برنامه ویژه استان اصفهان برای تحقق افق ۱۴۱۰ در حوزه فناوری هوش مصنوعی

معاون بنیاد ملی نخبگان اصفهان گفت: در استان اصفهان به‌طور ویژه برنامه‌ریزی شده که در حاشیه برگزاری پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) فعالان حوزه پژوهشی و فناوری هوش مصنوعی در اصفهان دور هم جمع شوند و رویدادی ویژه در این حوزه نیز رقم بخورد.

علی فتاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برگزاری پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) در اصفهان اظهار کرد: این رویداد یک مربع چهاروجهی است که اعتباربخشی، شبکه‌سازی‌، گفتمان‌سازی و ظرفیت‌سازی را محقق می‌کند.

وی درخصوص وجه تمایز جایزه مصطفی (ص) با دیگر جایزه‌های علمی افزود: هر دو بُعد علم و فناوری در این رویداد لحاظ می‌شود و از نظر بین‌المللی شناخته‌شده است، اما وجهه جهان اسلام در آن بسیار اهمیت دارد و البته مخاطبان این رویداد صرفاً دانشمندان مسلمان نیستند و ممکن است دانشمندانی که به جهان اسلام خدمت کرده‌اند، در این رویداد شرکت کنند.

معاون بنیاد ملی نخبگان اصفهان گفت: در واقع به تعبیری چتر رحمت‌للعالمین پیامبر (ص) بر همه دانشمندان گسترده می‌شود و دانشمندان مسلمان جهان همچنین دانشمندان غیرمسلمان در کشورهای اسلامی شناسایی و مورد تقدیر قرار می‌گیرند. افرادی در این رویداد برگزیده خواهند شد که آثار نوآورانه در حوزه علمی و فناوری در سطحی بین‌المللی داشته باشند و منجر به خدمت ویژه به بشریت شده باشد.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که جوایز معتبر علمی و فناوری شامل بیش از ۱۴۰۰ جایزه شامل نوبل، کاولی، ژاپن و امثال آن با نگاه جهانی به دنبال توسعه فضاهای علم و دانش در دنیا هستند، این جایزه نیز در ترازی جهانی، اعتباری ویژه را برای دانشمندان جهان اسلام ایجاد می‌کند، همچنین با شبکه‌سازی قوی در بین آنها، ظرفیتی ایجاد می‌شود تا به گفتمانی مطلوب و هم‌افزایی جوامع علمی و فناوری در تلاش بر ارائه پاسخ‌هایی فناورانه، به رفع نیازهای جامعه اسلامی و بشری نزدیک شود.

فتاحی با اشاره به میزبانی شهر اصفهان به عنوان یکی از شهرهای کهن از تمدن اسلامی و مهد علم، فرهنگ و تاریخ ایران خاطرنشان کرد: امسال در حاشیه آیین اعطای جایزه مصطفی (ص)، برنامه‌های خوبی در اصفهان رقم خواهد خورد، برای نمونه رویداد سالانه‌ای در شهر اصفهان تحت عنوان رویداد گردهمایی برگزیدگان و فعالان حوزه پژوهش و فناوری پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: همچنین جایزه ویژه‌ای با برند شهر اصفهان به برگزیدگان ویژه قرآنی و فعالان و پژوهشگران در حوزه قرآن اعطا خواهد شد، زیرا قرآن به عنوان اصلی‌ترین آورده پیامبر (ص)، به خودی خود موضوعیت دارد و در حاشیه این دوره از جایزه مصطفی (ص) پیش‌بینی شده است.

معاون بنیاد ملی نخبگان اصفهان با اشاره به هوش‌مصنوعی به عنوان دیگر حوزه‌های مورد توجه در حاشیه این رویداد، گفت: یکی از برنامه‌های مهم، تحقق افق ۱۴۱۰ در حوزه فناوری هوش مصنوعی است و در این حوزه در استان اصفهان به‌طور ویژه برنامه‌ریزی خاصی انجام شده که در حاشیه این رویداد فعالان حوزه پژوهشی و فناوری هوش مصنوعی در اصفهان دور هم جمع شوند و رویدادی ویژه در این حوزه نیز رقم بخورد.

وی خاطرنشان کرد: اعطای جایزه جهانی مصطفی (ص) که از سال ۲۰۱۵ آغاز شده است، بستری مناسب برای تجلیل از دانشمندان جهان اسلام، گسترش و تعمیق فعالیت‌های آنان به‌شمار می‌رود. در این دوره از جایزه مصطفی (ص)، بنیاد ملی نخبگان به عنوان نماینده استانداری برای برگزاری آن به میزبانی اصفهان و استفاده از ظرفیت غنی صنعتی، علمی، دانشگاهی، فرهنگی و تاریخی این استان استفاده می‌کند.

کد خبر 671402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.