ابتکار شهر فنلاندی در بازیافت ۹۰ درصدی منسوجات

شهر لاهتی فنلاند با الهام از سیستم‌ موسوم به بازگشت سپرده برای ظروف نوشیدنی که پیش‌تر در این کشور اجرا شده بود، سیستمی مبتنی بر انگیزه را برای بازیافت منسوجات پیاده کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر اروپایی به‌طور متوسط سالانه ۱۱ کیلوگرم منسوجات دور می‌اندازد. در سراسر جهان نیز هر ثانیه یک کامیون منسوجات دفن یا سوزانده می‌شود. جمع‌آوری جداگانه زباله‌های نساجی قرار است تا سال ۲۰۲۵ در سراسر اتحادیه اروپا اجرا شود، اما برای تغییر عادات بد نساجی، هنوز اقدامات زیادی لازم است. در حال حاضر فنلاندی‌ها تا ۹۷ درصد قوطی‌های آلومینیومی را بازیافت می‌کنند و حالا نوبت پارچه‌های قدیمی اهالی لاهتی است که سرنوشت آلومینیوم را دنبال کند.

فنلاند در آغاز سال ۲۰۲۳ گامی مهم به سوی اقتصاد دایره‌ای برای منسوجات برداشت، زیرا قانون جدیدی مصوب شد که شهرداری‌ها را ملزم می‌کرد سطل‌های جمع‌آوری جداگانه زباله‌های نساجی را در دسترس همه فنلاندی‌ها قرار دهند. جمع‌آوری جداگانه زباله‌های نساجی به این ترتیب امکان استفاده مجدد از لباس‌های دور ریخته شده و منسوجات خانگی را به‌عنوان الیاف بازیافتی فراهم می‌کند.

لاهتی به‌عنوان یک پیشگام در محیط زیست شهری، هدف خود را برای تبدیل شدن به یک شهر بدون زباله تا سال ۲۰۵۰ تعیین کرده است. طرح جدید لاهتی، سپرده نساجی نامیده می‌شود و بر اساس آن یک سیستم پاداش، مردم محلی را به بازیافت منسوجات خود تشویق می‌کند. در مرحله آزمایشی، ساکنان لاهتی می‌توانند یک کیسه منسوجات خود را با کوپن‌های خدمات محلی همچون بلیت کافه‌ها یا استخرهای شهر مبادله کنند.

لاهتی به‌عنوان یک شهر زیست‌محیطی پیشرو در نظر دارد در خط مقدم رهبری تغییر به سمت یک سبک زندگی پایدارتر شهری قرار داشته باشد، به همین دلیل در کنار رویکرد یاد شده، در حال راه‌اندازی یک مسابقه طراحی ملی با هدف یافتن کاربردهای جدید و خلاقانه برای منسوجات دور ریخته شده و اقتصاد دایره‌ای است.

منسوجات جمع‌آوری شده لاهتی در حال حاضر به الیاف بازیافتی در بزرگترین کارخانه فرآوری نساجی فنلاند در پایمیو تبدیل می‌شود و این الیاف بازیافت شده را می‌توان در تولید محصولات جدید مانند نخ، مواد عایق و پنل‌های صوتی مورد استفاده قرار داد.

ابتکار شهر فنلاندی در بازیافت ۹۰ درصدی منسوجات

کد خبر 674487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.