فیزیوتراپی چه اختلالاتی را بهبود می‌بخشد؟

فیزیوتراپی در زمینه درمان مشکلات مرتبط با حیطه اسکلتی عضلانی کاربرد دارد و یک روش درمانی برای بهبود بیماری‌های عصبی، ماهیچه‌ای و اسکلتی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فیزیوتراپی یکی از زیرشاخه‌های علم پزشکی است که در درمان بیماری‌های مختلف به کار برده می‌شود و با بهره‌گیری از ماهیت فیزیک بدن به بهبود عملکرد اندام‌ها کمک می‌کند. این روش به‌طور معمول در زمینه درمان مشکلات مرتبط با حیطه اسکلتی و عضلانی کاربرد دارد و روش درمانی برای بهبود بیماری‌های عصبی، ماهیچه‌ای و اسکلتی است. همچنین، فیزیوتراپی را می‌توان یک روش پیشگیری در نظر گرفت زیرا در بسیاری از مواقع برای جلوگیری از بروز بعضی از بیماری‌ها و اختلالات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فیزیوتراپی به بهبود کدام آسیب‌ها کمک می‌کند؟

آسیب‌ها و مشکلاتی که فیزیوتراپی به بهبود آن‌ها کمک می‌کند شامل ترمیم شکستگی استخوان، بهبود انقباضات و اسپاسم‌های عضلانی، درمان پارگی رباط و مینیسک، بهبود التهاب‌های ناشی از شکستگی‌ها، ضرب‌دیدگی و کوفتگی، بهبود علائم و دردهای پیچ‌خوردگی‌های مفاصل، بهبود و درمان علائم دررفتگی مفاصل، بهبود و ترمیم کشیدگی‌های عضلات، درمان دردها و عارضه‌های ستون فقرات مانند فتق دیسک و اختلالات کانال نخاعی، درمان عوارض ناشی از جراحی‌های متداول و درمان تکمیلی تعویض مفاصل و بهبود و توانبخشی سالمندان و درمان‌جویان بستری طولانی‌مدت می‌‎شود.

کاربردهای فیزیوتراپی

کاهش درد

یکی از کاربردهای فیزیوتراپی کمک به کاهش درد است. فیزیوتراپی با استفاده از روش‌های مختلف مانند الکتروتراپی، سونوگرافی و ورزش‌های درمانی به تسکین درد ناشی از مشکلات ارتوپدی مانند آرتروز، پارگی عضله و پیچ‌خوردگی‌ها کمک می‌کند.

کاهش مدت ریکاوری پس از عمل جراحی

در بعضی از جراحی‌ها لازم است ماهیچه‌ها قبل از جراحی تقویت شوند، در این صورت مدت زمان ریکاوری به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. از جمله این جراحی‌ها می‌توان به جراحی ستون فقرات، تعویض مفصل ران، جراحی ترمیم رباط و تعویض مفصل زانو اشاره کرد.

کاهش تأثیرات سکته مغزی

از دیگر ویژگی‌های مثبت فیزیوتراپی می‌توان به استفاده از آن بعد از سکته مغزی اشاره کرد. این روش درمانی کمک می‌کند که تأثیر منفی سکته مغزی از روی اندام‌ها برداشته شود. در طی فیزیوتراپی، بدن با استفاده از حرکات ورزشی مناسب، به صورت مؤثری ریکاوری خواهد شد. البته لازم است برای دست پیدا کردن به نتیجه دلخواه، فیزیوتراپی سه تا چهار ماه ادامه پیدا کند.

درمان و کنترل بیماری‌های ریوی

فیزیوتراپی به درمان بیماری‌هایی مانند آمفیزم، برونشیت، آسم و گشاد شدن مزمن لوله‌های نایژه کمک می‌کند. با فیزیوتراپی قفسه سینه می‌توان ترشحات ریه را بهتر تخلیه کرد، در این صورت، گرفتگی سینه برطرف می‌شود و افراد می‌توانند با انجام دادن تمرینات تنفسی مناسب راه ریه‌ها را باز کنند.

کنترل بیماری‌های قلبی

افراد پس از جراحی قلب مانند جراحی‌های بای‌پس سرخرگ کرونری می‌توانند با فیزیوتراپی ترشحات ریه را پاکسازی کنند و تحرک بیشتری داشته باشند. بیمار در جلسات فیزیوتراپی برای تقویت و بهبود قلب آموزش خواهند دید و یک برنامه کلی برای توانبخشی قلبی عروقی برای افراد تنظیم می‌‎شود.

کنترل دیابت

برای کنترل دیابت می‌توان از فیزیوتراپی بهره گرفت. با فعالیت فیزیکی و تنظیم برنامه غذایی می‌توان دیابت نوع دوم را کنترل کرد. فیزیوتراپیست به فرد کمک می‌کند تا با انجام بهترین ورزش‌های مخصوص کنترل وزن، دیابت خود را نیز تحت کنترل بگیرند.

کد خبر 675414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.