درمان سریع ویروس روتا در کودکان و بزرگسالان

روتا ویروس (Rotavirus ) نوعی ویروس همراه با اسهال و استفراغ است که با آغاز فصل گرما میزان شیوع آن افزایش می‌یابد.

عمده‌ترین علائم این بیماری اسهال آبکی و استفراغ بوده که موجب خشکی بدن می‌شود. با مصرف نوشیدنی‌های بدون قند و بهره‌مندی از خواص و فواید درمانی میوه ها می‌توان با جبران آب از دست رفته بدن، به درمان این بیماری کمک کرد. ابتلا به روتا ویروس در کودکان شیوع بیشتری داشته و خطرناک‌تر خواهد بود. در این مطلب به معرفی روتا ویروس و درمان آن می‌پردازیم.

علائم روتا ویروس

ابتلا به روتا ویروس با علائمی همراه است که معمولا دو روز پس از ورود ویروس به بدن آغاز می‌شود. ویروس روتا در کودکان، اغلب با علائم شدیدتری همراه است، چراکه این گروه سنی به دلیل ضعف سیستم ایمنی آسیب‌پذیرتر هستند. از علائم روتا ویروس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسهال آبکی و غیر خونی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • خشکی و کم آبی بدن
  • درد شکم

خشکی بدن علائم دیگری مانند احساس سرگیجه، خشک شدن گلو و گریه بدون اشک در کودکان را به دنبال دارد.

راه‌های انتقال روتا ویروس

این ویروس سیستم گوارشی را درگیر می‌کند و به همین دلیل با علائم اسهال و استفراغ همراه خواهد بود. روتا ویروس از طریق مدفوع به محیط وارد شده و سپس با ورود به بدن دیگر افراد، موجب بیماری می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت تماس دست آلوده با دهان عامل اصلی ابتلا به بیماری است. ویروس جدید کودکان از طریق آب و مواد غذایی آلوده نیز منتقل می‌شود.

درمان روتاویروس

ویروس روتا در کودکان و بزرگسالان درمان خاصی ندارد اما پزشک ممکن است برخی داروها را به منظور کاهش علائم تجویز کند. برای درمان ویروس معده در کودکان پس از مشاهده علائم بیماری به پزشک مراجعه کنید، چراکه اهمیت این بیماری در کودکان بیشتر خواهد بود.

با توجه به اینکه پس از ابتلا به روتا ویروس، فرد دچار خشکی بدن می‌شود، می‌توان با مصرف نوشیدنی‌های بدون قند، آب از دست رفته را جبران کرد. خواص و فواید درمانی میوه ها برای بهبود علائم این ویروس جدید کودکان موثر خواهد بود.

واکسن روتا ویروس(Rotavirus vaccine)

تزریق واکسن روتا ویروس راهی موثر در کاهش احتمال ابتلا به این بیماری است، اما نباید از رعایت نکات ایمنی غافل شد.(حتما با مراجعه به پزشک متخصص انجام شود) دو نوع واکسن برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، تاییدیه‌های موردنظر را دریافت کرده‌اند که پیش از یک سالگی نوزاد تزریق می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با واکسن روتا ویروس در ایران و اطلاعات کامل در رابطه با این بیماری، مطلب روتا ویروس چیست؟ + علائم، شیوع، درمان و تاثیر واکسن را در بلاگ اسنپ فود مطالعه کنید.

خواص و فواید درمانی میوه ها

احتمالا شما نیز می‌دانید که در زمان ابتلا به برخی بیماری‌های ویروسی، توصیه می‌شود تا مصرف مایعات در طول روز افزایش یابد. به عنوان مثال در زمان همه‌گیری ویروس کرونا، مصرف مایعات با هدف رقیق شدن ترشحات تنفسی و تامین آب از دست رفته بدن، اهمیت زیادی داشت. روتا ویروس سیستم تنفسی را درگیر نمی‌کند، اما به دلیل کاهش آب بدن در پی اسهال و استفراغ، باید از طریق مصرف مایعات، آب مورد نیاز بدن را تامین نمود.

نوشیدن آب به طور مداوم کار آسانی نیست و به همین دلیل نوشیدنی‌های سالم مانند آبمیوه‌های طبیعی بهترین جایگزین ممکن هستند. البته دقت داشته باشید که در زمان ابتلا به روتا ویروس نباید نوشیدنی‌های حاوی قند مانند آبمیوه‌های صنعتی مصرف نمود. از طرفی دیگر خواص و فواید درمانی میوه ها برای درمان روتا ویروس موثر خواهند بود. در ادامه به معرفی خواص توت فرنگی و خواص لیمو ترش برای درمان روتا ویروس می‌پردازیم.

خواص توت فرنگی

توت فرنگی یک میوه تابستانی است و حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های است که نیاز روزانه بدن را تامین می‌کنند. وجود ویتامین ث( C ) در این میوه به تقویت سیستم ایمنی پرداخته و موجب بهبود سریع‌تر علائم بیماری می‌شود. از دیگر خواص توت فرنگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان سریع ویروس روتا در کودکان و بزرگسالان

  • توت فرنگی حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که سطح رادیکال‌های آزاد بدن را کاهش داده و به همین دلیل از ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند سرطان پیشگیری خواهد کرد.
  • در هر 100 گرم میوه توت فرنگی بیش از 90 گرم آب وجود دارد و به همین دلیل مصرف این میوه برای تامین آب مورد نیاز بدن بسیار موثر خواهد بود.
  • توت فرنگی حاوی مقادیر قابل توجهی کلسیم و منیزیم است که به تقویت بافت استخوان‌ها و همچنین رشد کودکان کمک می‌کند.

خواص لیمو ترش

طبع لیمو ترش سرد و خشک است و آن را به عنوان منبع مهم ویتامین ث( C) می‌شناسیم. در زمان ابتلا به بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، این میوه در رژیم غذایی جای می‌گیرد.

یکی از میوه‌های مهم برای کمک به درمان روتا ویروس لیمو ترش است، چراکه به تامین آب از دست رفته بدن کمک می‌کند. موارد زیر از دیگر خواص لیمو ترش هستند:

درمان سریع ویروس روتا در کودکان و بزرگسالان

  • یکی از فواید لیمو ترش تقویت سیستم ایمنی در مبارزه با بیماری‌ها است.
  • این میوه به دلیل وجود ترکیباتی مانند فلاونوئید به هضم غذا کمک کرده و در کاهش مشکلات گوارشی مانند اسهال مفید خواهد بود.
  • آب لیمو ترش خاصیت ضدعفونی‌کنندگی داشته و به حذف عوامل بیماری‌زا کمک می‌کند.

روتا ویروس و مصرف میوه و آبمیوه

رعایت نکات ایمنی و تزریق واکسن احتمال ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهد اما ایمنی 100 درصدی در برابر روتا ویروس اتفاق نمی‌افتد. در صورت ابتلا به روتا ویروس نگران نباشید! مراجعه به موقع به پزشک و آغاز فرایند درمان در کنار مصرف میوه و نوشیدنی‌های بدون قند درمان این بیماری را تضمین می‌کند.

کد خبر 672314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.