درخت مایع، پاگشای فتوبیوراکتورها به اصفهان

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه چشم‌انداز احداث فتوبیوراکتورها برای تولید اکسیژن در شهر را داریم، گفت: به‌عنوان سومین اقدام در راستای بهره‌گیری از فتوبیوراکتورها در نصف‌جهان، سومین درخت مایع با همکاری منطقه پنج شهرداری این کلان‌شهر در پارک کوهستانی صفه نصب خواهد شد.

مجید عرفان‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: موضوع بهره‌گیری از درخت مایع سال ۱۴۰۰ در شهر اصفهان مطرح شد که از آن سال تاکنون، در نقاط مختلف سطح شهر تسری پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌حل‌های جدید برای تصفیه هوا و تولید اکسیژن، استفاده از فتوبیوراکتورها است که روشی برای تولید ریزجلبک‌ها محسوب می‌شود و قابلیت فتوسنتز دارد، افزود: در راستای استفاده از فتوبیوراکتورها، طرح جدیدی با عنوان LIQUID 3 که به نام «درخت مایع» نیز شناخته می‌شود، ارائه شد و طبق آن، در یک آکواریوم ۶۰۰ لیتری حاوی آب، جلبک‌هایی قرار دارد که از طریق فتوسنتز، اکسیژن خالص تولید می‌کند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: این درخت مایع که به شکل مکعب طراحی شده است، بخشی همچون نیمکت دارد و رهگذران می‌توانند برای استراحت‌های کوتاه از آن استفاده کنند؛ این درخت جدید همچنین مجهز به یک پنل خورشیدی است که به وسیله آن نیمکت در طول شب روشنایی دارد.

وی اضافه کرد: ریزجلبک‌های موجود در هر دستگاه درخت مایع، جایگزین دو درخت ۱۰ ساله یا ۲۰۰ متر مربع چمن می‌شود و با توجه اینکه نیاز به تعمیر و نگهداری خاصی ندارد، می‌تواند بهره‌وری مناسبی داشته باشد.

عرفان‌منش افزود: با توجه به حجم عظیم آلاینده‌ها در شهر اصفهان و آلودگی هوای این کلان‌شهر، ضرورت دارد که علاوه بر حفظ فضای سبز موجود، اقدامات مختلفی از جمله استفاده از درختان مایع را در دستور کار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه چشم‌انداز احداث فتوبیوراکتورها برای تولید اکسیژن در شهر را داریم، گفت: سال ۱۴۰۱ نخستین فتوبیوراکتورها با عنوان درخت مایع در باغ گل‌ها رونمایی و دومین درخت مایع نیز در این باغ ایجاد شد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: به‌عنوان سومین اقدام در راستای بهره‌گیری از فتوبیوراکتورها در نصف‌جهان، سومین درخت مایع با همکاری منطقه پنج شهرداری این کلان‌شهر در پارک کوهستانی صفه نصب خواهد شد.

کد خبر 675039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.