زائران چه داروهایی را نباید به همراه داشته باشند؟

معدود زائرانی که قصد سفر به عتبات را دارند، ممکن است داروهایی را به همراه داشته باشند که طبق قوانین کشور عراق غیرمجاز باشد و مشمول مجازات شود، از این رو زائران باید دقت کنند تا با مشکل مواجه نشوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از آن جایی که در کشور عراق قوانین و مقررات سختی در برخورد با مواد مخدر وجود دارد، برای اینکه زائران از تبعات بعدی مصون باشند و برای همراه داشتن قرص و داروهای خاصی که ممنوعیت دارد مشکلی متوجه آنها نباشد، آموزش خاصی در مرزها و مجموعه کاروان‌ها و گروه‌های اعزامی به اربعین ارائه می‌شود.

نیروهای پلیس مبارزه با مواد مخدر در مرزها مستقر می‌شوند تا اگر فردی آگاهانه یا ناآگاهانه قصد ورود این مواد به کشور عراق را داشته باشد، جلوگیری انجام شود؛ چراکه زائرانی که داروهای خاص مصرف می‌کنند و در ایام اربعین حسینی عازم کشور عراق هستند، باید نسخه پزشک و دو برابر نیاز دارویی خود در مدت زمان سفر، دارو همراه داشته باشند.

هشدار پلیس درباره همراه داشتن داروهای غیرمجاز توسط زائران

سردار ایرج کاکاوند، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فراجا درباره به همراه داشتن داروهای غیرمجاز از سوی زائران حسینی هشدار داد و اظهار کرد: ممکن است معدود زائرانی که قصد سفر به عتبات را دارند، داروهایی را به همراه داشته باشند که طبق قوانین کشور عراق غیرمجاز باشد و مشمول مجازات شود.

وی با بیان اینکه کشف این موارد سبب تشکیل پرونده قضائی و جلوگیری از ادامه سفر آنان خواهد شد، افزود: در داخل کشور عراق نیز دستگیری این افراد منجر به رفتار با آنان برحسب قوانین این کشور خواهد شد.

استامینوفن کدئین و دیازپام از جمله داروهای ممنوعه برای سفر به عراق است

پیش‌تر نیز سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر اینکه حمل داروهایی که از نظر دولت عراق جنبه مخدر دارد، در سفر به این کشور ممنوع است، اظهار کرد: زائران بیماری که از داروهای اعصاب و روان به‌عنوان داروهای کنترلی استفاده می‌کنند، برای حمل داروهای مورد نیاز خود در سفر به عراق، نسخه پزشک همراه داشته باشند تا در صورت کنترل مأموران در گیت‌های ورودی به این کشور با مشکلی مواجه نشوند.

وی داروهای ممنوعه را شامل داروهای حاوی مورفین، متادون، دیازپام، استامینوفن کدئین، ترامادول، هیدروکدون بی‌تارتارات، هیدرومورفون، مپریدین هیدروکلراید دانست و افزود: ممکن است برخی داروهای تخصصی و مورد نیاز زائران در مراکز درمانی و دارویی هلال‌احمر موجود نباشد، بنابراین لازم است که زائران مصرف‌کننده داروهای خاص، دو برابر نیاز دارویی خود در مدت زمان سفر، دارو به همراه داشته باشند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: هلال‌احمر بر اساس تجارب سال‌های گذشته، ۳۰۰ قلم دارو که مورد نیاز زائران اربعین حسینی در طول این راهپیمایی باشد، به عراق منتقل کرده است.

کد خبر 675478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.