طرز تهیه ماش و قمری اصفهانی + آموزش، خواص، طبع و سبزی غذای سنتی اصفهان

مواد لازم و آموزش مرحله به مرحله‌ طرز تهیه‌ ماش و قمری به روش سنتی به همراه نکات مهم تهیه حلیم ماش و قمری اصفهانی در این مطلب آموزش داده شده است.

به گزارش ایمنا، ماش و قمری یکی از غذاهای سنتی و خوش طعم اصفهان با خواص بسیار مقوی و سرشار از مواد مغذی و انواع ویتامین است. این غذا به تقویت و جوان سازی پوست و مو، تناسب اندام، تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان، سرما خوردگی و آنفلوانزا کمک می‌کند.

مواد لازم برای تهیه ماش و قمری غذای سنتی اصفهان

گوشت گوسفند ۳۰۰ گرم
کلم قمری ۳ عدد متوسط
ماش ۱ لیوان
سبزی ۳۰۰ گرم
برنج ۱/۳ پیمانه
پیاز سرخ شده ۲ عدد
پیاز خام ۱ عدد خرد شده
نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

مقدار مواد گفته شده در این دستور آشپزی برای ۴ نفر مناسب است. در صورتی که می‌خواهید حلیم ماش و قمری را برای تعداد بیشتر یا کمتر از ۴ نفر تهیه کنید کافیست مقادیر ذکر شده را ضرب یا تقسیم کنید.

طرز تهیه ماش و قمری اصفهانی + آموزش، خواص، طبع و سبزی غذای سنتی اصفهان

طرز تهیه ماش و قمری

مرحله اول

ابتدا سبزی‌ها را پاک کرده و خوب بشویید. سبزی‌ها را در جای مناسب قرار دهید تا خشک شوند. پس از اینکه آب سبزی‌ها خشک شد آنها را خرد کرده، در یک ظرف مناسب بریزید و با مقداری روغن تفت دهید. برنج و ماش را نیز پاک کرده و هر کدام را به صورت جداگانه خیس کنید.

مرحله دوم

گوشت را تکه تکه کنید و به همراه پیاز خرد شده در یک ظرف مناسب تفت دهید تا آب گوشت جمع شود. کلم قمری‌ها را شسته، پوست بگیرید و خرد کنید. پس از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد، قمری‌های خرد شده را به آن اضافه کرده و بگذارید کمی سرخ شوند.

مرحله سوم

پس از اینکه گوشت و کلم قمری را تفت دادید ادویه‌ها را به مواد اضافه کنید و مواد را با هم مخلوط کرده تا عطر ادویه‌ها به خورد گوشت و کلم برود. حالا سبزی‌های تفت داده شده را نیز به همراه مقداری آب داخل قابلمه بریزید و بگذارید گوشت و کلم قمری بر روی حرارت مناسب بپزد.

مرحله چهارم

در این مرحله برنج و ماش‌های خیس خورده را در یک ظرف مناسب بریزید و با مقداری آب بگذارید تا پخته شود.

مرحله پنجم

پس از اینکه گوشت و قمری به خوبی پخته شد، آنها را به برنج و ماش اضافه کرده و اجازه دهید همه مواد با حرارت ملایم به خوبی بپزند.

مرحله ششم

در یک ربع آخر پخت نمک و فلفل را به مواد اضافه کنید و بگذارید آب حلیم جمع شود. پس از اینکه همه مواد به خوبی پخته شد آنها را با گوشت‌کوب بکوبید تا حلیم شما یکدست و کش دار شود.

مرحله هفتم

حلیم ماش قمری آماده است. آن را در ظرف مناسب بریزید و روی آن را با پیاز داغ و نعنا داغ تزئین کنید.

نکات تهیه ماش و قمری

  • بهتر است از گوشت سردست یا گردن بدون استخوان برای پخت ماش و قمری استفاده کنید تا حلیم کش دار شود.
  • ماش و قمری نوعی حلیم است و باید موقع سرو سفت باشد، بنابراین در پخت آن نباید آب زیادی استفاده شود.
  • سبزی ماش و قمری نباید زیاد خرد شود و بهتر است درشت باشد.
  • برای پخت گوشت، آب جوش به آن اضافه کنید تا گوشت سفت نشود.
  • برای پخت گوشت می‌توانید از زودپز نیز استفاده کنید.

سبزی ماش و قمری چیست

سبزی ماش و قمری از جعفری، تره، شوید، تلخون، مرزه و شنبلیله تشکیل شده است. میزان شنبلیله در این ترکیب باید خیلی کم باشد تا باعث تلخ شدن حلیم نشود.

طرز تهیه ماش و قمری اصفهانی + آموزش، خواص، طبع و سبزی غذای سنتی اصفهان

خواص ماش و قمری

ماش از خانواده حبوبات است که انواع مختلفی دارد. در تهیه ماش و قمری از ماش سبز استفاده می‌شود که منبع غنی کلسیم، سدیم، منیزیم، آهن و فسفر است. از جمله خواص آن می‌توان به برطرف کردن بوی بد دهان و قرمزی و درد لثه، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش فشار خون، تقویت حافظه و پیشگیری از پوکی استخوان اشاره کرد. کلم قمری دارای کلسیم، آهن، ویتامین سی و کربوهیدرات است. حلیم ماش و قمری به عنوان یک غذای مقوی و رژیمی با داشتن فیبر بالا به هضم بهتر غذا، بهبود عملکرد روده‌ها و رفع یبوست کمک می‌کند. این غذا همچنین باعث تقویت سیستم قلبی، عروقی و مغزی شده و با داشتن ویتامین B۱۲، اسید فولیک و آهن موجب رفع کم خونی، کنترل قند، فشار و چربی خون می‌شود. این غذا از بروز سنگ کلیه و انواع سرطان‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

طبع ماش و قمری

در طب سنتی ماش دارای طبع سرد و خشک و کلم قمری دارای طبع گرم و خشک است، به همین دلیل ترکیب این دو ماده مغذی در آش ماش و قمری سبب می‌شود تا این غذا طبعی متعادل داشته و برای همه افراد مناسب باشد.

طرز تهیه ماش و قمری بدون گوشت

برای تهیه ماش و قمری بدون گوشت کافی است گوشت را از دستور پخت حذف کنید و تمامی مراحل را طبق دستور انجام دهید. همچنین می‌توانید کلم قمری، برنج و ماش را با هم بگذارید تا بپزد.

کد خبر 674355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.