تکریم و ترویج زبان‌های محلی در حمل‌ونقل فرانسه / کاهش دمای وین با طرح خیابان‌های خنک‌کننده

جدیدترین خبرهای شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، «استراتژی راهروهای تهویه در فرانکفورت برای مقابله با گرما»، «تکریم و ترویج زبان‌های محلی در حمل‌ونقل فرانسه»، «تصمیم آمستردام بر کاهش عمدی گردشگران شهر»، «ابتکار شهر هندی برای ترویج بازیافت و درآمدزایی نیازمندان»، «توسعه سیستم‌های روشنایی هوشمند در ریاض»، «جنبش زباله‌صفر به روش کلمبیا»، «ابتکار شهر فنلاندی در بازیافت ۹۰ درصدی منسوجات»، «نقش ریزشبکه‌های خورشیدی در تأمین انرژی محلی پروتوریکو» و «مصر میزبان بزرگترین مزرعه بادی جهان» را در این بسته خبری مدیریت شهرهای جهان ایمنا بخوانید.

استراتژی راهروهای تهویه در فرانکفورت برای مقابله با گرما

مدیران شهر فرانکفورت برای کاهش گرمای شهر، راهکاری موسوم به راهروهای تهویه را در نظر گرفته‌اند که اجازه می‌دهد هوای خنک در سطح شهر گردش داشته باشد. فرانکفورت به‌عنوان یکی از گرم‌ترین شهرهای آلمان، ساختارهایی دارد که مانع از افزایش بیشتر گرما می‌شود؛ این شهر دارای راهروهای تهویه موسوم به «Luftleitbahnen» است؛ این نام به بخش‌هایی از شهر اطلاق می‌شود که در آن ساختمان‌های مرتفع یا درختان بزرگ وجود ندارد و به این ترتیب هوای خنک از مناطق اطراف جذب شود و در شهر گردش پیدا می‌کند.

فرانکفورت همچنین بعضی از ساختمان‌های جدید شهر را ملزم کرده که دارای سقف‌های سبز پوشیده از گیاهان باشند که می‌توانند در روزهای آفتابی تا چندین درجه سانتی‌گراد خنک‌تر از همتایان سنتی خود باقی بمانند. صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کاهش آلودگی صوتی و حذف گرد و غبار از جمله مزایای این سقف‌های سبز است. علاوه بر این، برنامه‌ریزان شهری در فرانکفورت اجرای سطوح متخلخل بیشتری را در سطح شهر در اولویت قرار داده‌اند که این تصمیم به مدیریت آب نیز کمک می‌کند.

تکریم و ترویج زبان‌های محلی در حمل‌ونقل فرانسه / کاهش دمای وین با طرح خیابان‌های خنک‌کننده

تکریم و ترویج زبان‌های محلی در حمل‌ونقل فرانسه

مارسی فرانسه سعی دارد با بهره‌گیری از گویش پروونسال در خطوط حمل‌ونقل عمومی خود در کنار فرانسوی استاندارد، به تقویت غرور محلی و ترویج زبان‌های محلی رو به فراموشی تاریخی خود اقدام کند. زبان اصلی مردمان جنوب کشور فرانسه در قرون وسطی اکسیتان بوده است که قرن نوزدهم در جریان جنبش فلیبریژ به رهبری نویسنده مشهور فردریک میسترال از تجدید حیات فرهنگی کوتاهی برخوردار شد، با این حال این روزها به‌ندرت توسط کسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقامات مارسی، یک شهر جنوبی فرانسوی، با بهره‌گیری از گویش پروونسالی به‌عنوان یک گویش زبان اکسیتان در سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر به احیای زبان تاریخی و محلی خود برآمده‌اند، چراکه زبان‌های منطقه‌ای در قوانین فرانسه جایگاه رسمی ندارند و بنابراین نمی‌توان آن‌ها را در مدارس آموزش داد. مقامات شهری امیدوارند که با این اقدام غرور منطقه‌ای خود را به نمایش درآورده و زبان تاریخی خود را ترویج دهند.

نکته قابل توجه این است که مارسی اولین شهر در فرانسه نیست که گویش‌های منطقه‌ای را به اطلاعیه‌های حمل‌ونقل خود افزوده و متروی تولوز به‌عنوان شهری دارای گویش محلی جنوب غربی از سال ۲۰۰۹ به چنین اقدامی پرداخته است.

تصمیم آمستردام بر کاهش عمدی گردشگران شهر

ازدحام گردشگران در آمستردام، پایتخت هلند، مدیران شهر را به ممنوعیت تردد کشتی‌های مسافربری سوق داده است. پیش از این نیز آمستردام با ایجاد کمپین‌های اجتماعی خواستار منع ورود گردشگران بریتانیایی شده بود و در نهایت اعضای شورای شهر پس از برگزاری جلسات متعدد به این نتیجه رسیدند که بهترین راه برای کاهش تجمع گردشگران در شهر، ممنوعیت تردد کشتی‌های مسافربری با نرخ بالای آلودگی هوا است.

مدیران آمستردام از ابتدای سال ۲۰۲۳ در تلاش هستند مشکل افزایش گردشگران شهر را از طریق تدابیری نظیر برگزاری کمپین آنلاین «دور بمان» برای جلوگیری از ورود مردم بریتانیا به شهر آغاز کرده‌اند و برنامه‌ریزان در نظر دارند حتی برای کاهش نرخ ورود گردشگران به شهر، بسیاری از هتل‌ها را به مراکز اداری تبدیل کنند، ضمن این‌که اعمال مقررات سختگیرانه برای کافه‌ها و رستوران‌ها در رأس اهداف آن‌ها قرار دارد.

ابتکار شهر هندی برای ترویج بازیافت و درآمدزایی نیازمندان

مدیران شهر آمبیکاپور هند برای ترویج فرهنگ بازیافت و کمک به قشر محروم جامعه، کافه‌ای را راه‌اندازی کرده‌اند که نیازمندان می‌توانند با آوردن پلاستیک، ناهار یا صبحانه دریافت کنند. این شهر در گذشته با یک چالش مهم در مدیریت زباله‌های پلاستیکی روبه‌رو بود، زیرا بیش از دو میلیون نفر از جمعیت آن در مورد دفع صحیح زباله‌های پلاستیکی اطلاعات کافی نداشتند. برای حل این مشکل، شهرداری این راهکار جالب را پیشنهاد داد که شامل احداث یک کافه منحصربه‌فرد می‌شود که در آن افراد محروم می‌توانند زباله‌های پلاستیکی جمع‌آوری شده را با غذا مبادله کنند.

زباله‌های پلاستیکی جمع‌آوری‌شده سرنوشت مهمی دارند، چراکه در ساخت‌وساز جاده‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های بادوام کمک می‌کنند؛ ترکیب پلاستیک‌های خردشده با قیر، سطوح غیرقابل نفوذی را فراهم می‌کند که باعث استحکام جاده می‌شود.

تکریم و ترویج زبان‌های محلی در حمل‌ونقل فرانسه / کاهش دمای وین با طرح خیابان‌های خنک‌کننده

توسعه سیستم‌های روشنایی هوشمند در ریاض

ریاض، پایتخت عربستان سعودی، به‌زودی در مسیر هوشمندی پیشرفت‌های قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد، با این حال توسعه سیستم‌های روشنایی دیجیتالی در رأس اهداف مدیران آن قرار دارد. مدیران ریاض در نظر دارند پروژه‌ای اشتراکی را با یکی از کمپانی‌های فناوری بین‌المللی به نام آپولو (Apollo) به‌طور آزمایشی آغاز کنند تا از این طریق به هوشمندسازی زیرساخت‌های روشنایی شهری بپردازند.

علاوه بر این، برنامه‌ریزان ریاض در نظر دارند از طریق ارائه رویکردهای شهر هوشمند به سایر نقاط کشور و توسعه‌های شهری جدید در بهبود ارائه خدمات آن‌ها به شهروندان سهیم شوند و به هوشمندسازی آن‌ها نیز کمک کنند.

مدیران پایتخت عربستان ادعا کرده‌اند که در قرارداد خود با کمپانی بین‌المللی آپولو ده‌ها هزار تیر چراغ برق هوشمند مجهز به لامپ‌های ال‌ای‌دی را در سراسر شهر نصب خواهند کرد، ضمن این‌که کمپانی مورد نظر مدعی به تأمین نرم‌افزارها و دوربین‌های دیجیتالی برای نظارت بر خیابان‌ها، شناسایی چهره‌ها، رادارهایی برای کشف خشونت‌های ترافیکی، وای‌فای شهروندی، تابلوهای نمایش دیجیتالی ال‌ای‌دی برای تبلیغات تجاری و نصب سنسورهای اینترنت اشیا برای کاربردهای هوشمند بیشتر و تجزیه و تحلیل داده‌ها شده است.

جنبش زباله‌صفر به روش کلمبیا

یک فروشگاه در کلمبیا به‌منظور جلوگیری از تولید زباله‌های پلاستیکی، به مشتریان خود این امکان را می‌دهد که بطری‌های خالی خود را بیاورند و آن‌ها را با محصولات داخل فروشگاه پر کنند. این فروشگاه زباله‌صفر محصولاتی مانند صابون‌های مختلف، مواد شوینده لباسشویی، لوسیون و محصولات پاک‌کننده را با هدف کاهش زباله‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف که به محل‌های دفن زباله منتقل می‌شود، به فروش می‌رساند.

به این ترتیب مشتریان ظروف خالی خود را می‌آورند، سپس این ظروف وزن می‏‌شوند و با یکی از محصولات فروشگاه پر می‏‌شوند. پس از آن، بطری‌ها دوباره وزن می‌شود و هزینه مشخص شده برای آن پرداخت می‌‎شود. در صورتی که مشتریان بطری نداشته باشند، فروشگاه تعدادی بطری برای فروش در اختیار افراد قرار می‌دهد. ظروف اهدایی کاملاً تمیز و قابل استفاده مجدد نیز در سطلی در فروشگاه قرار گرفته شده است.

در حال حاضر این فروشگاه، مانع انتقال بیش از ۳۵۰۰ ظرف پلاستیکی به محل دفن زباله شده است. به نظر می‌رسد که این تعداد تا پایان سال جاری به ۴۳ هزار ظرف پلاستیکی برسد.

ابتکار شهر فنلاندی در بازیافت ۹۰ درصدی منسوجات

شهر لاهتی فنلاند با الهام از سیستم موسوم به بازگشت سپرده برای ظروف نوشیدنی که پیش‌تر در این کشور اجرا شده بود، سیستمی مبتنی بر انگیزه را برای بازیافت منسوجات پیاده کرده است. جمع‌آوری جداگانه زباله‌های نساجی قرار است تا سال ۲۰۲۵ در سراسر اتحادیه اروپا اجرا شود، اما برای تغییر عادات بد نساجی، هنوز اقدامات زیادی لازم است. در حال حاضر فنلاندی‌ها تا ۹۷ درصد قوطی‌های آلومینیومی را بازیافت می‌کنند و حالا نوبت پارچه‌های قدیمی اهالی لاهتی است که سرنوشت آلومینیوم را دنبال کند.

لاهتی به‌عنوان یک پیشگام در محیط زیست شهری، هدف خود را برای تبدیل شدن به یک شهر بدون زباله تا سال ۲۰۵۰ تعیین کرده است. طرح جدید لاهتی، سپرده نساجی نامیده می‌شود و بر اساس آن یک سیستم پاداش، مردم محلی را به بازیافت منسوجات خود تشویق می‌کند. در مرحله آزمایشی، ساکنان لاهتی می‌توانند یک کیسه منسوجات خود را با کوپن‌های خدمات محلی همچون بلیت کافه‌ها یا استخرهای شهر مبادله کنند.

منسوجات جمع‌آوری شده لاهتی در حال حاضر به الیاف بازیافتی در بزرگترین کارخانه فرآوری نساجی فنلاند در پایمیو تبدیل می‌شود و این الیاف بازیافت شده را می‌توان در تولید محصولات جدید مانند نخ، مواد عایق و پنل‌های صوتی مورد استفاده قرار داد.

نقش ریزشبکه‌های خورشیدی در تأمین انرژی محلی پورتوریکو

پورتوریکو از ریزشبکه‌های خورشیدی به‌عنوان مدلی مؤثر برای تأمین انرژی غیرمتمرکز استفاده می‌کند. کارایی این ریزشبکه‌ها در مواردی همچون وقوع طوفان و بلایای طبیعی حتی ممکن است بیشتر از سیستم‌های انرژی متمرکز باشد. ریزشبکه‌های خورشیدی پورتوریکویی به‌طور بالقوه می‌توانند به تأمین انرژی، حمایت از زندگی مردم و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی به‌عنوان یکی از عوامل اصلی در تغییرات آب‌وهوایی منجر شوند که در بعضی مناطق باعث وقوع طوفان‌های متعدد و مخرب می‌شوند.

یک ریزشبکه خورشیدی از طریق پنل‌های خورشیدی در نزدیکی محل مصرف، انرژی برق تولید می‌کند. این شبکه‌های انرژی در زمان‌های مناسب به یکدیگر کمک می‌کنند و می‌توانند به شبکه انرژی وسیع‌تر نیز متصل شوند. ریزشبکه‌ها در زمان وقوع طوفان این قابلیت را دارند که به «حالت جزیره‌ای» فعال شوند و ضمن جدا شدن از شبکه متمرکز، با صرف نیروی خود عمل کنند.

تکریم و ترویج زبان‌های محلی در حمل‌ونقل فرانسه / کاهش دمای وین با طرح خیابان‌های خنک‌کننده

کاهش دمای وین با طرح خیابان‌های خنک‌کننده

وین بر اساس شاخص جهانی زیست‌پذیری واحد اطلاعات اکونومیست، در سال ۲۰۲۳ به عنوان بهترین شهر جهان انتخاب شد. این شهر در زمینه کاهش تغییرات آب و هوا نیز امتیاز بالایی را کسب کرده است، زیرا پایتخت اتریش برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ یک طرح ویژه آب‌وهوا ایجاد کرد و در سال ۲۰۱۸ به یکی از اولین شهرهای اروپا تبدیل شد که استراتژی شناسایی و مبارزه با گرمای شهری را تنظیم کرد.

این شهر بر اساس یک پروژه خنک‌سازی، سه محله در گرم‌ترین مناطق شهر را به خیابان‌های خنک تبدیل کرد و به مدت چهار هفته دستگاه‌های مه‌پاش، ترکیب صندلی، سایبان و عناصر خنک‌کننده را ارائه داد. ۱۷۲ دستگاه مه‌پاش، ۱۵ فواره متحرک و تعداد زیادی از آب‌نماهای ثابت برای خنک کردن وینی‌ها پیاده‌سازی شد.

«خیابان‌های خنک» تنها بخشی از طرح زیرساخت‌های عمومی شهرداری است؛ وین شبکه جدیدی از مسیرهای دوچرخه‌سواری را برای ترغیب مردم به کنار گذاشتن خودروهای تولیدکننده گرما و آلاینده ایجاد کرد و متعهد شده است که هر سال ۴۵۰۰ درخت جدید بکارد.

پایتخت اتریش علاوه بر افزودن عناصر جدید به شهر، بیش از هزار آبخوری عمومی را در سطح شهر ایجاد کرده است و شبکه گسترده‌ای از حوض‌های شهری را که برای اولین بار در دهه ۱۹۲۰ ساخته شده بود، حفظ کرده است و آن‌ها را پرآب نگه داشته است تا در گرمای طاقت‌فرسا، باعث کاهش دما شود.

کد خبر 676117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار US ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
    0 0
    آفرین