۱۵۷ دفتر مشاور املاک در اصفهان پلمب شد

در راستای طرح ساماندهی بازار، زمین، مسکن و اجاره‌بها، تاکنون ۲۱ هزار و ۲۶۸ بازرسی از بنگاه‌های املاک در سراسر کشور صورت گرفته است که در اصفهان این تعداد به 1۴۰۶ بازرسی می‌رسد که از میان آن‌ها ۱۵۷ بنگاه به دلیل نداشتن مجوز پلمب شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امسال دولت طرح ساماندهی بازار، زمین، مسکن و اجاره‌بها را مطرح کرد تا از مستأجران حمایت کند و بازار مسکن را سر و سامان دهد. در راستای این طرح چند اقدام انجام گرفت. مجلس شورای اسلامی طرحی را با عنوان «کنترل و ساماندهی اجاره‌بها» در دستور کار خود قرار داد تا در حد ممکن مشاوران املاک و دلالان حذف شوند و مستأجران از طریق ثبت رایگان قراردادهای اجاره در سامانه املاک و مستغلات کشور ذیل سامانه وزارت راه و شهرسازی بتوانند انواع قراردادهای اجاره را بدون پرداخت مالیات ثبت کنند و کد رهگیری دریافت کنند. همچنین دولت اقدام به پرداخت وام ودیعه مسکن کرد و در اقدام بعدی سقف افزایش قیمت ۲۵ درصدی برای تهران و ۲۰ درصدی برای سایر شهرها برای دریافت اجاره را مشخص کرد تا فشار کمتری به مستأجران وارد شود.

در این راستا نشستی برای ارتقای هماهنگی اقدامات انجام گرفته برای ساماندهی و کنترل بازار اجاره به ریاست وزیر راه و شهرسازی، فرماندهی پلیس اقتصادی و فرماندهی پلیس اماکن کشور برگزار شد و در آن به بنگاه‌های املاک و نحوه عملکرد آنها رسیدگی شد. خبرها حاکی از آن است که طرح ساماندهی واحدهای صنفی غیرمجاز و متخلف بنگاه مشاور املاک در حال اجرا است.

در این نشست سیدجواد سادات، مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت که تاکنون ۱۰ هزار و ۴۷۷ بازرسی از واحدهای مشاورین املاک در سراسر کشور انجام شده است و از این تعداد بازدید، تعداد واحدهای غیرمجاز و متخلف مشاور املاک پلمب شده معادل یک هزار و ۴۱ واحد است و میزان جرایم تعزیراتی اخذ شده و تشکیل پرونده برای واحدهای صنفی مختلف معادل ۶۴ میلیارد و ۹۷ میلیون تومان برآورد شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که استان‌های مازندران، البرز و کرمانشاه در خصوص ساماندهی و کنترل بازار اجاره عملکرد مناسبی داشته‌اند.

سردار رحیمی، رئیس پلیس اقتصادی اظهار کرد: پلیس امنیت و پلیس اماکن در سرتاسر کشور تمام هماهنگی‌های لازم برای اجرای اهداف وزارت راه و شهرسازی را انجام می‌دهد.

رئیس پلیس اماکن نیز در این نشست اعلام کرد که اتحادیه مشاوران املاک موظف است واحدهای صنفی بدون مجوز را شناسایی و اعلام کند و نیازی به مدت زمان ۱۵ روزه اخطار نخواهد بود و بنگاه‌های املاک مکلف هستند تا نسبت به اخذ مجوز از درگاه ملی مجوزها اقدام کنند.

سادات در دومین جلسه قرارگاه مسکن با موضوع ساماندهی بازار املاک و مستغلات اظهار کرد: تعداد ۱۶۰ هزار و ۱۰۹ توکن (امضای دیجیتال) برای مشاوران املاک صادر شده است (یک دفتر مشاور املاک می‌تواند بیش از یک توکن داشته باشد) و تعداد افراد و ۴۰ هزار و ۱۳۹ واحد فاقد توکن ثبت شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۱ هزار و ۲۶۸ بازرسی از مشاوران املاک انجام شده است، افزود: ۱۹۱۰ واحد مشاور املاک بدون مجوز قانونی پلمب شد و میزان جرایم تعزیراتی اخذ شده و تشکیل پرونده، معادل ۱۳۴ میلیارد و ۹۳۱ میلیون تومان برآورد شده است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: لازم است تمام مشاوران املاک از طرف واحدهای خود بیمه شوند و حداقل مدرک دیپلم داشته باشند، همچنین مجوز داشتن این واحدهای صنفی از درگاه ملی ثبت مجوزها از الزامات ادامه فعالیت آن‌ها است‌. در ضمن باید تمام قراردادهای خرید، فروش و اجاره دارای کد رهگیری باشند.

سیدمهدی حجازی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره واحدهای صنفی پلمب شده در اصفهان اظهار کرد: از ابتدای سال تا امروز توسط اتحادیه مشاوران املاک ۱۴۰۶ بازرسی انجام شده که ۱۵۷ بنگاه غیرمجاز از طریق اتاق اصناف و اداره نظارت بر اماکن عمومی استان پلمب شده است. بنگاه غیرمجاز، بنگاهی است که پروانه نگرفته یا اقداماتی برای اخذ پروانه انجام نداده است.

کد خبر 674507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.