ژرف‌نگری در دین؛ کلید بصیرت / امام موسی‌ کاظم(ع) صبر را به زانو در آورد

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: فقه مسیر رسیدن به بصیرت، مایه کمال عبادت و وسیله رسیدن به مقامات بلند و مراتب عالی دینی و دنیایی است و در یک جمله باید گفت که ژرف‌نگری در دین، کلید بصیرت است.

حجت‌الاسلام احمد سالک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره سیره سیاسی امام هفتم شیعیان اظهار کرد: برای درک سیره سیاسی امام موسی بن جعفر (ع) باید به نقش مبارزاتی ایشان به مدت ۱۴ سال در زندان‌های خلفای عباسی و هارون‌الرشید پرداخت.

وی افزود: در طول ۱۴ سال زندان، امام موسی کاظم (ع) سعی کردند با تاکتیک‌ها و روش‌های مختلف به مبارزه با حکومت خلفای عباسی بپردازند، پیام این نوع حرکت مبارزاتی حضرت امام موسی (ع) اعتراض به نوع رفتار حکومت هارون‌الرشید و خلفای عباسی نسبت به شیعیان بود.

عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: اعتراض به نابود کردن و از بین رفتن بیت‌المال جامعه از جمله مطالبات بحق امام بود. همچنین مقبول نبودن حکومت بنی‌عباس نیز به خاطر همین رفتارها و دست‌اندازی‌ها به بیت‌المال بود.

ژرف نگری در دین کلید بصیرت/ امام موسی‌کاظم(ع) صبر را به زانو در آورد

به گفته وی، امام موسی کاظم (ع) به مصداق آیه شریفه «اشداءُ علی الکفّارِ رحماءُ بینَهم» عمل می‌کردند و این رفتار و سیره قرآنی در زندگی و فعالیت امام جاری و ساری بود.

حجت‌الاسلام سالک‌کاشانی ادامه داد: امام کاظم (ع) فرمودند: "تَفقَّهُوا فی دِینِ‌اللّه ِ، فإنَّ الفِقهَ مِفتاحُ البَصیرَةِ، و تَمامُ العِبادَةِ، و السَّببُ إلَی المَنازِلِ الرَّفیعَةِ و الرُّتَبِ‌الجَلیلَةِ فی الدِّینِ و الدنیا"، یعنی در دین خدا فقیه و دانا شوید؛ زیرا فقه، مسیر رسیدن به بصیرت، مایه کمال عبادت و وسیله رسیدن به مقامات بلند و مراتب عالی دینی و دنیایی ژرف‌نگری در دین کلید بصیرت است.

وی خاطرنشان کرد: بصیرت و ژرف‌اندیشی موضوع بسیار مهمی است و امام هفتم در راستای این مهم کارهای اساسی و تأثیرگذاری انجام دادند و انسان‌های زیادی را تربیت کردند.

عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: هارون‌الرشید برای اثر گذاشتن روی امام موسی کاظم (ع) افراد مختلفی را نزد ایشان می‌فرستاد تا جلب نظر کنند و تأثیر بگذارند؛ اما هارون متضرر و رسوا می‌شد و گماشتگان او به دامن اسلام و تشیع گرایش پیدا می‌کردند.

وی ادامه داد: روزی فرد بدنام را نزد امام فرستادند تا شاید او روی امام بزرگوار اثر بگذارد، اما منش و روش تربیتی و معنویت امام کاری کرد که همان فرد از مریدانی شد که در رکاب امام ایستاد و مقاومت کرد.

سالک‌کاشانی تصریح کرد: تربیت در سایه اخلاق و عبادت نقش ویژه امامان در عرصه‌های اجتماعی و رفتاری را نشان می‌دهد. قرآن می‌فرماید ما امامان را برای هدایت جامعه فرستادیم و آنان با صبر و شکیبایی جامعه را هدایت کردند.

وی تاکید کرد: خلق حسنه و الهی امام به‌گونه‌ای است که صبر در مقابل امام زانو می‌زند. امروز هم باید در سایه‌سار امامت امام کاظم (ع) و ائمه معصومین در مسیر ولایت و رهبری گام برداریم و به دنبال ترویج اسلام ناب محمدی باشیم.

کد خبر 672157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.