عادت کتابخوانی در دوران کودکی باعث تقویت مغز می‌شود

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که عادت کتابخوانی در دوران کودکی باعث تقویت مغز و سلامت روان در دوران نوجوانی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان بریتانیایی و چینی به منظور بررسی ارتباط بین کتابخوانی در دوران کودکی و سلامت روان در دوران نوجوانی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های وسیعی از بیش از ۱۰ هزار نوجوان را مورد ارزیابی قرار دادند. این اطلاعات شامل تست‌های شناختی، ارزیابی‌های ذهنی و رفتاری و اسکن‌های مغزی می‌شد. پژوهشگران جوانانی که از سنین نسبتاً پایین شروع به کتابخوانی کردند را با دیگران مقایسه کردند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که عادت کتابخوانی در سنین پایین باعث تقویت مغز و بهبود سلامت روان در دوران نوجوانی می‌شود. افرادی که در دوران کودکی کتاب می‌خواندند، عملکرد بهتری در آزمون‌های شناختی داشتند. همچنین، کودکانی که کتابخوانی را زودتر شروع کردند، زمان کمتری صرف تلویزیون نگاه کردن یا استفاده از گوشی‌های هوشمند یا تبلت کردند.

محققان با انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که مدت زمان بهینه کتاب خواندن ۱۲ ساعت در هفته است که به بهبود ساختار مغز و سلامت روان کمک می‌کند. کتاب خواندن باعث تقویت یادگیری کلامی، حافظه و گفتار بهتر می‌شود و منجر به کاهش استرس، افسردگی و مشکلات رفتاری می‌شود. افرادی که زمان بیشتری را صرف کتاب خواندن می‌کنند، افزایش حجم مغز به ویژه مناطق مرتبط با عملکردهای شناختی و سلامت روان را تجربه می‌کنند.

به گفته پژوهشگران، کتاب خواندن به منظور لذت بردن می‌تواند یک فعالیت مهم و لذت‌بخش در دوران کودکی است. خواندن برخلاف گوش دادن و زبان گفتاری که در کودکان خردسال به سرعت و به آسانی رشد می‌کند، یک مهارت آموزش داده شده است که در طول زمان به دست می‌آید و توسعه پیدا می‌کند. مغز انسان در دوران کودکی و نوجوانی رشد می‌کند، بنابراین این دوره زمان مهمی برای ایجاد رفتارهایی است که از رشد شناختی انسان حمایت می‌کند و سلامت مغز را ارتقا می‌دهد. با این وجود، لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا مشخص شود تشویق کردن کودکان به مطالعه از سنین پایین چه تأثیری بر رشد مغز، شناخت و سلامت روان آن‌ها در آینده خواهد داشت.

نتایج این مطالعه در مجله Psychological Medicine منتشر شده است.

کد خبر 672493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.