تاثیر قیمت ورق گالوانیزه بر قیمت خودرو

ورق فولادی، طی فرآیندی که به آن گالوانیزاسیون گفته می‌شود، با فلز روی پوشانده شده و ورق گالوانیزه را به وجود می‌آورد.

این ورق ویژگی‌های بسیاری دارد که این ویژگی‌ها ورق گالوانیزه را به یکی از پرکاربردترین مصالح فولادی تبدیل کرده است. فلز روی از ورق دربرابر عوامل محیطی مانند رطوبت، خوردگی و اکسیداسیون محافطت می‌کند که باعث می‌شود طول عمر مفید ورق افزایش پیدا کند. از این ورق در صنایع بسیاری مانند خودروسازی، ساختمان‌سازی و کشاورزی استفاده می‌شود. ضخامت فلز روی که برای پوشاندن ورق گالوانیزه استفاده می‌شود، به عوامل مختلفی مانند کاربرد ورق، محل استفاده از آن و ترکیب شیمیایی فولاد بستگی دارد. میزان مقاومت ورق گالوانیزه، ارتباط مستقیمی با ضخامت آن دارد که قیمت ورق را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. دو روش نورد سرد و گرم عموما برای تولید ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. اما رایج‌ترین روش تولید آن، نورد گرم است.

کوتینگ در ورق گالوانیزه

کوتینگ یا درصد کوتینگ، مربوط به قطر لایه‌ روی بر سطح فلز است. به بیان دیگر، هر چقدر که میزان کوتینگ در ورق گالوانیزه بیشتر باشد، یعنی لایه‌ روی ضخیم‌تر است. در بازار، ورق‌های گالوانیزه‌ متعددی وجود دارد که هر یک، توسط کارخانه‌ خاصی تولید شده‌اند و درصدهای کوتینگ متفاوتی نیز دارند.

روش تولید ورق گالوانیزه

روش الکتروگالوانیزه (Electrogalvanization)

با استفاده از جریان‌های الکتریکی و محلول الکترولیتی سولفات روی، روش الکتروگالوانیزه عملی می‌شود. ورق‌های تولیدشده با این شیوه، ضخامت کمتری نسبت به سایر ورق‌های گالوانیزه دارند و معمولاً در صنعت‌های حساس‌تری به کار می‌روند. مثلاً در خودروسازی از ورق‌های الکتروگالوانیزه استفاده می‌شود. همچنین این ورق‌ها، قابلیت رنگ‌آمیزی بهتری دارند.

روش گالوانیزه گرم یا حرارتی (Hot-Dip Galvanizing)

این روش با عنوان گالوانیزاسیون کلاسیک نیز شناخته می‌شود. نحوه‌ انجام آن هم به این شکل است که ورق‌های فولادی در یک استخر پر از روی، غوطه‌ور می‌شوند تا کاملاً با روی، آغشته شوند. روی، به همراه اُکسیژن، به سختی بر سطح ورق می‌چسبد. به بیان دیگر، پیوندی متالورژیکی بین فولاد و روی رقم می‌خورد. مزیت این روش نسبت به سایر روش‌ها، مقرون‌به‌صرفه‌بودن این راهکار است. علاوه بر این، به علت این که از تکنیک غوطه‌وری برای روی‌اندودکردن استفاده می‌شود، هر محصول فولادی در هر شکلی که باشد، امکان روی‌اندود شدن را دارد. همچنین، گفتن این نکته خالی از لطف نیست که گالوانیزاسیون با روش حرارتی، همه‌ قسمت‌های فولاد را به خوبی آغشته می‌کند و استحکام مطلوبی به ورق فولادی می‌دهد.

تاثیر قیمت ورق گالوانیزه بر قیمت خودرو

مطالب مرتبط: ورق روغنی چیست و لیست قیمت آن

روش پیش گالوانیزاسیون (Pre-galvanization)

روش پیش‌گالوانیزاسیون، شباهت زیادی با روش گالوانیزه‌ گرم دارد. تفاوت این دو روش در این است که در روش پیش‌گالوانیزه، ابتدا فلز با یک مایع، تمیز می‌شود، سپس ورق برای گالوانیزاسیون در یک استخر پر از روی به شیوه‌ رفت و برگشت، گالوانیزه می‌شود. ورق‌های پیش‌گالوانیزه، یکپارچگی و یک‌دستی بیشتری نسبت به روش گالوانیزه‌ گرم دارند.

روش گالوانیلینگ (Galvannealing)

گالوانیلینگ روشی نسبتاً زمان‌بر و حساس است. در این شیوه، متخصصان، ورق‌های فولادی را با دو روش گالوانیزاسیون گرم و گداختگی تولید می‌کنند. نحوه‌ انجام این فرآیند هم به این شکل است که ابتدا ورق با روکشی از جنس عنصر فلزی روی پوشش‌دهی می‌شود، سپس در فرآیند کوره‌های گداخته قرار می‌گیرد. محصول این فرآیند، یک ورق آلیاژی خواهد بود. گالوانیزاسیون، یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های فولاد را که مقاومت کم در برابر خوردگی است، جبران می‌کند؛ گالوانیزاسیون با روش‌هایی مانند شیوه‌ حرارتی، گالوانیلینگ یا پیش‌گالوانیزه انجام می‌شود و هر کدام از این روش‌ها، کاربرد و خاصیت خود را دارند.

تاثیر قیمت ورق گالوانیزه بر قیمت خودرو

تاثیر قیمت ورق گالوانیزه در قیمت خودرو

موارد مختلف در تعیین قیمت خودرو نقش دارند که مهمترین آنها قیمت مواد اولیه مانند انواع ورق فولادی به کار رفته در بدنه است. افزایش قیمت روز ورق گالوانیزه و ورق‌های فولادی باعث شده تا قیمت نهایی خودروها به طرز چشمگیری بالا رود. قیمت ورق گالوانیزه نیز یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش قیمت خودرو است. ورق گالوانیزه با داشتن لایه محافظی که از جنس فلز روی است، خاصیت ضد زنگ و مقاوم در برابر خوردگی پیدا می‌کند. این نوع ورق‌ها از مزایای مختلفی برخوردارند: اول استفاده از ورق‌های گالوانیزه علاوه بر افزایش طول عمر خودرو، نیاز به تعمیر و تعویض را نیز تا حد زیادی کاهش می‌دهد. دوم اینکه خاصیت جوشکاری ورق‌های گالوانیزه باعث می‌شود تا کار با آنها بسیار راحت باشد. همچنین رنگ پذیری بهتری خواهند داشت. در نهایت برابر عوامل طبیعی مانند رطوبت و غیره، ورق‌های گالوانیزه بسیار مقاوم هستند. همین موارد کافی است تا بدانید استفاده از این نوع ورق‌ها در صنعت خودروسازی بسیار پرکاربرد و موثر باشند. با این حال، قیمت ورق‌ گالوانیزه نیز جدایی از ویژگی‌های آن در صنعت خوروسازی بسیار مهم بوده و بخش مهمی از قیمت نهایی خودرو را شامل می‌شود. به طور کلی، ضخامت ورق، نوسانات ارز و کیفیت کارخانه تولیدکننده از فاکتورهای تاثیرگذار در قیمت ورق گالوانیزه به شمار می‌آیند.

در پایان

متاسفانه در سال‌های اخیر صنعت خودروسازی با افزایش قیمت زیادی همراه بوده که باعث شده تا این صنعت با چالش‌های زیاد همراه شود و متقاضیان نیز قدرت خرید کمتری داشته باشند. افزایش قیمت ارز در کنار تحریم‌ها از جمله عواملی بودند که موجب بالارفتن قیمت خودرو شدند. در این میان، هزینه مواد اولیه مانند ورق‌های فولادی از مهمترین دلایل این افزایش به حساب می‌آید. در سال‌ها اخیر افزایش قیمت ارزش و همچنین عدم واردات فولاد باعث شد تا قیمت محصولات فولادی اعم از میلگردها و ورق‌ها بسیار بالا رود. مسلما این افزایش قیمت نیز در نهایت باعث بالارفتن هزینه‌های تولید خودرو شده و اینگونه است که شاهد افزایش نجومی آنها هستیم. در این میان، برخی از کارخانه‌های تولیدی داخل کشور، سعی در جبران نیازهای صنعت خودرو سازی کردند که با توجه به افزایش قیمت جهانی فولاد تاثیر چندانی بر روی قیمت آنها نداشت. در نهایت، اگر بخواهیم به صورت خلاصه این سوال را که افزایش قیمت ورق گالوانیزه و ورق‌های فولادی منجر به افزایش قیمت خودرو خواهند شد یا خیر؟ باید بگوییم، از آنجایی که هزینه مواد اولیه در هر صنعت تعیین کننده قیمت نهایی محصول خواهند بود. افزایش قیمت ورق گالوانیزه و قیمت آهن نیز موجب بالا رفتن قیمت نهایی خودرو خواهد شد.

کد خبر 674503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.