حل معما خطر بروز زوال عقل را کاهش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سطوح بالای فعالیت‌های شناختی مانند کتاب خواندن و معما حل کردن می‌تواند احتمال بروز بیماری آلزایمر را در افراد بالای ۸۰ سال تا پنج سال به تاخیر بیندازد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، میلیون‌ها انسان در سراسر دنیا درگیر زوال عقل هستند، یک بیماری عصبی مزمن که بر حافظه و توانایی تفکر افراد تأثیر می‌گذارد. رایج‌ترین نوع بیماری زوال عقل، آلزایمر است. روش‌هایی وجود دارد که به مدیریت علائم زوال عقل کمک می‌کند، اما در حال حاضر هیچ روش درمانی برای این بیماری وجود ندارد. محققان همواره در حال بررسی روش‌هایی برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل هستند.

نتایج یک مطالعه منتشر شده در مجله Neurology نشان می‌دهد که سطوح بالای فعالیت‌های شناختی مانند کتاب خواندن و معما حل کردن می‌تواند احتمال بروز بیماری آلزایمر را در افراد بالای ۸۰ سال تا پنج سال به تأخیر بیندازد. نتایج مطالعه دیگری که در مجله PNAS منتشر شده است نیز حاکی از این است که فعالیت‌های منفعل شناختی مانند تماشای تلویزیون با افزایش خطر بروز زوال عقل مرتبط است. به‌طوری که هرچه زمان بیشتری صرف این نوع فعالیت‌ها شود، خطر بروز زوال عقل نیز بیشتر می‎‌شود.

نتایج پژوهش دیگری که در مجله JAMA منتشر شده است، نشان می‌دهد که درگیر شدن مکرر در فعالیت‌های چالش‌برانگیز مغز مانند یادداشت‌برداری، بازی شطرنج و جدول حل کردن خطر بروز بیماری زوال عقل را در میان سالمندان کاهش می‌دهد. علاوه بر این، گروهی از محققان انگلیسی به منظور بررسی تأثیر فعالیت‌های انجام شده بر احتمال بروز زوال عقل، مطالعه جدیدی انجام و ۱۱۸۴ فرد را از خردسالی تا ۶۹ سالگی مورد ارزیابی قرار دادند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که دارای مدرک لیسانس یا بالاتر هستند، نسبت به افرادی که تحصیلات رسمی ندارند، عملکرد شناختی بهتری دارند. همچنین، افرادی که در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کردند یا شغلی در سطح حرفه‌ای یا متوسط داشتند نیز در مقایسه با دیگر افراد، در آزمون‌های شناختی بهتر عمل کردند. محققان دریافتند افرادی که توانایی خواندن بالاتری دارند، کمتر از دیگران در معرض ابتلا به زوال عقل قرار دارند.

کد خبر 674439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.