عوامل افزایش ریزش مو کدام است؟

فوق تخصص پاتولوژی پوست با بیان اینکه ریزش مو علت‌های متفاوتی دارد، گفت: پزشک معالج با گرفتن شرح حال از بیمار و معاینه و انجام آزمایش‌های لازم متوجه دلیل بیماری می‌شود، از علل شایع این عارضه وجود کمبودهای داخلی در بدن بیمار است.

فاطمه محقق در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به عوامل ریزش موهای انسان اظهار کرد: موهای انسان دارای فازهای رشد و ریزش است و در حالت طبیعی بیشتر در فاز رشد بوده است و سال‌های متوالی روند رشد ادامه دارد، در این بازه زمانی درصد کمی از موها هم در فاز ریزش قرار دارند. به‌طور طبیعی انتظار می‌رود در طول روز تعدادی از موها ریزش پیدا کند که در طول هفته‌ها و ماه‌های آینده دوباره این موها رشد پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت تشخیص ریزش مو طبیعی از غیرطبیعی گفت: احتمال دارد بیمار در دوره‌ای متوجه ریزش موهای سر و تغییر وضعیت آن با قبل شود و با شکایت به متخصص پوست و مو مراجعه می‌کند که روی بالش تعداد زیادی مو ریزش دارد.

فوق تخصص پاتولوژی پوست تصریح کرد: از علائم دیگر ریزش مو این است که بیمار متوجه می‌شود که حجم و تراکم موهای سر او کمتر شده است و در گذشته موهایش را که شانه‌ها می‌کرد کف سر مشخص نبوده، اما اکنون ریزش مو به حدی زیاد بوده است که کف سرش مشخص می‌شود؛ این موارد از علائم نشان‌دهنده ریزش مو به شکل غیرطبیعی است و باید به پزشک برای درمان مراجعه شود.

کاشت مو راهی برای درمان ریزش مو با زمینه ارثی و خانوادگی

وی در خصوص اینکه عواملی که باعث ریزش مو می‌شود، اظهار کرد: ریزش مو علت‌های متفاوتی دارد و پزشک معالج با گرفتن شرح حال از بیمار، معاینه و انجام آزمایش‌های لازم متوجه دلیل بیماری می‌شود، از علل شایع این عارضه وجود کمبودهای داخلی مانند کم‌خونی در بانوان یا اختلالات و کم‌کاری غده تیروئید در بدن بیمار است.

محقق با بیان اینکه کاشت مو برای مدل‌های ریزش مو با زمینه ارثی و خانوادگی انجام می‌شود، افزود: در مردان موهای پشت سر وابسته به هورمون نیست و وقتی ریزش موی تیپ مردانه ایجاد می‌شود، در زمان‌های طولانی باقی می‌ماند و وسط سر خالی می‌شود، این موها حساس به هورمون‌ها نیستند تا ریزش پیدا کنند و اختراع بشر توانسته است این موها را باروش کاشت، در قسمت جلوی سر قرار دهد.

عضو هیئت علمی گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: اصل این کار علمی و صحیح است و پزشک معالج با معاینه بیمار و بازبینی تیپ ریزش موی فرد، کاشت مو را انجام می‌دهد، موهایی که قرار است از آنها کاشت انجام شود باید تراکم خوب و بالایی داشته باشد.

سفیدی مو درمان می‌شود؟

وی با تاکید بر اینکه سفیدی تار مو قبل از ۲۰ سالگی زودرس و غیرطبیعی است، گفت: افرادی که دچار سفیدی زودرس شدند باید از نظر بیماری‌های داخلی مانند کم‌خونی، کمبود ویتامین دی و اختلالات غده تیروئید مورد بررسی قرار گیرند.

محقق ادامه داد: در بیشتر موارد آخرین تشخیص برای بیمارانی که به پزشکان پوست و مو مراجعه می‌کنند، حتی افراد زیر ۲۰ سال که دچار سفیدی زودرس و غیرطبیعی مو شده‌اند، مسائل ژنتیکی است و نشان می‌دهد که این مسئله به شکل خانوادگی وجود داشته و برای بیمار نیز این عارضه اتفاق افتاده است.

فوق تخصص پاتولوژی پوست درباره درمان سفیدی زودرس و غیرطبیعی مو اظهار کرد: در حال حاضر برای زمینه خانوادگی و ژنتیکی سفیدی زودرس درمانی وجود ندارد. اگر در بررسی‌های انجام شده مشخص شود که بیمار مبتلا به نوعی بیماری داخلی است که همزمان موجب سفیدی زودرس مو نیز شده است، از پیشرفت بیماری با درمان‌های خوراکی جلوگیری می‌شود تا مانع پیشرفت سفیدی مو شود.

وی خاطرنشان کرد: موهای افراد به هر شکلی از نظر تراکم، ضخامت و حالت که از زمان تولد و ژنتیکی وجود داشته است، به همان شکل باقی می‌ماند و نمی‌توان این موارد را تغییر زیادی داد، اما می‌توان مراقبت‌های لازم را از موی سر انجام داد تا ساقه مو دچار آسیب‌دیدگی، خشکی و شکنندگی نشود.

کد خبر 672208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.