۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۳
پایدارترین سازه‌های جهان

طراحی پایدار سازه‌ها می‌تواند به واسطه تولید انرژی تجدیدپذیر نقش مهمی در مبارزه با تغییرات اقلیمی ایفا کند؛ امروزه معماران در تلاش هستند پایداری را به عنوان اصل اساسی در طراحی سازه‌های شهری مورد توجه قرار دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تغییرات اقلیمی همه روزه بر اثرات مخرب خود به شکل‌های مختلف نظیر خشکسالی و وقوع سیل در زندگی شهرنشینان می‌افزاید که همین امر، توجه به آن را به یک اولویت در میان مدیران تبدیل کرده است. بدیهی است که طراحی پایدار سازه‌ها می‌تواند نقش مهمی در به حداقل رساندن تغییرات اقلیمی در زمین ایفا کند چراکه چنین ساختمان‌هایی از یک سو پوشش‌های گیاهی را در بر می‌گیرد و از سوی دیگر، از طریق تولید انرژی پاک، در کاهش انتشار گازهای آلاینده شهری سهیم است. به همین دلیل، مدیران شهری در سراسر جهان عزم خود را جزم کرده‌اند تا از طریق توسعه سازه‌های پایدار به مبارزه با تغییرات اقلیمی بپردازند و تحقق اهداف انتشار صفر کربن را نیز تسهیل کنند. در ادامه به معرفی پایدارترین سازه‌های جهان می‌پردازیم که با هدف مبارزه با اثرات جزایر گرمایی و حفظ زمین طراحی شده است.

ساختمان کوپن‌هیل در دانمارک

ساختمان کوپن‌هیل در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، یکی از سبزترین نیروگاه‌های تبدیل پسماندها به انرژی در جهان به‌شمار می‌رود که همه ساله بیش از ۴۴۰ هزار تن مواد زائد را به انرژی تجدیدپذیر تبدیل می‌کند. همه‌روزه حدود ۳۰۰ تن مواد زائد در این نیروگاه به انرژی تبدیل می‌شود و نیروی لازم را برای ۶۸۰ هزار شهروند تأمین می‌کند. در واقع توربین بخار کوپن‌هیل از قدرت تولید نیروی ۶۳ مگاوات ساعت برخوردار است و مبدل‌های حرارت آن در سیستم گرمایشی منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جالب است بدانید که ساختمان کوپن‌هیل تنها نیروگاه جهان به‌حساب می‌آید که یک پیست اسکیت را بر بام خود جا داده، ضمن این‌که از پوششی کاملاً سبز در سراسر نمای بیرونی و بالای خود برخوردار است.

پایدارترین سازه‌های جهان

مکعب برلین در آلمان

مکعب برلین یک ساختمان اداری ۱۰ طبقه در پایتخت آلمان است که در سال ۲۰۲۰ با رعایت اصول کامل پایداری در نزدیکی ایستگاه مرکزی قطار برلین طراحی و احداث شد. ترکیبی از زوایا و شکستگی‌های هندسی نمای بیرونی آن را تشکیل داده و شکل کلی آن مکعبی شیشه‌ای است که تشعشعات نور از آن در هر گوشه از اطراف به خوبی احساس می‌شود.

معماران در طراحی مکعب برلین تمام اصول پایداری را مورد توجه قرار داده، با این حال بیش از هر مؤلفه دیگری بر ذخیره منابع و تولید انرژی کارآمد از طریق پنل‌های خورشیدی تمرکز کرده‌اند. چهارچوب‌های شیشه‌ای پنجره‌های سازه به گونه‌ای طراحی شده است که از ورود گرما به فضای داخلی جلوگیری می‌کند و از این طریق، نیاز به مصرف انرژی را برای عملکرد دستگاه‌های تهویه هوا به حداقل رسانده است. علاوه بر این، وجود سنسورهای هوشمند در سراسر سازه، امکان نظارت بر جریان و مصرف انرژی را در مکعب برلین فراهم آورده که این امر به سهم خود به بهینه‌سازی مصرف نیرو بر اساس نیاز کاربران کمک زیادی کرده است.

پایدارترین سازه‌های جهان

مرکز تجاری پایدار Sohrabji Godrej در هندوستان

حیدرآباد هندوستان میزبان ساختمانی کاملاً سبز به نام مرکز تجاری پایدار Sohrabji Godrej است که از نظر سازگاری با محیط زیست موفق به دریافت عنوان سازه پنج‌ستاره کشور شده است. این ساختمان دفاتر اداری مختلف، آزمایشگاه‌های متعدد برای انجام تحقیقات علمی و چند تالار کنفرانس را در خود جا داده و بین ۵۵ تا ۶۰ درصد پشت بام آن را پوشش‌های گیاهی فرا گرفته است. بخش‌های دیگر پشت بام، که خالی از گیاهان و سبزیجات است، با پنل‌های خورشیدی پوشیده است که با ظرفیت ۲۴ کیلووات ساعت انرژی مورد نیاز برای سازه را تأمین می‌کند. جالب است بدانید که در هر روز بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ واحد انرژی در این سازه تولید و در شبکه توزیع می‌شود و همین مقدار، حدود ۲۰ درصد کل هزینه انرژی ساختمان را برآورده می‌کند. علاوه بر این، پساب و آب باران جمع‌آوری شده در ساختمان توسط نیروگاه‌های آن بازیافت می‌شود و توسط ساکنان سازه برای مصارف روزانه خود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پایدارترین سازه‌های جهان

وان سنترال پارک در استرالیا

وان سنترال پارک ساختمانی چندمنظوره و بسیار مرتفع در نیو ساوت ولز استرالیا است که برج‌های مسکونی متعدد و یک مرکز خرید شش طبقه را در پایه خود جا داده و به واسطه پوشش کاملاً سبز خود، به عنوان بلندترین باغ عمودی جهان شناخته شده است. این ساختمان در سال ۲۰۱۳ موفق به دریافت جایزه «سازه سبز پنج ستاره استرالیا» شد و جایگاه بزرگ‌ترین ساختمان چندمنظوره کشور را نیز از آن خود کرد.

وان سنترال پارک از ویژگی‌های پایدار مختلفی برخوردار است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سیستم جمع‌آوری آب باران، بام‌ها و دیوارهای عمودی سبز، مواد قابل بازیافت، خودروهای اشتراکی و سیستم استخراج پساب اشاره کرد.

پایدارترین سازه‌های جهان

مرکز تجاری تایپه در تایوان

«تایپه ۱۰۱» آسمان‌خراشی فرا-مرتفع در تایپه، پایتخت تایوان، محسوب می‌شود که از ارتفاع ۵۰۸ متر برخوردار است. علت نام‌گذاری این سازه، وجود ۱۰۱ طبقه بالاتر از سطح زمین است، اما جالب این‌که ساختمان پنج طبقه زیرزمینی نیز دارد. این ساختمان که با الهام از سبک معماری پاگودا در چین طراحی شده، به واسطه برخورداری از اصول پایداری به عنوان بلندترین ساختمان سبز جهان شناخته و موفق به کسب گواهی لید (پیشرو در طراحی سازه‌های دوستدار محیط زیست) نیز شده است.

طراحی تایپه ۱۰۱ به میزان ۳۳ میلیون و ۴۱۰ هزار کیلووات ساعت مصرف انرژی در هر سال را کاهش می‌دهد که این مقدار به ذخیره بیش از دو میلیون دلار هزینه در هر سال منجر می‌شود. علاوه بر این، برخورداری از تجهیزات پیشرفته به مدیریت بهتر آب در ساختمان کمک کرده و مصرف آن را در داخل سازه به حداقل رسانده است، بدون این‌که هیچ مشکلی از نظر کمبود آب برای ساکنان به وجود بیاورد. استفاده از لامپ‌های کم‌جیوه یا بدون جیوه از دیگر خصوصیات مهم ساختمان تایپه ۱۰۱ به‌شمار می‌رود که به پایداری در آن کمک زیادی کرده است.

پایدارترین سازه‌های جهان

کد خبر 676334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.