جولای، گرم‌ترین ماه تاریخ پس از ۱۲۰ هزار سال!

احتمال زیادی وجود دارد که ماه جولای شاهد بالاترین دماهای جهانی در ۱۲۰ هزار سال گذشته باشد؛ کره زمین در تاریخ بین سوم تا دهم جولای امسال نیز گرم‌ترین هفته ثبت‌شده را تحمل کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هواشناسان اعلام کردند که افزایش سطح دی‌اکسیدکربن در اتمسفر و همراه شدن غیرمعمول بادهای قوی که بر فراز اقیانوس اطلس به حرکت درآمده‌اند، موج گرما را در تگزاس، یونان، اسپانیا، ایتالیا و بسیاری از کشورهای دیگر به راه انداخته است.

سازمان جهانی هواشناسی هفته گذشته اعلام کرد که کره زمین، از زمانی که اندازه‌گیری‌های دمای هوا در دهه ۱۸۵۰ شروع شد، مشابه چنین دمایی را تجربه نکرده است و این خبر نگران‌کننده‌ای برای سیاره است. محققان احتمال داده‌اند که جولای امسال، گرم‌ترین ماه تاریخ باشد. علاوه بر موج‌های گرمای رکوردشکنی کنونی، رویداد ال‌نینو نیز به این روند افزایش دما کمک کرده است؛ یک ال‌نینوی معمولی به طور موقت حدود ۰.۲ درجه سانتی‌گراد به میانگین دمای جهانی اضافه می‌کند.

جولای، گرم‌ترین ماه تاریخ پس از ۱۲۰ هزار سال!

بسیاری از دانشمندان هشدار می‌دهند که امسال یا سال آینده دمای جهان ممکن است از آستانه ۱.۵ درجه سانتی‌گراد عبور کند که توسط هیئت بین الدولی تغییر اقلیم موسوم به IPCC به عنوان حد بالا برای افزایش گرمایش جهانی تعیین شده است. چنین رخدادی می‌تواند تغییرات غیرقابل برگشتی را در الگوهای آب و هوای جهان ایجاد کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۶۱ هزار نفر در نتیجه افزایش دمای هوا که تابستان گذشته اروپا را فرا گرفت، جان خود را از دست داده‌اند. با توجه به احتمال شکسته شدن این رکورد در سال جاری - یا حداکثر سال آینده - وجود دارد و ممکن است تعداد مرگ و میر وحشتناک سال ۲۰۲۳ خیلی زود به بالاترین حد خود برسد و کشورهای مدیترانه‌ای مانند یونان، اسپانیا و ایتالیا احتمالاً بدترین عواقب را متحمل شوند. به گفته آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، «تغییرات آب و هوایی خارج از کنترل است.»

او هشدار داد که اگر جهان در انجام اقدامات کلیدی مورد نیاز برای محدود کردن انتشار سوخت‌های فسیلی غفلت بورزد، یک وضعیت فاجعه‌بار رخ خواهد داد.‌

کد خبر 673784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.