توجه به حقوق و دستمزد کارکنان و بازنشستگان در برنامه هفتم مورد تاکید است

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: توجه به حقوق و دستمزد کارگران، کارمندان و بازنشستگان و واقعی بودن منابع و مصارف مورد تاکید نمایندگان در بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه است.

به گزارش ایمنا، محسن زنگنه روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در ساختمان مجلس شورای اسلامی، با تشریح سیاست‌ها و چشم اندازهای لایحه برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: رفع نگرانی‌ها در حوزه اقتصادی و معیشت مردم به ویژه حقوق کارگران، کارمندان و بازنشستگان یکی از مهترین اولویت‌هایی است که باید در لایحه برنامه هفتم به آن توجه شود.

وی با اشاره به پیام‌هایی که مجلس از سوی مردم درباره همسان نبودن حقوق و دستمزد با تورم دریافت کرده است، افزود: مردم معتقدند که حقوق و دستمزد آنها پایین است؛ از این رو برای رفع احساس بی عدالتی باید در نظام دستمزد و پرداخت حقوق‌ها این موارد را مورد توجه قرار دهیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم با بیان اینکه تورم بالا در سال‌های اخیر به اقتصاد کشور صدمه زده است، در عین حال گفت: باید در بررسی لایحه برنامه هفتم بین منابع و مصارف، واقعیت‌ها را در نظر گرفت.

زنگنه یا تاکید بر اینکه نباید برنامه هفتم ایده‌آل گرا و فارغ از اعداد و ارقام نگاشته شود، اظهار کرد: منابع و سرمایه گذاری مورد نیاز دولت برای تحقق برنامه‌های مندرج در لایحه برنامه هفتم ۸۰ میلیارد یورو است در حالی که کمیسیون تلفیق برنامه این رقم را بین ۲۲۰ تا ۲۴۰ میلیارد یورو برآورد می‌کند.

رییس کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی درباره ارقام مندرج در برنامه هفتم توضیح داد: میانگین رشد اقتصادی کشور در پنج سال گذشته ۹ دهم درصد بوده است که در برنامه هفتم قرار است این میانگین به هشت درصد برسد. ضمن آنکه در لایحه دولت رشد بخش نفت ۹ درصد و بخش معدن ۱۳ درصد دیده شده در حالی که این رقم در برنامه ششم توسعه ۱.۷ درصد بوده است.

زنگنه با اشاره به اینکه رشد بخش صنعت در لایحه برنامه هفتم ۸.۵ درصد در نظرگرفته شده در حالی که میانگین تحقق آن در برنامه ششم ۱.۳ درصد بوده است، بیان داشت: دولت در بخش ساختمان به رشد ۹ درصد در لایحه اشاره کرده که میزان تحقق آن در برنامه ششم منفی ۱.۴ درصد بوده است.

وی میزان رشد تعیین شده در لایحه برنامه هفتم در بخش کشاورزی را ۵.۵ درصد عنوان کرد و یا یادآوری اینکه میانگین تحقق آن در برنامه ششم ۱.۸ درصد بوده است، گفت: تولید ناخالص داخلی در سال ۱۴۰۰ معادل ۴۷۰ میلیارد دلار بوده است که این شاخص باید در پایان برنامه هفتم به رقم ۶۹۰ میلیارد دلار برسد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم درباره امنیت غذایی که در برنامه هفتم به آن توجه شده است، یادآور شد: بر اساس سیاست‌های ابلاغی قرار است میزان خودکفایی را به حدود ۹۰ درصد برسانیم در حالی که میزان خودکفایی ما در سال ۱۴۰۱ به ترتیب در گندم ۷۷ درصد، در برنج ۵۲.۴ درصد، در روغن نباتی ۷.۸ درصد، در قند و شکر ۵۵ درصد بوده است.

زنگنه ادامه داد: اکنون باید طبق برنامه هفتم این اعداد را به ۹۰ درصد افزایش دهیم که قطعاً لازمه آن به احکامی در حوزه بهره وری و سرمایه گذاری نیاز دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه انرژی باید تولید نفت خام را به ۴ میلیون و ۴۵۰ بشکه در روز برسانیم، تصریح کرد: یعنی حدود ۴۷۰ هزار بشکه در روز باید این میزان تولید نفت خام افزایش یابد. همچنین میعانات گازی باید ۷۴ هزار بشکه در روز افزایش داده شود و بنزین که ۱۰۱ میلیون لیتر در روز تولید داریم باید این تولید به ۱۲۹ میلیون لیتر در روز برسد به این معنا که باید ۲۸ میلیون لیتر در روز ظرفیت تولید بنزین و در بخش نفت گاز هم ۱۹ میلیون لیتر افزایش داشته باشیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یکی از ناترازی‌های اقتصادی را ناترازی در بخش انرژی برشمرد و گفت: برای فائق آمدن بر این ناترازی باید از ظرفیت تولید برق نیروگاهی استفاده کرد. چرا که اکنون تولید برق نیروگاه‌ها حدود ۹۰ هزار و ۸۰۰ مگاوات است و در انتهای برنامه هفتم باید این رقم به ۱۲۴ هزار و ۴۸۵ مگاوات برسد که ۳۷ درصد رشد را نشان خواهد داد.

زنگنه درباره ظرفیت نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر عنوان کرد: در این بخش حدود ۹۳۸ مگاوات برق تولید می‌شود که بر اساس برنامه هفتم باید به ۷ هزار و ۳۸۸ مگاوات برسد به این معنا که در عمل ۶۷۷ درصد رشد در این بخش را باید طبق برنامه محقق کنیم. همچنین ۱۴ درصد تلفات انتقال برق داریم که طبق برنامه باید این رقم به ۱۲ درصد کاهش یابد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم در ادامه درباره طرح‌های کلان پیشران که در لایحه به آن اشاره شده است، گفت: ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ۹۱ میلیون تن است که باید این رقم به ۱۳۱ میلیون تن در پایان برنامه هفتم افزایش داده شود.

زنگنه یادآورشد: در تولید پروپیلن و زنجیره مربوط به آن حدود ۲.۲ میلیون تن است که این رقم باید به ۱۱.۶ میلیون تن افزایش داده شود. در حوزه اکتشاف سنگ آهن نیز از ۳.۳ میلیارد تن در سال باید به ۳.۸ میلیارد تن در سال برسیم و در حوزه اکتشاف ذخایر مس نیز از ۱۹.۲ به ۱۹.۷ درصد در برنامه هفتم پیش بینی شده است.

یک میلیون مسکن در سال ساخته می‌شود

وی با اشاره به برنامه دولت در حوزه مسکن طبق برنامه هفتم توسعه دسترسی به مسکن از ۸.۵ سال به ۷.۵ سال را جمله این برنامه‌ها برشمرد و گفت: ۲۰۰ هزار واحد احداث مسکن روستایی، ۱۰۰ هزار واحد مسکن در بافت فرسوده و ۴۰۰ هزار واحد انواع مسکن که در مجموع یک میلیون مسکن را شامل می‌شود در سال ساخته می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در رشد واحدهای ناپایدار در بافت اقتصادی قرار است از ۴۶ درصد به ۴۰ درصد کاهش پیدا کند و در حوزه تولید ساختمان هم قرار است از ۳ درصد به ۱۵ درصد برسیم و ۳۰۰ هزار واحد احداث مسکن حمایتی در سال طبق برنامه انجام شود. همچنین

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، به برنامه‌های دولت در بخش ترانزیت هم اشاره و تصریح کرد: میزان میزان ترانزیت سالیانه در سال جاری ۱۰.۸ میلیون تن است که قرار است این رقم به ۳۰ میلیون تن برسد. همچنین در حوزه نسبت ارزش دریا به تولید ناخالص داخلی نیز حدود ۲۰۰ درصد رشد درنظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: سهم حمل و نقل ریلی در جابه جایی بار ۱۳.۲ درصد است که طبق برنامه هفتم این رقم به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت و ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر احداث زیرساخت‌های ریلی و ۱۵۰ دستگاه لوکوموتیو با همکاری بخش خصوصی و نوسازی ناوگان جاده‌ای به میزان ۱۱۰ هزار دستگاه در برنامه دیده شده است.

پوشش ۱۰۰ درصدی بیمه سلامت برای همه مردم در برنامه هفتم

زنگنه درباره حوزه نظام سلامت اظهار کرد: پوشش کامل بیمه سلامت برای تمامی افراد به صورت ۱۰۰ درصدی دیده شده و سرانه پزشک به ازای هر هزار نفر ۲.۳ پزشک در نظر گرفته شده که اکنون ۱.۸ است.

وی با بیان اینکه اکنون صادرات دارو ۷۰ میلیون دلار است که در برنامه افزایش هزار میلیون دلاری در نظر گرفته شده است، افزود: همچنین میزان صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی ۲۵ میلیون دلار است که به هزار میلیون دلار افزایش می‌یابد و حق بیمه خانوار و روستاییان عشایر و نیازمندان هم در احکام آمده است.

این نماینده مجلس درباره حوزه گردشگری نیز یادآور شد: جذب گردشگر اکنون بیش از ۴ میلیون نفر است که پیش بینی شده به ۱۵ میلیون نفر افزایش پیدا کند و تعداد هتل‌ها هم از هزار و ۴۳۰ هتل به هزار و ۹۰۰ هتل برسد.

خانوار تحت پوشش فیبر نوری به ۴۰ میلیون خانوار می‌رسد

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با بیان اینکه تعداد خانوارهای تحت پوشش فیبر نوری به ۴۰ میلیون خواهد رسید، درباره حوزه فناوری اطلاعات و بحث سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی گفت: اکنون این میزان هشت درصد است که در برنامه هفتم پیش بینی شده به ۱۵ درصد برسد. البته برای افزایش سهم اقتصاد دیجیتال باید زیرساخت آن یعنی فیبر نوری و اینترنت پرسرعت هم فراهم شود.

وی ادامه داد: تکمیل و ساخت ماهواره‌های تحقیقاتی و پایگاه پرتاب فضایی به میزان ۶۰ درصد هم از برنامه‌های حوزه فناوری و اطلاعات است.

میزان ازدواج طبق برنامه هفتم افزایش می‌یابد

زنگنه با اشاره به هدف گذاری نرخ باروری ۲.۵ تا پایان برنامه هفتم اضافه کرد: بهبود ۴۶ درصدی شاخص سرمایه اجتماعی، بهبود ۲۵ درصدی افزایش شاخص‌های اجتماعی و افزایش میزان ازدواج ۸.۴ به ازای هر هزار نفر آماده ازدواج در برنامه هفتم قید شده است. البته ولی وقتی صحبت از افزایش میزان ازدواج می‌شود مقدماتی همچون تسهیلات ازدواج آسان، مسکن ارزان و اشتغال هم باید فراهم شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه درباره حوزه آموزش عالی و فضای علمی کشور نیز گفت: رتبه جهانی ۱۲ برای ایران از نظر کمیت تولید مقالات علمی و تولید دانش، رتبه ۵۰ در ثبت اختراعات و سهم محصولات با فناوری بالا حدود هفت درصد در برنامه پیش بینی شده است.

هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی کمک شده است

زنگنه درباره وضعیت صندوق‌های بازنشستگی گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۱۶ هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی کمک شده است این یعنی دولت در سال گذشته تقریباً ۱۶ درصد بودجه عمومی را به صندوق‌های بازنشستگی اختصاص داده است. از طرفی صندوق‌های بازنشستگی چه لشکری و چه کشوری و چه سایر صندوق‌ها وضعیت مناسبی ندارند.

وی تصریح کرد: صندوق‌ها ۶۳ میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده‌اند و برآورد کسری صندوق‌ها در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۱۸ هزار میلیارد تومان است که اگر تدبیری برای آن نشود این رقم افزایش پیدا کرده و در آخر برنامه هفتم به ۲ هزار و ۵۶۴ هزار میلیارد تومان می‌رسد. براین اساس بحث صندوق‌های بازنشستگی از اولویت‌های اقتصادی کشور است که دولت هم در لایحه برنامه هفتم توسعه آورده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه اضافه کرد: دولت برای اصلاح دو مسیر را در لایحه آورده است که یکی اصلاحات مدیریتی در صندوق است و بخشی از مشکلات در حوزه بازنشستگان هم عدم تناسب حقوق آنها با تورم و وضعیت معیشتی است که در همین راستا دولت اصلاح مدیریتی در لایحه را پیش بینی کرده است.

وی اظهار کرد: واگذاری صندوق‌ها که از بنگاهداری خارج و به سمت سهامداری حرکت کنند نیز مطرح شده است. به این معنا که شرکت‌ها یا مدیریت آن به مردم واگذار شده و در راستای مردمی سازی صندوق‌ها رفته و سهامداری شود. در همین راستا نگرانی‌هایی از جمله افزایش سن بازنشستگی و نحوه محاسبه میزان حقوق بازنشستگان و بهره‌مندان از حق و حقوق وجود دارد که ما حتماً به این موارد در کمیسیون تلفیق توجه می‌کنیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم تاکید کرد: به هرحال وضع صندوق‌های بازنشستگی در کشور یکی از چند مساله اصلی در اقتصاد کشور است که اگر به آن توجه نشود در آینده دچار مشکل می‌شویم.

زنگنه درباره موضوع مدیریت سرمایه گذاری در برنامه هفتم توسعه گفت: در سال ۱۴۰۲ از مجموع سرمایه گذاری مدنظر دولت نزدیک به ۵ هزار همت سرمایه گذاری مورد نیاز است که از این رقم حدود هزار و ۷۴۰ همت یعنی ۴۹ درصد توسط بانک تامین می‌شود حدود ۷۸۰ همت یعنی ۲۲ درصد توسط بازار سرمایه و بورس و ۲۷۷ همت از محل بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: هزینه‌های سرمایه شرکت‌های دولتی ۴۲۰ همت، صندوق توسعه ملی ۲۷۰ همت و سرمایه گذاری خارجی هم ۵۰ همت پیش بین شده است که مجموع ۳۵۰۰ همت برای سال ۱۴۰۲ می‌شود با همین وضعیت حدود هزار و ۲۰۰ همت کسری منابع برای سرمایه گذاری وجود دارد که باید دولت برای رسیدن به رشد ۸ درصدی اقتصاد منابع جایگزین یا ارتقاء منابع را پیش بینی کند.

برای رشد ۸ درصدی برنامه باید مسائل بین المللی حل شود

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره پیش بینی‌ها برای رشد اقتصادی تصریح کرد: رشد سرمایه گذاری، بهره‌وری، رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار در رشد اقتصادی تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته با تحریم مواجه بودیم که مشکلاتی را به لحاظ ارتقاء زیرساخت‌ها ایجاد کرد. لذا تحقق رشد اقتصادی هشت درصد غیرقابل دسترس نیست اما برای آن احتیاج به ایجاد فضایی در حوزه مسائل داخلی و بین‌المللی است و با دیپلماسی اقتصادی و گسترش ارتباطات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده کرد.

زنگنه درباره اولویت‌های حوزه بین‌الملل گفت: براساس سیاست‌های رهبری اهداف و تکالیفی برای دولت در حوزه بین‌المللی تعریف شده که مهم‌ترین آن تکالیف فرامنطقه‌ای به خصوص درباره کشورهای همسایه در حوزه شرقی است. اما نظر نمایندگان این است که باید حوزه دیپلماسی اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای دسترسی به رشد اقتصادی هشت درصد فعال‌تر باشد و این‌که امنیت اقتصادی را ارتقاء دهیم.

وی درباره پیش‌بینی‌های لایحه هفتم برای افزایش مشارکت اجتماعی تصریح کرد: رشد ۴۶ درصدی را دولت در حوزه شاخص‌های سرمایه اجتماعی دیده است اما وقتی صحبت از سرمایه اجتماعی می‌شود یعنی باید مولفه‌هایی همچون افزایش اعتماد مردم به سیاست دولت و همراهی با این سیاست‌ها و تقویت نگرش مثبت مردم به نظام حکمرانی و در راس آن دستگاه‌های اجرایی دیده شود. این موارد در فصل سرمایه اجتماعی لایحه برنامه اشاره شده است اما این‌که چه طور اتفاق بیفتد به مولفه‌های دیگری مربوط است که از جمله آن کنترل تورم، ایجاد رشد اقتصادی، حمایت از تولید، نظام اداری عادلانه و عدالت در حوزه حقوق است. در این صورت می‌توان انتظار افزایش سرمایه اجتماعی را داشت از طرف دیگر اگر هر کدام از این شاخص‌ها محقق نشود در موضوع سرمایه اجتماعی تاثیرگذار خواهد بود.‌

۹۰ درصد از سیاست‌ها در فصول برنامه رعایت شده است

وی با تاکید بر اینکه براساس آئین نامه داخلی مجلس کمیسیون تلفیق لایحه ۳ هفته کاری فرصت دارد که گزارش خود را برای ارائه در صحن آماده کند، عنوان کرد: این مدت زمان را می‌توان تا ۲ برابر افزایش داد در صورت استفاده از این ظرفیت ۶ هفته فرصت داریم تا بررسی لازم را انجام دهیم و پس از آن نیز نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند تا بر روی گزارش ارائه شده نظرات خود را ارائه کنند و نهایتاً گزارش در دستور صحن قرار می‌گیرد.

زنگنه با اشاره به اینکه روز گذشته مخالفان و موافقان نظرات خود را ارائه و به نقاط مثبت لایحه برنامه هفتم توسعه اشاره کردند، افزود: براساس نظرات ارائه شده مهم‌ترین نقطه مثبت لایحه برنامه هفتم توسعه که اکثراً به آن اذعان دارند همخوانی و تناسب فصول برنامه با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است که حدود ۹۰ درصد از مواد سیاست‌ها در فصول برنامه رعایت شده است.

وی با بیان اینکه مساله محوری موضوع بسیار مهم و مثبتی است که در لایحه برنامه هفتم توسعه به آن توجه شده است، تصریح کرد: در هر فصل به جای بررسی کلی مسائل یک مساله انتخاب شده است. به عنوان مثال در نظام بودجه ریزی موضوع اصلاح ساختار بودجه دیده شده و در بحث منابع دولت نیز به صورت ویژه موضوع مالیات‌ها مورد توجه قرار گرفته و در حوزه امنیت غذایی به بحران آب و تامین منابع آبی توجه شده است.

جداول منابع و مصارف در لایحه ارائه نشده است

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه از سوی دیگر مخالفان و منتقدان لایحه برنامه هفتم توسعه مهم‌ترین انتقادی که داشتند در خصوص عدم ارائه جدول منابع و مصارف بود، افزود: یکی از دلایلی که معمولاً برنامه‌ها در طی دوره‌های گذشته میزان تحقق پایینی داشته‌اند عدم تناسب بین موارد ارائه شده در برنامه‌ها با ظرفیت‌ها و منابع کشور است. این انتظار را نمایندگان در مجلس داشته‌اند که دولت به صورت ریز منابع و مصارف را ارائه کند.

وی ادامه داد: براساس توضیحاتی که وزیر امور اقتصاد و دارایی ارائه داد برای تحقق رشد هشت درصد در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز داریم که بخشی از آن توسط بانک‌ها تامین و بخشی دیگر توسط بازار سرمایه تامین می‌شود.

زنگنه ادامه داد: براساس برآوردهای انجام شده حدود ۵۰ همت از منابع مورد نیاز از طریق سرمایه گذاری خارجی تامین می‌شود که مجموعاً براساس گزارش وزیر اقتصاد در سال جاری حدود هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار میلیارد تومان در حوزه تامین منابع برای سرمایه گذاری با ابهام مواجه هستیم که باید در طی سال آینده نیز مشخص شود.

کد خبر 672274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.