علائم بیماری دیابت در پاها کدام است؟

بیماری دیابت باعث بروز علائمی در پاها مانند زخم پای دیابتی، قرمزی، التهاب و سوزن سوزن شدن پاها می‌‎شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دیابت یک اختلال متابولیک مزمن است که با سطح قند خون بالا یا ناتوانی بدن در تولید یا استفاده موثر از انسولین مشخص می‌شود و می‌تواند باعث بروز علائم مختلفی شود که بر اندام‌های بدن از جمله پاها تاثیر می‌گذارد. شناخت و درک علائم مرتبط با دیابت به تشخیص به موقع و مدیریت مناسب آن کمک می‌کند. در ادامه به علائم بیماری دیابت در پاها می‌پردازیم:

سوزن‌سوزن شدن پاها

دیابت می‌تواند باعث بروز آسیب عصبی شود و منجر به نوروپاتی محیطی در پاها شود. علائم آن نیز شامل گزگز شدن پاها، بی‌حسی، احساس سوزش و از دست دادن حس آن‌ها می‏‌شود. بیماران ممکن است در زمینه تشخیص جراحات یا زخم‌های پا با مشکل مواجه شوند که می‌تواند باعث بروز عفونت و زخم شود.

جریان خون ضعیف

سطح بالای قند خون می‌تواند به رگ‌های خونی آسیب وارد کند و منجر به گردش خون ضعیف در پاها شود. علائم آن نیز شامل گرفتگی عضلات پا، درد، ضعف یا زخم‌هایی است که به کندی بهبود پیدا می‌کنند. در صورت کنترل نکردن بیماری، ممکن است باعث بروز عوارض شدیدی مانند قانقاریا شود و حتی ممکن است فرد نیاز به قطع عضو داشته باشد.

زخم پای دیابتی

نوروپاتی و گردش خون ضعیف می‌تواند منجر به زخم پای دیابتی شود، زخم‌های بازی که دیر التیام پیدا می‌کنند و مستعد عفونت هستند. این زخم‌ها به مراقبت و مدیریت دقیق نیاز دارند تا خطر بروز عواقب جدی کاهش پیدا کند.

قرمزی و التهاب

بیماری دیابت ممکن است باعث وارد شدن آسیب به مفاصل شود و خطر بروز علائمی مانند قرمزی، تورم و تغییر شکل در پا و مچ پا را افزایش دهد. علاوه بر این، بیماری دیابت ممکن است منجر به تغییراتی در ظاهر پوست مانند خشکی، ترک‌خوردگی و احتمال بروز عفونت‌های قارچی یا باکتریایی شود.

کد خبر 675128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.