رتبه‌بندی معلمان در چه مرحله‌ای است؟

طرح رتبه‌بندی معلمان به منظور برقراری عدالت و رفع مشکلات معیشتی این قشر در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد. در این طرح هر یک از معلمان رتبه‌ای دریافت کردند و امکان ثبت اعتراض برای آنها حاصل شد و اکنون این طرح در مرحله رسیدگی به اعتراضات است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: رتبه‌بندی معلمان در مرحله رسیدگی به اعتراضات است. در رسیدگی به اعتراضات باید یک پله بالاتر بررسی شود و در واقع اگر کسی رتبه شهرستانی یک و دو دارد، در مرحله اعتراض، باید به صورت کشوری پیگیری شود. اقدامات در حال انجام است و از وعده خود عقب نیستیم.

وی با اشاره به جشنواره «الف تا»، افزود: این جشنواره به معنای الفبای تحول است. بزرگترین جشنواره تربیتی ما بعد از انقلاب است و هر اقدام تحولی، هفته آینده به نمایش گذاشته می‌شود و تصویر واقعی نظام تعلیم و تربیت را می‌توانیم در آن جشنواره ببینیم. این جشنواره در مصلی برگزار می‌شود و اهداف مهمی دارد. افراد در سطح بین‌المللی در آن شرکت کردند و آثار برتر علمی و فرهنگی و آموزشی و تربیتی سراسر کشور در تهران به نمایش گذاشته می‌شود.

صد درصد معلمان به اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان اعتراض دارند

حجت الاسلام جواد نیک‌بین، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در نشست علنی روز _سه‌شنبه، ششم تیرماه_ مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: صددرصد معلمان به اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان اعتراض دارند و این مهم باعث نارضایتی این قشر عزیز شده است؛ چراکه مواردی باید در اجرای رتبه‌بندی لحاظ می‌شده، رعایت نشده است و تجدیدنظر باید انجام شود.

رتبه‌بندی معلمان دو مرحله دارد

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در تاریخ بیست‌ونهم خردادماه، در خصوص وضعیت رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: رتبه‌بندی معلمان دو مرحله دارد؛ مرحله نخست استقرار رتبه‌بندی است و از چهاردهم فروردین سعی کردیم فرآیند رتبه‌بندی پایان پذیرد. طبق وعده‌ای که از قبل داده بودیم، کسانی که رتبه‌بندی نشده بودند باید تا آخر اردیبهشت تعیین تکلیف می‌شدند که به وعده خود عمل و مشخص شدند.

وی افزود: مرحله دوم، رسیدگی به اعتراض‌ها است؛ البته اعتراض‌ها کم نیست و بعد از دریافت اعتراض معلمان و بارگذاری مدارک، شروع به رسیدگی کردیم. رسیدگی به اعتراض‌ها را ابتدا در سطح یک استان به‌صورت آزمایشی یا پایلوت اجرا کردیم و حالا که نتایج به‌دست‌آمده است، از این هفته رسیدگی به اعتراض‌ها شروع می‌شود.

صدور بیش از ۶۰ میلیون حکم در طرح رتبه‌بندی

پیش‌تر نیز محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: رتبه‌بندی مواهب بسیاری دارد و از سال‌ها پیش اعتقاد داشتیم معلم کارمند نیست و باید جزو هیئت علمی محسوب شود که مهمترین حُسن نظام رتبه‌بندی معلمان نیز همین امر است. طرح رتبه‌بندی معلمان قرار بود از سال ۱۳۹۰ اجرایی شود، اما موفق به اجرای آن نشدند و دولت سیزدهم با حمایت ویژه رئیس‌جمهور این طرح را اجرا کرد؛ بیش از ۶۰ میلیون حکم برای کل کشور صادر شد که این امر، نشان از گستردگی طرح رتبه‌بندی معلمان دارد.

وی افزود: رتبه‌بندی فرایند بسیار پیچیده‌ای داشت و پس از فراز و فرودهایی مورد تأیید مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، قانون اساسی و دولت قرار گرفت و چهار ماه فرصت برای اجرای رتبه‌بندی در نظر گرفته شد. اگر در سال ۱۴۰۱ احکام رتبه‌بندی صادر نمی‌شد، در سال ۱۴۰۲ تحت تأثیر مباحث مختلفی قرار می‌گرفت، زیرا اعتبار سال ۱۴۰۱ جذب نشده بود و برای سال بعد هم نمی‌توانستیم اعتبار جذب کنیم. مقرر شده بود که ۶۴۰ هزار نفر شامل رتبه‌بندی شوند و این عدد حین اجرا به ۹۳۵ هزار نفر رسید؛ در واقع به تعداد مشمولان رتبه‌بندی افزوده شد، اما به عدد ریالی هیچ مقداری اضافه نشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: با رتبه‌بندی معلمان، نوعی رقابت سالم بین فرهنگیان در پنج سطح ایجاد می‌شود و در کل کشور بر اساس شکل هرمی طرح رتبه‌بندی، جایگاه فرهنگیان بین سطوح دو تا سه قرار گرفته است. حدود ۴۷ هزار نفر از همکاران در استان مشمول قانون رتبه‌بندی شدند که حدود ۳۲ درصد نسبت به رتبه‌بندی خود اعتراض داشتند، درصدد هستیم با کسب تجربه‌های گذشته در طول این مدت، شیرینی رتبه‌بندی در کام همکاران مشهود باشد. با وجود لحاظ شدن رتبه‌های سه، چهار و پنج با نظر وزارتخانه در استان‌ها، اختیارت استانی نسبت به دوره قبل افزایش پیدا خواهد کرد.

کد خبر 671456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.