استفاده از سمعک خطر بروز زوال عقل را کاهش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که استفاده از سمعک خطر ابتلا به زوال عقل را تا ۴۸ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مؤسسه ملی کهن‌سالی ایالات متحده آمریکا (NIA) اعلام کرده است که هر سه ثانیه یک نفر در جهان به زوال عقل مبتلا می‌‏شود، مجموعه‌ای از بیماری‌هایی که بر مغز تأثیر می‌‎گذارد و باعث بروز زوال شناختی و از دست دادن حافظه می‎‌شود. رایج‌ترین نوع زوال عقل بیماری آلزایمر است. عوامل زیادی بر افزایش خطر ابتلا به زوال عقل تأثیر می‌گذارد که یکی از آن‌ها از دست دادن شنوایی است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که ۲۰ درصد افراد جهان به دلایل مختلفی درگیر مشکلات شنوایی هستند. این دلایل شامل قرار گرفتن در معرض صداهای بلند، عفونت گوش، آسیب وارد شدن به گوش داخلی، پاره شدن پرده گوش، سابقه خانوادگی، بیماری‌های خاص مانند مننژیت که باعث تب بالا می‌‎شود همچنین مصرف بعضی داروها می‎‌شود.

گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی تأثیر استفاده از سمعک بر احتمال بروز زوال عقل، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای رسیدن به این هدف، ۹۷۷ فرد بین ۷۰ تا ۸۴ سال با مشکل کم‌شنوایی خفیف تا متوسط درمان نشده و بدون اختلال شناختی را به مدت سه سال مورد ارزیابی قرار دادند. گروهی از افراد شرکت‌کننده در مطالعه از سمعک استفاده کردند، در حالی که گروه کنترل از این وسیله استفاده نکردند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که از سمعک استفاده کرده بودند ۴۸ درصد کمتر از افراد دیگر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار گرفتند. محققان به این نتیجه رسیدند که کم‌شنوایی و به صورت کلی مشکلات شنوایی خطر بروز زوال عقل و آلزایمر را افزایش می‌دهد، اما استفاده از سمعک می‌تواند این خطر را کاهش دهد یا زمان بروز این اتفاق را به تأخیر بیندازد.

به گفته محققان، افرادی که مشکلات شنوایی داشتند و از سمعک استفاده می‌کردند، به‌راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کردند، در فعالیت‌های اجتماعی شرکت می‌کردند و کمتر احساس تنهایی می‌کردند. همان‌طور که مشخص است این عوامل نیز خطر بروز زوال عقل را کاهش می‌دهد.

نتایج این مطالعه در مجله The Lancet منتشر شده است.

کد خبر 674917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.