوری جهان را در اختیار داشت و این نشان‌دهنده ظرفیت بالقوه یک ملت است که توانسته است در تاریخ اوج گیرد و حکمرانی مدنی را به دنیا ارائه دهد.

وزیر اسبق امور خارجه با تاکید بر اینکه اولین حکمرانی مدنی که به دنیا ارائه شد، ایران بوده است، اضافه کرد: همچنین در انقلاب مقدس اسلامی، ایران توانست حکمرانی ویژه‌ای را به دنیا ارائه کند. چنین حکمرانی‌ای در دنیا به‌جز جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

صالحی ادامه داد: ۴۴ سال از عمر این حکمرانی می‌گذرد و به‌رغم فراز و فرودهای زیاد که بخشی از آن ناشی از محدودیت‌ها، فشارها و تحریم‌های دیگران و بخشی دیگر ناشی از نارسایی‌های مدیران داخلی بوده است، جمهوری اسلامی همچنان به عنوان یک کشور قدرتمند در جهان عرض اندام می‌کند.

وزیر اسبق امور خارجه با تاکید بر اینکه بزرگترین ویژگی جمهوری اسلامی استقلال سیاسی است، گفت: جمهوری اسلامی دیگر در مدار سیاسی کشورهای بزرگ نبوده است و در مدار خود می‌چرخد. البته می‌توان میزان موفقیت سیاست بین‌المللی جمهوری اسلامی را در سال‌های گذشته ارزیابی کرد.

صالحی اضافه کرد: در این ۴۴ سال به دلایل گوناگون، نواقصی داشتیم و از یک آشفتگی و وجه ناپایدار در سیاست بین‌المللی برخوردار بودیم. از ابتدای انقلاب با محدودیت‌ها و مشکلاتی از جمله جنگ تحمیلی مواجه شدیم که باعث شد بخشی از نگاه ما به عرصه بین‌المللی امنیتی باشد.

وی ادامه داد: جنگ تحمیلی، درواقع یک جنگ جهانی علیه ایران بود که اگر همت جوانان و جان‌فشانی‌های مردم نبود، معجزه پیروزی محقق نمی‌شد، آثار این جنگ در تند شدن نگاه ما نسبت به روابط بین‌الملل اثر گذاشت.

وزیر اسبق امور خارجه گفت: پس از گذشت چهار دهه و تجارب گوناگون باید نیمه پر و خالی لیوان را همزمان ببینیم و دستاوردهای انقلاب را قدر بدانیم، پیش از انقلاب ۱۷۵ هزار دانشجو داشتیم و اکنون ۴.۵ میلیون دانشجو داریم، این در حالی است که جمعیت در این سال‌ها دو برابر شده است.

صالحی اضافه کرد: پیشرفت جمهوری اسلامی در قالب استقلال سیاسی و چالش‌های بسیار اتفاق افتاده است، چراکه قدرت‌های اقتصادی جهان ما را در تنگنا قرار دادند، ملت ایران تسلیم نشد و همچنان خودنمایی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید درباره تعاملات بین‌المللی تجدید نظر کنیم، ادامه داد: اگر ایران بخواهد از سکویی که روی آن ایستاده پرواز کند و اوج گیرد، باید تکلیف روابط بین‌الملل خود را روشن کند و در این عرصه باید از افراط و تفریط دور باشیم.

وی با تأکید بر اینکه مذاکره ابزاری قوی است، تصریح کرد: در این راستا نباید اجازه دهیم واژه مذاکره در افکار عمومی به واژه‌ای سلبی تبدیل شود، مذاکره بسیار مفید، مؤثر و عنصری است که می‌توان در جهت منافع ملی از آن استفاده کرد.

وزیر اسبق امور خارجه گفت: مذاکره دارای دو طرف، داده و ستانده است که اگر ستانده به اندازه داده باشد، مذاکره مطلوب و برد-برد است، اگر ستانده بیش از داده باشد، مذاکره فوق‌العاده و اگر ستانده کمتر از داده باشد، مذاکره نامطلوب است.

وی با بیان اینکه یکی از مصادیق مذاکرات برد-برد، مذاکرات هسته‌ای بود، خاطرنشان کرد: قرار بود در این مذاکرات، داده ما محدودیت‌هایی در عرصه هسته‌ای و ستانده ما رفع قطعنامه‌هایی که ما را با بستر سیاسی به بن‌بست‌سیاسی کشانده بود، باشد.

صالحی با یادآوری اینکه ۲ سال این اتفاق افتاد و بزرگ‌ترین نرخ رشد را در آن مدت داشتیم تا این که ترامپ بر سر قدرت آمد، اعلام کرد: اگر بخواهیم مرور کنیم، شاهدیم که محدودیت‌هایی را در صنعت هسته‌ای پذیرفتیم، ترامپ رفت، مجلس قانون راهبردی را اعمال و سازمان انرژی اتمی را موظف کرد بلافاصله غنی‌سازی ۲٠ درصد را آغاز کند و این امر محقق شد.

وی اظهار کرد: نه تنها ۲٠ درصد را آغاز کردیم، بلکه ۶٠ درصد را نیز آغاز کردیم و فلز اورانیوم را تولید کردیم در حالی که طبق محدودیت‌های مندرج در برجام باید بعد از ۱۵ سال از زمان امضای برجام، بر این مورد تحقیق کنیم اما آن را بدون برهم زدن برجام انجام دادیم، تعهد داده بودیم بر فلز اورانیوم کار نکنیم و نکردیم اما فلزهایی مشابه اورانیوم را کار کردیم.

وزیر اسبق امور خارجه ادامه داد: بعد از رفتن ترامپ تحریم‌ها ادامه پیدا کرد، ما هم جلوتر از قبل حرکت کردیم و چیزی از دست ندادیم.

وی با بیان اینکه دیپلماسی علمی بخشی از دیپلماسی عمومی است، خاطرنشان کرد: دیپلماسی علمی، زبانی مشترک و قابل فهم است که به آن خللی نمی‌توان وارد کرد؛ برای مثال در سال ۱۳۸۴ متهم شدیم که مخفیانه بالای ۵٠ درصد غنی‌سازی انجام داده‌ایم اما در طول سه سال با دلایل علمی ثابت کردیم که این موضوع ارتباطی با ایران ندارد، یعنی اگر دیپلماسی علمی نبود، نمی‌توانستیم این امر را ثابت کنیم.

صالحی با اشاره به روایتی از امام علی (ع) مبنی بر اینکه «علم، قدرت است و آن‌کس که آن را یافت چیره می‌شود و آن‌کس که فاقد آن باشد، بر او چیره می‌شوند»، گفت: مذاکره زمانی معنا پیدا می‌کند که از ظرفیت و بنیه اقتدار برخوردار باشیم و در این راستا باید قوی شویم که این امر نیازمند حرکت، مشورت و تلاش است.

وی در پایان با اشاره به موضوع دیپلماسی شهرها خاطرنشان کرد: شرایط فعلی فرصت مناسبی است که در وزارت امور خارجه بخشی برای دیپلماسی شهرها در نظر گرفته شود تا صداهای گوناگون را در عرصه بین‌المللی به گوش دیگران برسانیم.

کد خبر 672463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.