تاثیر آب‌وهوای گرم بر سنگ کلیه چیست؟

با توجه به داده‌های ارائه شده، بیشترین موارد ابتلا به سنگ کلیه در میان کودکان مربوط به روزهای گرم تابستان است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حدود ۳۰ سال بیماری سنگ کلیه را مخصوص افراد میانسال در نظر می‌گرفتند. با این وجود، تعداد مبتلایان به این بیماری در حال افزایش است، به‌طوری که افراد جوان‌تر نیز درگیر آن می‌شوند. سنگ‌های کلیه رسوبات سختی از مواد معدنی و نمک هستند که معمولاً در مجاری ادراری قرار می‌گیرند. مواد معدنی مانند کلسیم، اگزالات و فسفر در ادرار جمع می‌شوند و بلورهای زرد سختی تشکیل می‌دهند. این کریستال‌ها به کوچکی یک دانه شن یا به بزرگی یک توپ گلف هستند. در حالی که بعضی از سنگ‌ها می‌توانند بدون هیچ مشکلی از مجرای ادرار خارج شوند بعضی دیگر ممکن است در این مسیر قرار گیرند، جریان ادرار را مسدود کنند و منجر به درد و خونریزی شدید شوند.

تأثیر رژیم غذایی بر سنگ کلیه

به گفته متخصصان سلامت، رژیم غذایی ناسالم یکی از عوامل خطر بیماری سنگ کلیه در میان کودکان است. مقادیر بالای سدیم موجود در غذاهایی مانند چیپس سیب‌زمینی، گوشت‌های فرآوری شدن، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و وعده‌های غذایی بسته‌بندی شده می‌تواند مواد معدنی اضافی را وارد ادرار کند و در نهایت به سنگ کلیه تبدیل شود. در صورتی که افراد آب کافی مصرف نکنند، این مشکل وخیم‌تر می‌شود.

تأثیر آب‌وهوای گرم بر سنگ کلیه

با توجه به داده‌های ارائه شده، بیشترین موارد ابتلا به سنگ کلیه در میان کودکان مربوط به روزهای گرم تابستان است. زمانی که هوا گرم‌تر و مرطوب‌تر است، در صورتی که بیشتر عرق کنیم و کمتر ادرار کنیم، مواد معدنی در کلیه‌ها و مجاری ادراری باعث تشکیل سنگ می‌شود.

تأثیر مصرف آنتی‌بیوتیک بر احتمال بروز سنگ کلیه

آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است میکروبیوم روده را به‌گونه‌ای تغییر دهند که به رشد سنگ کلیه کمک می‌کند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که هر یک از پنج آنتی‌بیوتیک خوراکی تجویز شده را مصرف می‌کنند، با افزایش ۱.۳ تا ۲.۳ برابری خطر احتمال بروز سنگ کلیه مواجه هستند. با این وجود، خطر بروز سنگ کلیه با مصرف آنتی‌بیوتیک تا پنج سال پس از مصرف دارو بالا باقی می‌ماند. زمانی که این دارو در سنین پایین‌تر تجویز می‌شود، خطر بروز سنگ کلیه در بیشترین میزان خود قرار دارد.

بهترین روش پیشگیری از بروز سنگ کلیه

بهترین روش برای پیشگیری از بروز سنگ کلیه، نوشیدن آب زیاد، به‌ویژه در فصل تابستان است. اگر ادرار به رنگ زرد تیره باشد به این معنا است که به میزان کافی آب ننوشیده‌اید و لازم است مایعات بیشتری مصرف کنید.

کد خبر 672859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.