علائم گرمازدگی + راهکارهای پیشگیری و درمان

مدیر روابط‌عمومی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان علائم گرمازدگی، راهکارهای پیشگیری و درمان آن را تشریح کرد.

عباس عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: گرمازدگی، موقعیتی حاد و تهدیدکننده در زندگی است. در این حالت سیستم تنظیم‌کننده دمای بدن از کار می‌افتد و منجر به بروز آسیب در اندام‌ها می‌شود.

وی افزود: پوست خشک و داغ، نداشتن تعریق، کبود یا رنگ‌پریده شدن پوست پس از قرمزی، تنفس کوتاه و سریع، نبض سریع و ضعیف، افزایش دمای بدن به بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد، سردرد، گرفتگی عضلات و گشادی مردمک چشم، از علائم گرمازدگی به‌شمار می‌رود.

مدیر روابط‌عمومی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان تصریح کرد: همچنین سخن گفتن بی‌ربط، گیجی، پرخاشگری، آشفتگی و هیجان، توهم، بی‌حالی، بی‌حسی و تشنج، از سایر علائم مرتبط با گرمازدگی هستند.

وی ادامه داد: درمان عوارض مرتبط با گرمازدگی بسته به شدت آن متفاوت است، اما اولین اقدام، کاهش هرچه سریع‌تر دمای بدن فرد به‌شمار می‌رود که به این منظور ابتدا باید کم کردن لباس و پوشش فرد و استفاده از آب سرد برای خنک کردن صورت و بدن را در دستور کار قرار دهید و سپس فرد را به مکان خنک منتقل کنید.

عابدی گفت: سپس پاهای فرد گرمازده را در محلی بالاتر نسبت به بدن وی قرار دهید تا جریان خون بیشتر به طرف سر او رود. اگر فرد گرمازده به هوش است او را تشویق کنید تا کم‌کم آب یا یک نوشیدنی خنک بنوشد، اما در صورتی که شخص بی‌هوش بود این اقدام را انجام ندهید و بلافاصله با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش نسبی دما و ماندگاری توده هوای گرم تابستانه تا هفته آینده، پیشگیری از گرمازدگی مورد تاکید است و به همین منظور از بیرون رفتن در ساعات اوج گرما پرهیز و از پوشش‌های مناسب مانند کلاه و عینک استفاده کنید. آب بیشتری بنوشید و همیشه بطری آب و مقداری قند یا نمک به همراه داشته باشید. از مصرف مشروبات الکلی پرهیز کنید لباس نخی و رنگ روشن بپوشید و از پوشیدن لباس با الیاف پلاستیکی یا رنگ تیره پرهیز کنید.

کد خبر 673435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.