آغاز به کار کمپ ماده ۱۶ زنان / شاهد افزایش ۲۵ درصدی اختلالات روانی در دوران پساکرونا هستیم

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به آغاز به کار کمپ ماده ۱۶ زنان در اصفهان، گفت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، در دوران پساکرونا سراسر جهان شاهد افزایش ۲۵ درصدی اختلالات روانی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سمیه کریمی امروز _چهارشنبه بیست‌ویکم تیرماه_ در نشست خبری بهزیستی استان اصفهان، اظهار کرد: آرمان در نظر گرفته شده برای بهزیستی، تحقق شعار سال است که «مهار و کنترل کاهش‌های آسیب‌های اجتماعی و رشد و ارتقای خدمت‌رسانی» در نظر گرفته شده است. به طور قطع در صورت افزایش طرح‌های پیشگیری از نظر کمی و کیفی، شاهد کاهش مراجعات به سایر معاونت‌های بهزیستی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه دفتر آسیب‌های اجتماعی پاسخگوترین دفتر در حوزه آسیب‌های اجتماعی و مهم‌ترین برنامه، مشارکت‌های اجتماعی نوجوان است، افزود: خودمراقبتی زنان و دختران، رصد آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از خودکشی، از سایر برنامه‌های معاونت پیشگیری بهزیستی است و سعی بر این شده که تمام این برنامه‌ها با همیاران سلامت روان پیش برده شود.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه دفتر اعتیاد این معاونت با سه هدف پیشگیری، درمان و کاهش آسیب فعالیت می‌کند، تصریح کرد: دفاتر مشاوره این معاونت نیز با برنامه‌های متعدد به منظور ارتقای توانمندی‌های خانواده و افراد به منظور تحکیم و تعالی خانواده فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه آموزش‌های پیش از ازدواج، فرزندپروری، پیشگیری از طلاق، زندگی و مباحث خانوادگی از جمله آموزش‌هایی است که در این دفاتر مد نظر قرار می‌گیرد، ادامه داد: به دنبال این موضوع هستیم که به هر دلیلی از تولد فرزندان دارای معلولیت یا بروز معلولیت در افراد پیشگیری کنیم و از همین رو برنامه‌های متعددی برای پیش از تولد نوزاد تا سالمندی افراد در نظر گرفته شده است.

کریمی با بیان اینکه اقداماتی از جمله مشاوره پیش از ازدواج و ژنتیک، فرزندآوری و مباحث ارتقایی، غربالگری تنبلی چشم و شنوایی از برنامه‌های در دستور کار به منظور پیشگیری از بروز معلولیت‌ها است، گفت: آگاه‌سازی افراد جامعه از مهم‌ترین موضوعات مرتبط با پیشگیری از بروز معلولیت است؛ چراکه سالانه افراد بسیار بر اثر تصادفات یا حوادث کار دچار معلولیت می‌شوند.

وی با بیان اینکه هدف از آگاه‌سازی افراد پیش بردن آنها به سمت سلامتی است، اضافه کرد: بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها به منظور آگاهی‌بخشی و تبلیغات است و در صورتی که هدف رساندن موضوعات به جامعه باشد، باید از تکنولوژی و دستاوردهای متعدد استفاده شود؛ از همین رو اپلیکیشن خدمات پیشگیری طی اقدامی مبتکرانه معرفی شده است.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه بعضی آسیب‌ها از جمله طلاق و مشکلات خانوادگی و زنان از آسیب‌های اولویت‌دار هستند، اظهار کرد: در دوران پساکرونا به سر می‌بریم و طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، در دوران پساکرونا سراسر جهان شاهد افزایش ۲۵ درصدی اختلالات روانی است.

وی با بیان اینکه افسردگی به عنوان یکی از محوری‌ترین اختلالاتی که می‌تواند منجر به خودکشی شود، حائز اهمیت و بررسی است، افزود: امیدواریم با فعالیت مراکز مشاوره‌ای سطح استان در حوزه شناسایی اختلالات روانی، درمان آنها و در نتیجه کاهش آسیب خودکشی، مؤثر واقع شویم.

کریمی موضوع حائز اهمیت در حوزه پیشگیری، اعتیاد است، تصریح کرد در خصوص این موضوع در سال ۱۴۰۲ اقدامات شاخصی انجام شد که یکی از آنها، افتتاح و آغاز به کار کمپ ماده ۱۶ زنان بود. در خصوص غربالگری نیز اقدامات بسیاری در دست انجام است که مهم‌ترین آنها، غربالگری اضطراب به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه غربالگری اضطراب برای کودکان پنج تا شش ساله انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: طبق تحقیقات انجام شده، بخش عمده‌ای از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی که در سنین بزرگسالی بروز می‌کند در نتیجه اختلال اضطراب است و در صورتی که کودکان دارای این اختلال به موقع شناسایی و درمان شوند، می‌توان امیدوار بود که از بروز بسیاری از آسیب‌ها در بزرگسالی آنها پیشگیری شود.

کد خبر 672980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.