اعلام نتیجه قطعی نمرات آزمون نهایی دانش‌آموزان؛ امروز

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز نتیجه قطعی نمرات آزمون نهایی دانش‌آموزان اعلام می‌شود، این نمرات "خام" است و ابتدا باید تراز شود، سپس نمرات دروس جمع شود و در نهایت نمره کلی ایجاد شود تا این نمره کل را برای اعمال سهم ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور، در اختیار سازمان سنجش قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۶-۱۴۰۵ و بعد از آن برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.

بر این اساس، سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی علوم‌انسانی، علوم‌تجربی و ریاضی‌فیزیک به میزان ۴۰ درصد قطعی در آزمون سراسری ۱۴۰۲ است.

میزان تأثیر معدل دیپلم نظام سالی‌واحدی / ترمی‌واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم‌ریاضی، علوم‌تجربی و علوم‌انسانی سال ۱۴۰۲، ۳۰ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی‌واحدی / ترمی‌واحدی نیز ۱۰ درصد قطعی است.

رسیدگی به تمام اعتراضات ثبت شده نسبت به نمرات امتحان نهایی

محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اظهار کرد: "نمره خام" امتحان نهایی دانش‌آموزان ابتدا تراز می‌شود، نمرات "تمام دروس" جمع می‌شود و "نمره کل" برای اعمال سهم ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور، در اختیار سازمان سنجش قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اعلام نتایج قطعی اعتراض دانش‌آموزان به نمرات آزمون‌های نهایی طی امروز، افزود: امروز نتیجه قطعی نمرات آزمون نهایی دانش‌آموزان اعلام می‌شود، این نمرات "خام" است. ابتدا باید تراز شوند، سپس نمرات دروس جمع شود و در نهایت نمره کلی ایجاد شود که این نمره کل را برای اعمال سهم ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور، در اختیار سازمان سنجش قرار دهیم.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بر تمام اعتراضات ثبت شده نسبت به نمرات امتحان نهایی رسیدگی شد، ادامه داد: در این مدت به تمام اعتراضات رسیدگی و برگه‌ها با دقت تصحیح مجدد شد، اگر اختلاف مغایرت نمره بین نمره مصحح چهارم با مصححان قبلی بیش از سه نمره بود، ما این برگه را دوباره به چرخه تصحیح انداختیم تا اطمینان داشته باشیم این نمره حق واقعی دانش‌آموز است تا این نمره را به عنوان نمره نهایی درج کنیم.

وی با اشاره به اینکه ملاک اعمال اثر ۴۰ درصدی آزمون نهایی در کنکور، نمره برگه امتحان نهایی است، تصریح کرد: سابقه تحصیلی که ما به سازمان سنجش اعلام می‌کنیم در واقع نمرات آزمون نهایی دانش‌آموزان است، این نمرات باید تراز شوند. نمره کل این نمرات نیز بر اساس ضرایبی که دارد، تولید می‌شود.

زارعی گفت: این نمره کل توسط ما به سازمان سنجش داده می‌شود تا سازمان سنجش نمره کل را به عنوان سهم ۴۰ درصدی در کنکور در نظر گیرد، سهم آزمون سراسری نیز ۶۰ درصد است. نمره کلی که ما به سازمان سنجش ارائه می‌کنیم با نمره آزمون سراسری در کنار هم قرار می‌گیرد، این دو با هم جمع می‌شوند و سپس دانش‌آموز تعیین رتبه می‌شود.

وی درباره فرآیند "تراز شدن" نمره امتحان نهایی دانش‌آموزان، خاطرنشان کرد: این تراز شدن یعنی مشخص شود که نمره امتحان نهایی فرد در جامعه آماری شرکت‌کنندگان چه وضعیت و چه وزنی دارد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در خصوص ارسال سوابق تحصیلی به سازمان سنجش افزود: لازم است ابتدا سوابق تحصیلی فارغ‌التحصیلان را در my.medu.ir نمایش دهیم و آنها تأیید کنند، سپس سوابق تحصیلی دانش‌آموزان را در این سامانه نمایش دهیم و آنها تأیید کنند و در نهایت پس از اینکه سوابق تحصیلی از سوی داوطلبان تأیید شد، کار تراز نمرات و تولید نمره کل را انجام دهیم و بعد سابقه تحصیلی را برای سازمان سنجش ارسال کنیم.

افت ۲ نمره‌ای معدل دوازدهمی‌ها در امتحانات نهایی

پیش‌تر نیز قاسم احمدی‌لاشکی، معاون حقوقی و پارلمانی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: امتحانات نهایی پایه دوازدهم در سال جاری در حد کنکور برگزار شده است.

وی افزود: در امتحانات نهایی پایه دوازدهم امسال شاید دو نمره معدل دانش‌آموزان پایین آمده است، چراکه امتحانات را به صورت کنکور برگزار کردیم و علت این امر آن است که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد تأثیر نمره این امتحانات در کنکور ۴۰ درصد و به‌صورت قطعی باشد.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۴۸ هزار معلم در ماه گذشته ۲۳ میلیون ورقه امتحانی را به صورت الکترونیکی تصحیح کردند و این کار سنگینی است، تصریح کرد: این امر در حالی انجام شد که حقوق مربوط به تصحیح اوراق سال قبل را، ماه اخیر پرداخت کرده بودیم.

وی با اشاره به آمارهایی در خصوص کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: از سال ۱۲۹۷ که آموزش و پرورش کشور به صورت رسمی آغاز به‌کار کرد، یکی از دغدغه‌های بزرگ کشور در نظام تعلیم و تربیت بحث نیروی انسانی بوده است، ما به‌طور آشکار دچار کمبود نیروی انسانی هستیم.

احمدی‌لاشکی ادامه داد: حدود ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز داریم و بر این اساس باید بدانیم به چه تعداد نیروی انسانی نیاز داریم؛ این انتظار از سازمان اداری و استخدامی می‌رود که نیروی انسانی حاضر در آموزش و پرورش را متفاوت از سایر حوزه‌ها ببیند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس غیردولتی، ۴۰۵ هزار دانش‌آموز در مدارس شاهد، ۱۲۵ هزار دانش‌آموز در مدارس سمپاد، یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس هیئت امنایی و حدود ۴۸ هزار دانش‌آموز در مدارس "سما" مشغول به تحصیل هستند و به‌طور کلی ۲۳ نوع مدرسه در کشور داریم.

کد خبر 673953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.