کدام کشورها ضعیف‌ترین و قدرتمندترین پاسپورت را دارند؟

شاخص قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳ سنگاپور با امکان دسترسی به ۱۹۲ مقصد سفر از میان ۲۲۷ مقصد موجود دارای قدرتمندترین پاسپورت جهان است و پس از آن آلمان، ایتالیا و اسپانیا با دسترسی به ۱۹۰ کشور در مقام دوم قرار گرفته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پاسپورت یک سند رسمی صادرشده توسط یک دولت است که هویت و تابعیت دارنده آن را تأیید می‌کند و به وی اجازه می‌دهد تحت حمایت خود به کشورهای خارج از محدوده مرزهای کشور مادر تردد کند. ژاپن با امکان دسترسی به ۱۹۳ کشور در سراسر جهان همواره و تا ابتدای سال ۲۰۲۳ دارای رتبه نخست قدرتمندترین پاسپورت در سراسر جهان بوده است اما با کاهش یافتن این تعداد مقاصد به ۱۸۹ کشور، پس از سال‌ها مقام نخست را به سنگاپور واگذار کرد و خود در رتبه سوم قرار گرفت.

آلمان، ایتالیا و اسپانیا با امکان دسترسی به ۱۹۰ کشور در جایگاه دوم قرار گرفتند و ژاپن در کنار اتریش، فنلاند، فرانسه، لوکزامبورگ، کره‌جنوبی و سوئد جایگاه سوم را به خود اختصاص دادند. پاسپورت این کشورها امکان دسترسی به ۱۸۹ کشور را فراهم می‌کند. در این فهرست دانمارک، ایرلند، هلند و بریتانیا رتبه چهارم، بلژیک، چک، مالت، نیوزلند، نروژ، پرتغال و سوئیس مقام پنجم، استرالیا، مجارستان و لهستان جایگاه ششم، کانادا و یونان رتبه هفتم، لیتوانی و ایالات‌متحده‌آمریکا جایگاه هشتم، لتونی، اسلواکی و اسلوونی رتبه نهم و استونی و ایسلند جایگاه دهم را به خود اختصاص دادند.

به این ترتیب بریتانیا برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷ رتبه خود در فهرست قدرتمندترین پاسپورت جهان را از ششم به چهارم ارتقا داد و ایالات‌متحده با ادامه به روند نزول ۱۰ ساله خود و دو پله سقوط دیگر به جایگاه هشتم رسید. این کشور طی یک دهه گذشته کمترین افزایش امتیاز خود را نسبت به سایر رتبه‌بندی‌ها داشته است.

کدام کشورها ضعیف‌ترین و قدرتمندترین پاسپورت را دارند؟

کشورهایی با ضعیف‌ترین پاسپورت

افغانستان با دسترسی به تنها ۲۷ مقصد بدون ویزا همچنان ضعیف‌ترین پاسپورت جهان را دارد و پس از آن عراق با ۲۹ مقصد و سوریه با ۳۰ مقصد در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته‌اند. به همین ترتیب پاکستان (۳۳ مقصد)، یمن و سومالی (۳۵ مقصد)، نپال (۳۸ مقصد)، کره شمالی (۳۹ مقصد)، بنگلادش (۴۰ مقصد)، لیبی و سریلانکا (۴۱ مقصد) و کوزوو (۴۲ مقصد) در جایگاه‌های سوم تا دهم لیست ضعیف‌ترین پاسپورت جهان قرار گرفته‌اند.

کشورهایی با بیشترین و کم‌ترین استقبال از سیاست‌های ویزا

رتبه‌بندی‌ها نشان می‌دهد کشورهای جزیره‌ای کوچک، کشورهای آفریقایی و کامبوج ۲۰ جایگاه برتر این لیست را به خود اختصاص داده‌اند. در این میان ۱۲ کشور بروندی، جزایر کومورو، جیبوتی، گینه بیسائو، مالدیو، میکرونزی، موزامبیک، رواندا، ساموآ، سیشل، تیمور-لسته و تووالو به ۱۹۸ پاسپورت جهان اجازه ورود با یا بدون ویزا را می‌دهند، حال آن‌که دسترسی بدون ویزا به افغانستان، کره شمالی، پاپوآ گینه نو و ترکمنستان بدون ویزا غیرممکن است و امکان ورود بدون ویزا به لیبی، بوتان، اریتره، گینه استوایی و هند تنها برای کمتر از پنج ملیت دیگر وجود دارد.

کدام کشورها ضعیف‌ترین و قدرتمندترین پاسپورت را دارند؟

کد خبر 674894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.