مصرف کدام روغن‌ها برای بدن مفیدتر است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به تأثیر مصرف امگا ۶ در افسردگی مردان، گفت: براساس تحقیقی که داشتیم، افرادی که روغن‌های امگا ۳ مصرف می‌کنند، کمتر از افرادی که از روغن‌های امگا ۶، به‌ویژه روغن کنجد استفاده می‌کنند، افسرده می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پروانه صانعی امروز _دوشنبه دوازدهم تیرماه_ در نشست خبری ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخصوص طرح «بررسی ارتباط بین لینولئیک اسید دریافتی با اختلالات روان شایع در بزرگسالان ایرانی»، اظهار کرد: اختلالات روانی در سال‌های اخیر به‌ویژه بعد از شیوع کرونا، در جامعه شیوع بیشتری پیدا کرد، براساس تحقیقات از هر پنج نفر یک نفر افسردگی و از هر ۹ نفر یک نفر دچار اضطراب است.

وی با اشاره به اهمیت سلامتی روان در کشوری مثل ایران که در حال توسعه و رشد است، افزود: تغذیه در این زمینه بسیاری تأثیرگذار است، در سال‌های گذشته برای مصرف مواد غذایی تنها به سلامتی جسمانی توجه می‌شد، اما امروز می‌دانیم که دریافت چربی و دیگر مواد غذایی به شدت روی سلامت روان اثرگذار است.

عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: براساس تحقیق بزرگی که روی ۵۰ مرکز بهداشت و دانشگاهی به انجام رسید و برای تهیه پرسش‌نامه گروه‌های مختلف اعضای هیئت علمی روان‌پزشکی، تغدیه، آمار، گوارش و… حضور داشتند، اطلاعات حدود ۱۰ هزار نفر مخاطب جمع‌آوری شد.

وی با بیان اینکه در این مطالعه ارتباط استفاده از یکی از انواع روغن با اختلالات روان مانند افسردگی و اضطراب بررسی شد، افزود: قسمت مهمی از رژیم غذایی خانواده ایرانی را روغن تشکیل می‌دهد و اینکه چه روغنی استفاده شود، روی سلامت روان خانواده‌ها تأثیر زیادی دارد.

صانعی با اشاره به اینکه روغن‌های گیاهی جامد یا نیمه جامد هستند، اضافه کرد: در ایران بیشتر از سایر کشورهای جهان از روغن نیمه‌جامد و جامد استفاده می‌شود، اگرچه دیگر در این سال‌ها به دلیل صرفه اقتصادی روغن جامد و نیمه‌جامد جایی در سبد غذایی خانواده ندارد.

وی ادامه داد: روغن دنبه یا حیوانی نسبت به روغن جامد خطرات کمتری برای سلامتی دارد، اما باز هم مناسب استفاده روزانه نیست و گاهی می‌توان از آن استفاده کرد. روغن‌های مایع که بی‌خطرتر هستند نیز انواع مختلفی دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: روغن مایع باید در مقادیر اندک و ظرف کوچک استفاده شود و نباید به مدت زیادی آفتاب و هوا بخورد.

وی با اشاره به تفاوت‌های سبک زندگی ایرانی و غربی اظهار کرد: جامعه ما در عادت غذایی با دیگر نقاط جهان متفاوت است و لازم است تحقیقات براساس سفره ایرانی باشد، وقتی در دنیا می‌گویند روغن کمتر استفاده شود، به این دلیل است که در صبحانه و شام کشورهای خارجی برعکس صبحانه ایرانی، روغن زیادی استفاده می‌شود. برخلاف آنچه که مردم ایران را با آن می‌ترسانند، مقدار روغن مصرفی در ایران به نسبت به میانگین جهانی کمتر است و وضعیت بهتری دارد.

صانعی با تأیید بر اینکه مسئله مهم، استفاده از نوع مناسب روغن است، گفت: اگرچه در مناطق شهری روغن جامد کمتر مصرف می‌شود، اما سبد اغلب خانواده‌ها منابع پنهان از روغن جامد دارد و در تهیه تمام محصولات قنادی مانند ویفرها، از روغن جامد استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از خانواده‌ها تمایل دارند از روغن سالم استفاده کنند. روغن مایع از دو نوع اسید چرب امگا ۳ و امگا ۶ تشکیل می‌شود که تحقیقات نشان می‌دهد با وجود اینکه امگا ۳ اثرات ضدالتهابی دارد، اما امگا ۶ برای مصرف مناسب نیست و اثر عکس دارد و برای سلامتی مفید نیست.

روغن زیتون بخورید تا افسردگی نگیرید

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: به خانواده‌ها پیشنهاد می‌کنیم روغن‌های مایعی در برنامه غذایی خود بگذارند که امگا ۳ بیشتری داشته باشد، روغن زیتون و روغن کانولا یا کلزا مقدار خوبی امگا ۳ دارد. در درجه بعد روغن سویا نیز از نسبت خوبی از امگا ۳ تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از روغن آفتاب‌گردان، روغن ذرت و روغن کنجد را امگا ۶ تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: با وجود تبلیغاتی که برای روغن کنجد انجام می‌شود و هزینه بیشتری که دارد، اما ترکیب مناسبی ندارد و بیشتر از امگا ۶ تشکیل شده است و احتمال ابتلاء به افسردگی و اختلالات روانی را افزایش می‌دهد.

صانعی با اشاره به تأثیر بیشتر مصرف امگا ۶ در افسردگی بین مردان، گفت: براساس تحقیقی که داشتیم، افرادی که از روغن‌های امگا ۳ مصرف می‌کنند، کمتر از افرادی که از روغن‌های امگا ۶ به‌ویژه روغن کنجد استفاده می‌کنند، افسرده می‌شوند. مقاله حاصل این تحقیق در مجله معتبر به چاپ رسیده و لازم است نتایج آن را به جهانیان نشان دهیم.

وی با بیان اینکه مطالعه حالت مقطعی داشته است، افزود: در این مطالعه از ۲۰ پرسشنامه غذایی، روانی، گوارشی، سبک زندگی و… استفاده شد و آنالیز نهایی روی حدود سه هزار نفر انجام شد که قابل تعمیم به کل اصفهان و حتی کل کشور است.

کد خبر 671066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.