ارتباط بیشتر قوه‌ قضاییه و رسانه ملی و بالا رفتن آگاهی‌های حقوقی جامعه به نفع کشور است

رئیس قوه قضاییه گفت: نباید میان قوه قضاییه و رسانه ملی مرزی وجود داشته باشد؛ با صداوسیما اهداف کلان مشترکی داریم که همان تحقق آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی است.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای طی سخنانی در دیدار با رئیس و معاونان سازمان صداوسیما، با بیان اینکه ارتباط بیشتر قوه قضائیه و رسانه ملی و بالا رفتن آگاهی حقوقی مردم به نفع کشور و مردم است، اظهار کرد: ضرورت دارد کارگروهی مشترک و تخصصی میان قوه قضائیه و رسانه ملی تشکیل شود و این کارگروه ضمن احصای مشکلات و ظرفیت‌ها، به تعیین اولویت‌ها و راهکارها درباره مسائل مبادرت ورزد، همچنین ضروری است کمیته‌هایی زیرمجموعه این کارگروه نیز تشکیل شوند تا در آن کمیته‌ها، مسائل و موضوعات حوزه‌های مختلف قضا و رسانه، با جزئیات و به صورت تخصصی بررسی و کاوش شوند.

وی افزود: نباید میان قوه قضائیه و رسانه ملی مرزی وجود داشته باشد؛ ما و صداوسیما اهداف کلان مشترکی داریم که همان تحقق آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی است؛ اعتقاد من آن است که یک مسئول نباید از رسانه بهراسد؛ باید این فضا شکسته شود؛ من در مقاطع و مسئولیت‌های مختلف که با رسانه ملی و سایر رسانه‌ها گفت‌وگو و مصاحبه داشتم تاکید و تمایلم آن بود که سوالات چالشی از من پرسیده شود.

رئیس عدلیه ادامه داد: سرمایه اصلی نظام ما و دستگاه‌های مختلف نظام از جمله قوه قضائیه و صداوسیما، مردم هستند؛ نتایج کاسته شدن از اعتماد مردم نسبت به مسئولان و کارگزاران، واضح و مشخص است؛ در مسائلی مهم نیز ما با دوگانگی‌هایی مواجهیم؛ مهم آن است که میان این دوگانگی‌ها چگونه اجماع ایجاد کنیم که از یک طرف به افزایش عدالت اجتماعی بینجامد و از سویی دیگر منتهی به کارهای خلاف واقع و ظاهرسازی نشود.

وی تصریح کرد: داده‌های موجود در قوه قضائیه متکثر و متنوع است؛ این داده‌ها هم به صورت دیجیتالی است و هم به صورت مکتوب؛ برخی قضات و حتی کارمندان ما نیز دارای اطلاعات و تجربیات ذی‌قیمتی هستند که ممکن است با گذشت زمان از ارزش این اطلاعات کاسته شود، لذا ضروری است به شیوه‌های هنرمندانه از این اطلاعات و داده‌ها در راستای افزایش آگاهی‌های حقوقی و قضائی مردم جهت پیشگیری از وقوع جرم و سایر جهات، بهره گرفته شود؛ در این زمینه نیز آمادگی داریم تا با صداوسیما همکاری‌های خود را گسترش دهیم و شما در رسانه ملی نیز برای بهره‌گیری و به‌کارگیری هر چه مطلوب‌تر این اطلاعات و داده‌ها، راهکار ارائه دهید.

رئیس دستگاه قضا افزود: از زمان ریاست لاریجانی در صداوسیما به عنوان یک مسئول قضائی که ارتباطاتی با مجموعه رسانه ملی داشتم تاکید می‌کردم که دست‌اندرکاران این رسانه می‌توانند از داده‌های متکثر و متنوع موجود در قوه قضائیه بهره گیرند؛ برخی از این داده‌ها که حاوی مسائل قابل توجه و مفیدی در حوزه‌های آموزشی و سیاسی و رفع شبهه نیز بوده، در حال خاک خوردن است و با گذشت زمان از اهمیت آن‌ها کاسته می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای اضافه کرد: همواره تاکید داشته‌ام که باید در چارچوب قانون، مسائل را شفاف و روشن بیان کرد، هیچگاه نگاه بخشی به موضوعات نداشته‌ام و بر کلان‌نگری تاکید دارم.

اشاره رئیس عدلیه به مقوله برگزاری داگاه‌ها به صورت علنی

وی تصریح کرد: در بعضی موضوعات مبتنی بر قانون اساسی جلو نرفته‌ایم و محدودیت‌هایی را در طول دهه‌ها و سال‌ها ایجاد کرده‌ایم که تصور داریم این محدودیت‌ها به نفع ما است، اما به اعتقاد من اگر نگوییم این محدودیت‌ها به ضرر ما بوده، حداقل باید بگوییم به نفع ما نیز نبوده است؛ برای نمونه قانون اساسی تاکید دارد به غیر از چند مورد استثنا، دادگاه‌ها و محاکمات، علنی باشد؛ اما در این زمینه قانون دست ما را بسته است. گفته می‌شود که دادگاه علنی باشد، اما مفاد آن انتشار پیدا نکند؛ به عنوان قاضی‌ای که تجربه برگزاری دادگاه‌های علنی را دارم، می‌توانم بگویم که برپایی محاکمات علنی و انتشار مفاد آن‌ها به نفع منِ قاضی و دستگاه قضائی بوده است؛ وقتی در اثر برپایی دادگاه‌های علنی، ضعف‌ها و استدلالات مشخص شود، می‌توانیم در راستای رفع و تقویت آن‌ها گام برداریم؛ از سویی دیگر دادگاه‌های علنی برای مردم هم از جهت آگاهی‌بخشی و سایر جهات مؤثر بوده و برای بسیاری از افرادِ مورد محاکمه نیز بازدارندگی بیشتری از اعمال مجازات داشته است.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه قوه قضائیه باید ملجاء و پناه تمام مظلومان و دادخواهان باشد، این سوال را از مدیران رسانه ملی مطرح کرد که چنانچه فردی متخلف یا مجرم، در قضیه‌ای ذی‌حق باشد و تظلم‌خواهی کرده باشد، آیا دستگاه قضائی نباید به استیفای حق او مبادرت ورزد؟ آیا چنانچه قوه قضائیه در خصوص فرد مورد اشاره تحت تأثیر فضاسازی‌ها قرار گرفت و حق او را استیفا نکرد، ظلم رخ نداده است؟ رسانه در این زمینه چه تکلیف و مسئولیتی دارد؟

وی گفت: عدالت مفهوم و مقوله بسیط و گسترده‌ای است؛ باید در تمام عرصه‌ها و ساحت‌ها از جمله در توزیع و تقسیم فرصت‌ها، عدالت را برقرار کنیم؛ گاهی تصور می‌کنیم که مشغول گسترش و بسط عدالت هستیم، اما در واقع در حال ظلم کردن هستیم؛ لذا باید در این قبیل امور نهایت دقت و حساسیت را به خرج دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه تقویت رسانه ملی وظیفه همه ارکان نظام از جمله قوه قضائیه است، اظهار کرد: امروز به وضوح شاهد تقویت رویکردهای مردم‌محور و تحول در سازمان صداوسیما هستیم و دستگاه قضائی آمادگی دارد در حوزه جهاد تبیین و امیدآفرینی در جامعه در حوزه حقوق و قضا، نهایت همکاری و هم‌افزایی را با سازمان صداوسیما به عمل بیاورد.

کد خبر 674202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.