مصرف الکل چه اثراتی بر سلامت روان و جسم افراد دارد؟

مصرف الکل، علاوه‌بر تأثیر بر وضعیت سلامت جسمانی از عملکرد دستگاه‌های قلب و عروق، گوارش، کبد، پانکراس و سیستم ایمنی، تأثیر معناداری بر کارکرد مغز و سیستم عصبی انسان دارد که می‌تواند بر سلامت روان و به تبع آن بر وضعیت روانی و اجتماعی فرد تأثیر گذارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصرف مشروبات الکلی نه تنها از نظر شرعی و قانونی حرام و جرم بوده و زمینه‌ساز بسیاری از جرایم است؛ بلکه به گفته پزشکان همه الکل‌ها از جمله اتانول (الکل اتیلیک) یا الکل چوب و متانول فی‌نفسه سمی هستند و چیزی به عنوان الکل غیر سمی وجود ندارد.

آنچه که در جامعه به غلط مصطلح شده این است که اتانول غیر سمی است و تنها الکل چوب یا متانول سمی هستند، این دیدگاه نیز به این علت شکل گرفته که افراد عوارض مصرف الکل چوب و متانول را با سرعت بیشتری نسبت به اتانول متوجه می‌شوند؛ به عنوان مثال فردی که مصرف‌کننده مزمن اتانول (الکل اتیلیک) است در دراز مدت دچار سیروز الکلی (کبد چرب)، عوارض گوارشی، التهاب لوزالمعده و کم‌خونی می‌شود.

مصرف الکل بر کارکرد مغز و سیستم عصبی تأثیرگذار است

محسن روشن‌پژوه، عضو هیئت علمی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان با اشاره به آثار روانی مصرف مشروبات الکلی و تأثیر آن در تغییر کارکرد مغز و سیستم عصبی، بر اهمیت ابعاد پیشگیری و جلوگیری از شکل‌گیری تقاضا و مصرف الکل، تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه تأثیرات مصرف الکل بر ابعاد مختلف سلامت از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: الکل علاوه‌بر آثار زیان‌بار بر سلامت جسمانی می‌تواند تأثیرات مهمی بر سلامت روان افراد داشته باشد که به دنبال تأثیر در این بخش بروز تغییر در رفتارهای اجتماعی هم دور از انتظار نیست.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان تصریح کرد: نتایج برخی پژوهش‌ها در گذشته، در کنار اخبار و اطلاعاتی که با گستردگی بیشتری منتشر شده است، نشان می‌دهد که مصرف الکل در کشور ما موضوع مهمی است که باید با جدیت بیشتری به آن پرداخت؛ چراکه هم تأثیر فراوانی بر سلامت افراد دارد و هم بار سنگینی را بر دوش جامعه در ابعاد مختلف وارد می‌کند، موضوعی که ضرورت آن سال‌ها پیش نیز مطرح شده بود.

وی تاکید کرد: مصرف الکل علاوه‌بر تأثیر بر وضعیت سلامت جسمانی از عملکرد دستگاه‌های قلب و عروق، گوارش، کبد، پانکراس و سیستم ایمنی تأثیر معناداری بر کارکرد مغز و سیستم عصبی انسان دارد که می‌تواند بر سلامت روان و به تبع آن بر وضعیت روانی اجتماعی فرد تأثیر بگذارد و علاوه‌بر بروز مشکلات فردی ابعاد اجتماعی نیز به خود بگیرد.

روشن‌پژوه درباره تأثیر مصرف الکل بر سلامت روان، گفت: در ادبیات روانپزشکی هر ماده‌ای که کارکرد مغز و سیستم عصبی را تغییر دهد، می‌تواند بر سلامت روان هم مؤثر باشد که الکل یکی از مهمترین این مواد است، عملکرد مغز را تغییر داده و سبب ایجاد اختلالات گسترده‌ای در سلامت روان و رفتار افراد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تأثیر مصرف الکل در کوتاه مدت و بلند مدت متفاوت است، اظهار کرد: مثل مصرف سایر مواد، افراد با مصرف الکل در کوتاه مدت، ممکن است احساس آرام‌بخشی گذرایی را تجربه کنند و به انتظاراتی که به آن دلیل الکل (یا سایر مواد) را مصرف کرده‌اند، دست یابند، اما در همان حین مصرف علاوه‌بر این احساسات تا حدی دلخواه، مشکلاتی نیز بروز می‌کند.

کوری مطلق و مرگ؛ شایع‌ترین مصرف مشروبات الکلی حاوی متانول

شاهین شادنیا، رئیس بخش مسمومان بیمارستان لقمان حکیم با بیان اینکه بروز علائم مسمومیت با الکل‌های حاوی متانول زمان‌بر است، اظهار کرد: عمده بیماران بین ۱۲ ساعت یا حتی در مواردی تا ۷۲ ساعت بعد از مصرف این الکل‌های سمی دچار نشانه‌های مسمومیت می‌شوند.

وی درباره افزایش موارد مسمومیت با الکل‌های سمی، افزود: اغلب موارد، مسمومیت‌هایی هستند که به بهانه تفریح، اقدام به مصرف مشروبات دست‌ساز و سمی کرده‌اند.

رئیس بخش مسمومان بیمارستان لقمان حکیم با بیان اینکه در کشور ما تولید و واردات مشروبات الکلی ممنوع است، تصریح کرد: الکل‌هایی که به صورت دست‌ساز تولید یا قاچاق وارد کشور می‌شوند، زمینه‌ساز بروز مسمومیت‌های خطرناک می‌شوند.

وی گفت: ماده اصلی در مشروبات الکلی "اتانول" است که در مقدار و مصرف مشخص به طور معمول باعث بروز مسمومیت‌های جدی در افراد نمی‌شوند.

شادنیا با تاکید بر اینکه مصرف الکل اتیلیک یا اتانول در اغلب موارد سمیت جدی و خطر مرگ و میر برای افراد ندارد، اضافه کرد: مصرف بیش از حد این مشروبات الکلی می‌تواند خطرناک باشد.

وی با بیان اینکه مشروبات الکلی که به صورت قاچاق وارد کشور یا به صورت غیرمجاز تهیه می‌شوند، خطرات جدی برای مصرف کننده به همراه دارند، خاطرنشان کرد: به طور معمول افراد سودجو در مراحل ساخت این مواد از الکل‌های حاوی متانول یا سایر الکل‌های سمی استفاده می‌کنند و همین موضوع زمینه‌ساز بروز مسمومیت شده است.

کد خبر 672193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.