کنایه عراقچی به سفیر کره‌جنوبی

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی گفت: در چندسال اخیر تصویر کره جنوبی در ایران چندان مناسب نیست پول ما در جیب کره جنوبی مانده و جای آن هم امن است اما پول ما باید در جیب خودمان باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ادامه برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل در دانشگاه اصفهان، عصر امروز _یکشنبه هجدهم تیرماه_ پنل تخصصی دیپلماسی عمومی به ریاست سید عباس عراقچی و با حضور دیپلمات‌های ایرانی و سفرای ۱۰ کشور در سالن شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سید عباس عراقچی دبیر شورای راهبردی روابط خارجی اظهار کرد: برخلاف دیپلماسی رسمی، مخاطب دیپلماسی عمومی مردم عادی هستند یعنی دیپلمات و غیردیپلمات، مقامات، سازمان‌های دولتی و غیردولتی و رسانه‌ها با یکدیگر به گفت‌وگو و تعامل می‌پردازند.

وی افزود: هدف از دیپلماسی عمومی این است که اهداف سیاست خارجی و مدیریت روابط خارجی، غیر از کانال‌های رسمی از کانال‌های غیررسمی نیز صورت بگیرد یعنی طیف وسیعی از فعالیت‌های علمی، فرهنگی، ورزشی، رسانه‌ای، گفتمانی، مذهبی و… را دربر می‌گیرد و به‌دنبال تأثیرگذاری بر افکار عمومی کشور مقابل است.

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی اضافه کرد: دیپلماسی رسمی بر بستری از دیپلماسی عمومی سوار می‌شود و در فضای ایجاد شده حرکت می‌کند.

وی گفت: مخاطب این جلسه دو گروه شامل اساتید و دیپلمات‌ها هستند که در این راستا از حضور سفرا و دیپلمات‌های خارجی تشکر می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم تجربیات خود را با ما در میان بگذارند.

عراقچی در ادامه جلسه از سفیر اتریش خواست تا به بیان تجربیات خود در دیپلماسی عمومی بپردازد.

کنایه عراقچی به سفیر کره‌جنوبی

وولف دیتریش هایم، سفیر اتریش در ایران اظهار کرد: در این جلسه به عنوان نماینده اتریش و کشوری از اتحادیه اروپا حضور دارم و در خصوص دو المان صحبت می‌کنم و مخاطب من دانشجویان و اساتید هستند.

وی افزود: ایران و اتریش در تدریس پزشکی، علوم اجتماعی، تجارت و اقتصاد و همچنین دیپلماسی عمومی تبادلات بسیار خوبی داشته‌اند و دانشجویان و اساتید در این دو کشور تبادل شده‌اند.

سفیر اتریش در ایران گفت: شما نباید حتماً در رشته مربوطه تحصیل کرده باشید تا بتوانید دیپلماسی عمومی را به کار بگیرد. در اتریش آکادمی دیپلماسی وجود دارد که بسیاری از دانشجویان آن خارجی‌ها هستند.

وولف دیتریش هایم در پاسخ به سوال یکی از حضار در خصوص همکاری‌های متقابل، گفت: بیشترین تمرکز ما روی دانشجویان، اساتید و نهادهای دانشگاهی و همکاری‌های مشترک بین ایران و اتریش است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه همکاری مشترک برای سمن‌های ایرانی، گفت: فعالیت‌های مختلفی داریم که در این رابطه متمرکز است بیش از ۲۵ سال است تبادلات فرهنگی غیردولتی دوجانبه با ایران داشته‌ایم.

سفیر اتریش در ایران گفت: بیشتر فعالیت‌های دوجانبه آکادمیک است و اکنون نیز اتریش برنامه دارد با متقاضیان و نهادهای ایرانی فعالیت‌های مشترک بیشتری داشته باشد.

در ادامه این برنامه یون کانگ هیون، سفیر کره جنوبی در ایران، اظهار کرد: برای کره دیپلماسی عمومی بسیار پر اهمیت است. در کره مثالی داریم که می‌گوئیم اگر صلح می‌خواهید برای جنگ باید آماده شوید از این رو قدرت نظامی خود را تقویت کرده‌ایم. کره ششمین قدرت نظامی جهان است. اما قدرت نرم ارزش بیشتری نسبت به قدرت سخت دارد.

وی افزود: دیپلماسی یک مسئله مهم است. در چندسال گذشته مشکلاتی بین ایران و کره وجود داشت و باید گفت پول ایران محفوظ است.

سفیر کره جنوبی در ایران گفت: مدت‌هاست تلاش می‌کنم دپارتمان زبان کره‌ای را در دانشگاه تهران راه‌اندازی کنم اما این اتفاق نیفتاده است. نیازمند همکاری با دولت ایران در این زمینه هستیم.

وی تصریح کرد: برنامه‌های تبادل دانشجو بین ایران و کره در حال انجام است. دانشجویان ایرانی مقیم کره باهوش و موفق هستند. این دانشجویان به احتمال زیاد به ایران باز می‌گردند که این اهمیت دیپلماسی عمومی را مشخص می‌کند.

در واکنش به سخنان سفیر کره جنوبی، سید عباس عراقچی گفت: کره جنوبی در دیپلماسی عمومی بسیار موفق بوده و در کنار قدرت سخت به قدرت نرم هم پرداخته است. کره تصویر مناسبی از خود در اذهان مردم ایجاد کرده است تا در کنار این تصویر، کالاهای کره‌ای بهتر به فروش برسد.

وی افزود: در چندسال اخیر تصویر کره جنوبی در ایران چندان مناسب نیست، پول ما در جیب کره جنوبی مانده و جای آن هم امن است اما پول ما باید در جیب خودمان باشد.

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی اضافه کرد: اکنون تصویر کره در اذهان مردم ایران همچون گذشته نیست و پس از حل این مسائل کره مجدداً باید دیپلماسی عمومی اجرا کند تا جایگاه خود را در اذهان ایرانیان بازپس‌گیرد.

حسین مسعودنیا استاد دانشگاه اصفهان نیز در این پنل گفت: جهانی شدن و فراگیر شدن واژه‌هایی همچون دیپلماسی، این امکان را فراهم کرده که حتی در کشورهای خاورمیانه، نهادهای غیردولتی بتوانند نقشی فعال در سیاست خارجی داشته باشند.

وی افزود: باید بپذیریم کره توانسته بود به کمک نیروی اقتصادی خود دیپلماسی عمومی را پیش ببرد. در دهه‌های ۱۹۹۰ با آمدن شرکت‌های کره‌ای، این کشور جای خود را در ایران باز کرد اما به مرور زمان ذهن‌ها بدبین شد.

این استاد دانشگاه گفت: بدون شک ذهنیت تاریخی و فرهنگ سیاسی دو ملت نسبت به یکدیگر می‌تواند تأثیر به‌سزایی در ارتباط کشورها داشته باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کره از نظر اقتصادی به یکی از قدرت‌ها تبدیل شده است، گفت: شما می‌توانید با توجه به معیشت و وضع اقتصادی مردم ایران، نقش مثبتی در آزادسازی دارایی مردم در کره داشته باشید و به‌عنوان نخستین گام در این امر تلاش کنید که اگر این امر رقم بخورد، یاری خواهیم کرد که در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه اصفهان، کرسی زبان کره‌ای هم داشته باشیم‌.

سفیر کره نیز در پاسخ گفت: کره جنوبی نهمین قدرت اقتصادی جهان است و در میان کشورهایی که جمعیت کمتر از ۵۰ میلیون دارد جایگاه خوبی دارد. تحریم‌های آمریکا حتی برای کره نیز تأثیر بدی داشته به نحوی که ۹۸ درصد تجارت با ایران کاهش یافته است.

وی افزود: ما به دنبال تغییر هستیم و به ایران نیاز داریم. کره جنوبی ۹۸ درصد انرژی مورد نیاز خود را از واردات تأمین می‌کند و از این‌رو روابط با ایران برای کره اهمیت بسیاری دارد. شرکت‌های تولیدی کره نیز منتظر رفع تحریم‌ها و بازگشت به ایران هستند.

دراگو اشتامبوک، سفیر جمهور کرواسی در ایران نیز در پاسخ به سوالی درباره نحوه مواجهه با هوش مصنوعی، گفت: مطالعات زیادی در حوزه هوش مصنوعی انجام دادم و معتقدم IT نمی‌تواند بسیاری از موارد را تشخیص دهد.

وی افزود: اگر مراقب نباشیم نمی‌توانیم از پس هوش مصنوعی بر بیاییم و در این زمینه نگرانی داریم اما باید از پیشرفت حاصل شده استفاده کنیم یعنی حین دویدن فکر کنیم و در نهایت باز هم معتقدم انسان فراتر از هوش مصنوعی است.

در ادامه محمدی استاد دانشگاه تهران از نگرانی خود درباره قدرت نرم دیپلماسی عمومی سخن به میان آورد و گفت: ارتباط با فرهنگ دیگر کشورها اهمیت بسیاری دارد. باید درک دیگر کشورها از ایران را تغییر دهیم.

مظفر، رایزن فرهنگی تاجیکستان نیز در این نشست گفت: کتیبه‌هایی که در اماکنی مانند تخت‌جمشید و نقش رستم وجود دارد، پیامی است که گذشتگان به ما منتقل و مردم را به گفت‌وگوی تمدن‌ها دعوت کردند.

وی افزود: اقوام ایرانی جنگجو نیستند بلکه آفرینندگان خرد و دانش هستند و این امر باعث افتخار است که در عرصه‌های مختلف مقامات زیادی کسب کرده است.

رایزن فرهنگی تاجیکستان گفت: معلمان و اساتید تاجیکستانی به دنبال این هستند که به ایران بیایند؛ در تاجیکستان نهادهای علمی و فرهنگی داریم که دانشمندان و هنرمندان در سطح جهانی مشغول به فعالیت هستند اما رابطه ایران و تاجیکستان به اندازه لازم نیست.

مظفر افزود: چه بخواهیم و چه نخواهیم دیپلماسی عمومی وجود دارد و ما دیپلمات‌های رسمی باید به این امر توجه داشته باشیم‌. ظرفیت‌ها و امکاناتی که امروز دیدم، برای من حیرت‌انگیز بود.

وی تصریح کرد: تاجیک‌ها قوم ایرانی فارسی‌زبان هستند. ما نمی‌توانیم خود را بدون ایران تصور کنیم. ایرانی‌ها و تاجیکستانی‌ها همچون گوشت و ناخن از یکدیگر جدا نخواهند شد.

رایزن فرهنگی تاجیکستان گفت: دگرگونی‌های بزرگی بین دو کشور در پیش است به زودی رئیس جمهور دولت سیزدهم مجدداً به تاجیکستان سفر خواهد کرد. در زمانی کوتاه، همکاری‌های فرهنگی، هنری و علمی بین دو کشور بار دیگر برقرار می‌شود.

در پایان این نشست نیز، سید عباس عراقچی تصریح کرد: فرصت برای بازگشت روابط بین ایران و تاجیکستان وجود دارد و همکاری‌ها گسترش می‌یابد.

کد خبر 672330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.