برگزاری بیش از ۲۰۰ رویداد کارآفرینی در دهیاری‌ها/ ۸۹۷ پروژه عمرانی در روستاها اجرا شده است

استاندار اصفهان گفت: با پشتیبانی‌های وزارت کشور تسهیلات لازم برای خرید ۱۱۰ دستگاه از انواع ماشین‌آلات برای دهیاری‌ها فراهم شده است که امروز تعدادی از این ماشین‌آلات توزیع شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در همایش دهیاران استان اظهار کرد: سیاست‌های توسعه‌ای در حوزه روستاها مختص کشور ما نیست و دغدغه بسیاری از کشورهای دنیا است.

وی افزود: در کشور ما نیز در یک حرکت سینوسی سیاست‌های توسعه‌ای شکل گرفته است.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تشکیل جهاد سازندگی رویکرد ویژه‌ای برای فراهم کردن زیرساخت‌ها و توجه دادن منابع به سمت روستاها شکل گرفت.

مرتضوی خاطرنشان کرد: بخش‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی برای خود فرض می‌دانستند به جایگاه و شأن زندگی روستایی بپردازند.

وی ادامه داد: در دهه ۶۰ برنامه‌های مختلفی نیز در این حوزه ساخته شد تا منزلت زندگی روستایی به جایگاه ویژه‌ای برسد.

استاندار اصفهان متذکر شد: پس از دوران دفاع مقدس با تقویت نگاه صنعتی شدن کشور، جابه‌جایی در این نگاه اتفاق افتاد و کم‌کم روستاها خالی از سکنه شد و جوانان روستایی آینده خود را در حرکت و سکونت در شهرها تعریف کردند که خوشایند نبود.

مرتضوی اظهار کرد: تجربیات نیروهای جهاد سازندگی نسبتاً بخشی از نارسایی‌ها را مرتفع کرده بود اما به دلیل نبود حرکت مستمر به حاشیه رفت.

وی با تأکید بر اینکه باید زندگی روستایی بر مدار افتخارآفرینی متبلور شود، گفت: در دوره‌ای شهری شدن به عنوان یک مزیت میان روستاییان جای گرفت و روستاییان به دنبال گرفتن شهرداری بودند علی‌رغم اینکه از بسیاری مواهب روستاها محروم می‌شدند.

استاندار اصفهان گفت: امروز این نگاه برگشته و روستاییان متوجه شده‌اند که نباید تولید در روستا مغفول بماند، این یک اشتباه است که روستایی به دنبال کشت گندم با آرد یارانه‌ای برای معیشت خود باشد.

مرتضوی ادامه داد: از این‌رو یک نگاه متوازن توسط مسئولان مختلف در بخش‌هایی که در رابطه با روستا فعالیت می‌کنند، در چهار محور شکل گرفت.

وی در خصوص این چهار محور اساسی گفت: معیشت و اقتصاد، سلامت و بهداشت، آموزش و فرهنگ و زیرساخت و عمران چهار محور اساسی است که در این راه مد نظر قرار گرفته است.

استاندار اصفهان تأکید کرد: در حوزه آبادانی روستاها به این چهار حوزه باید با نگاهی متوازن به صورت ویژه پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که در خط مقدم این چهار محور هستند، در بخش خدمت‌رسانی دهیاران و در بخش سیاست‌گذاری بخشداری‌ها قرار گرفته‌اند، از این‌رو به نظر می‌رسد نخست باید نگاه دهیاران به این حرکت متوازن، به صورت ویژه جلب شود.

استاندار اصفهان گفت: اگر حرکتی در روستا اتفاق می‌افتد باید پیرامون این موضوعات باشد، زیرا دهیاران می‌توانند روستاییان را در همه امور دخالت دهند.

مرتضوی تصریح کرد: حرکت جهادی به معنای حضور در میدان به صورت مستمر و همراه کردن بخشدار، دستگاه‌های اجرایی است.

وی خاطرنشان کرد: عدالت‌محوری از دست دهیاران برمی‌آید.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه رضایتمندی مردم به‌عنوان رکن اصلی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: پایان سال جاری انتخابات را داریم، البته انتخابات یک هدف است که با رضایتمندی مردم محقق می‌شود.

مرتضوی ادامه داد: برای کسب این رضایتمندی باید تمرین مستمر داشته باشیم، زیرا با حل مسائل جزئی می‌توان رضایتمندی فراگیر را احیا کرد.

وی اظهار کرد: فرمانداران و مدیران استان باید نسبت به نگاهی که بر کشور حاکم شده است، توجه داشته باشند، کسی که در روستا زندگی می‌کند یک تولیدکننده است ارزش این شخص و مأموریتی که دارد، متفاوت از سایرین است زیرا امنیت کشور به امنیت غذایی گره خورده است.

استاندار اصفهان تأکید کرد: در یک نگاه متوازن باید دستگاه‌های مختلف به پشتیبانی از دهیاران برخیزند.

وی با اشاره به گزارش ارائه شده از عملکرد دهیاران، بخشداران و دستگاه‌های اجرایی گفت: در استان اصفهان بیش از ۹۲۰ روستای دارای بیش از ۲۰ خانوار داریم که ۸۴۷ روستا دارای دهیاری است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: روستاهای استان اصفهان در سال گذشته در مجموع دهیاری‌ها بالغ بر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشتند و برای سال جاری نیز هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان بودجه مصوب دهیاری‌های استان است که در سه ماهه ابتدای سال ۳۷۸ میلیارد تومان آن در مجموع استان محقق شده است.

استاندار اصفهان متذکر شد: ۸۹۷ پروژه عمرانی در روستاها اجرا شده است که جای قدردانی دارد.

وی تصریح کرد: با پشتیبانی‌های وزارت کشور تسهیلات لازم برای خرید ۱۱۰ دستگاه از انواع ماشین‌آلات برای دهیاری‌ها فراهم شده است که امروز تعدادی از این ماشین‌آلات توزیع خواهد شد.

مرتضوی گفت: همچنین بر اساس مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان مقرر شد ۶۵ دهیاری به عنوان دستگاه اجرایی تلقی شود که اقدام شایسته‌ای است.

وی از برگزاری بیش از ۲۰۰ رویداد کارآفرینی در دهیاری‌های استان خبر داد و گفت: بابت این همت بلند از همه دهیاران، بخشداران، شهرداران، فرمانداران، مدیران کل دستگاه‌های اجرایی، دفتر امور روستایی استانداری و معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان تشکر و قدردانی می‌کنم.

کد خبر 674252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.