برخی از هویت‌های تخت فولاد قابل انتقال به سایر آرامستان‌ها است

مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی تخت فولاد اصفهان با بیان اینکه هویت‌ها در تخت فولاد منحصر به فرد است، گفت: برخی از این هویت‌ها قابل انتشار به قبرستان‌های عمومی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابراهیم عمرانی، در آئین «هم‌آینه» و امضای تفاهم‌نامه همکاری تخت فولاد و باغ رضوان اصفهان، اظهار کرد: دغدغه مندان حوزه پژوهش در تخت فولاد و همچنین افرادی که ما به نوعی با آن‌ها ارتباط داشتیم دغدغه‌هایی را مبنی بر اینکه هویت تخت فولاد را حفظ کنیم مطرح کردند تا بتوانیم این هویت و تاریخ آن را منتقل کنیم.

به گفته وی، به همین دلیل کمیته‌ای تشکیل شد و روی این موضوع به شکل اختصاصی کار کرد. با مدیر مجموعه آرامستان باغ رضوان جلساتی برگزار شد و مدیریت این مجموعه پذیرفت پس از آنکه مصادیقی را که می‌توان در آرامستان باغ رضوان پیاده سازی شود کمک کنند تا شروع حرکت را از اصفهان شاهد باشیم.

مدیر مجموعه تاریخی مذهبی تخت فولاد اصفهان گفت: مذاکراتی را با مدیران آرامستان‌های مشهد، سمنان و یزد برگزار کردیم تا در ادامه کار، این فعالیت را در شهرهای دیگر هم اجرا کنیم و شاهد باشیم.

وی ادامه داد: مدیران آرامستان‌هایی که نام برده شد، بازدیدهایی از مجموعه تخت فولاد داشتند. هویت‌ها در تخت فولاد منحصر به فرد است اما شماری از آن‌ها قابل تعمیم و انتشار به قبرستان‌های عمومی است.

عمرانی اظهار کرد: مجموعه تخت فولاد و گورستان‌ها جبنه‌های ساختاری دارند که ما می‌توانیم بخشی از این هویت را به دیگر مجموعه‌های مشابه منتقل کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در تخت فولاد مفهومی به عنوان ماده تاریخ داریم که جز هویت میراثی است که به ما رسیده است که این در قبرستان‌های دیگر وجود ندارد. چاله‌های سنگی یا تشت آب‌ها عناصر دیگری است که در تخت فولاد وجود دارد و به عنوان ارتزاق پرندگان در تابستان و محل توزیع نذر دانه در زمستان بوده است.

مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی تخت فولاد اصفهان خاطر نشان کرد: بخشی از این هویت را می‌توان در آرامستان باغ رضوان شاهد آن باشیم. نمونه آن اشعاری است که در تخت فولاد تحلیل محتوا شده‌اند و برخی از آن‌ها می‌تواند در سنگ مزارهای آرامستان باغ رضوان در اختیار صاحبان متوفی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در طرح اولیه ۹ مورد از موارد همکاری میان دو مجموعه در اصفهان احصا شدند، اظهار کرد: هدفمان این است که علاوه بر اینکه بتوانیم هویت تخت فولاد را حفظ کنیم در انتشار و برجسته سازی این هویت هم مؤثر باشیم.

عمرانی تاکید کرد: انتظار این است که با امضای این تفاهم‌نامه در حضور مسئولان، استادان و پژوهشگران شاهد تجلی بخشی از مصادیق هویتی تخت فولاد در آرامستان‌های امروزی شهر اصفهان باشیم.

وی با تقدیر از معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان، و شهرداری منطقه شش این کلانشهر، اظهار کرد: مسئولان باغ رضوان با انگیزه خوبی در اجرای این طرح کار کردند تا به سمت اجرا برویم و در آینده نزدیک گزارشی از اقداماتی که در پس توافق نامه محقق می‌شود را خدمت شهروندان ارائه کنیم.

کد خبر 673626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.