۷ روش متداول پولشویی در بخش املاک و مستغلات

یک مشاور ارشد مبارزه با پولشویی با بیان اینکه پولشویی یک موضوع فراگیر است و مجرمان به‌طور مداوم روش‌های جدیدی را برای پنهان کردن وجوه غیرقانونی خود کشف می‌کنند، گفت: در میان تکنیک‌های مختلف به کار رفته، پول‌شویی از طریق املاک و مستغلات به عنوان یکی از رایج‌ترین روش‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهرداد حاجی‌زاده‌فلاح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پول‌شویی یک موضوع فراگیر است و مجرمان به طور دائم روش‌های جدیدی را برای پنهان کردن وجوه غیرقانونی خود کشف می‌کنند. در میان تکنیک‌های مختلف به کار رفته، پول‌شویی از طریق املاک و مستغلات به عنوان یکی از رایج‌ترین روش‌های مورد استفاده قرار می‌گیرد. مجرمان اغلب از ماهیت پرارزش معاملات املاک و مستغلات به عنوان وسیله‌ای برای مشروعیت بخشیدن به دستاوردهای غیرقانونی خود سوءاستفاده می‌کنند.

وی افزود: بخش املاک و مستغلات که به خاطر تراکنش‌های مالی قابل توجه خود شناخته می‌شود، به یک راه جذاب برای پول‌شویی تبدیل شده است. قابل ذکر است، مبالغ هنگفتی پول در معاملات املاک تغییر می‌کند و آن را به یک انتخاب جذاب برای مجرمانی تبدیل می‌کند که به دنبال ادغام وجوه غیرقانونی خود در اقتصاد قانونی هستند.

این مشاور ارشد مبارزه با پولشویی با اشاره به روش‌های متداولی که توسط مجرمان استفاده می‌شود، گفت: یکی از این روش‌ها، استفاده از اشخاص ثالث است که در آن مجرمان اغلب به افرادی که می‌شناسند و معمولاً اعضای خانواده خود با سوابق تمیز، برای خرید املاک و مستغلات اقدام می‌کنند. با انجام معامله از طریق حساب شخص ثالث، نام مجرم از اسناد خرید خارج می‌شود و ردیابی وجوه نامشروع را دشوارتر می‌کند.

حاجی‌زاده‌فلاح با بیان اینکه استفاده از اعتبار و رهن یکی دیگر از روش‌های پولشویی است، افزود: اعتبار و رهن می‌تواند به عنوان وثیقه برای پول‌شویی عوائد مجرمانه باشد. مجرمان ممکن است وام‌هایی را در برابر اموال تضمین کنند و وجوه حاصل با وجوه قانونی مخلوط می‌شود و تشخیص وجوه قانونی و غیرقانونی را دشوار می‌کند.

وی ادامه داد: برخی از افراد نیز با دستکاری ارزش اموال پولشویی می‌کنند. در این روش مجرمان با همکاری با عوامل املاک یا ارزیاب‌ها، ارزش‌گذاری اموال را دستکاری می‌کنند. این موضوع می‌تواند شامل کم‌ارزش کردن یا بیش از حد ارزش‌گذاری ملک باشد. کم‌ارزش‌سازی به مجرمان اجازه می‌دهد تا وام‌هایی را دریافت کنند، در حالی که ارزش‌گذاری بیش از حد، مقداری که می‌توان با دریافت وام‌های بزرگ‌تر بر اساس ارزش‌های دارایی متورم شسته شود را به حداکثر می‌رساند.

این مشاور ارشد مبارزه با پولشویی گفت: مجرمان ممکن است پول نقد را در چندین بانک سپرده‌گذاری کنند تا از ایجاد آستانه گزارشگری جلوگیری کنند که بانک را ملزم به گزارش تراکنش می‌کند. سپس این وجوه برای دریافت چک‌های بانکی یا سایر اشکال قانونی پرداخت برای خرید املاک استفاده می‌شود.

حاجی‌زاده‌فلاح با اشاره به استفاده از درآمد اجاره به عنوان مشروعیت برای پولشویی اضافه کرد: مجرمان از اموال خود درآمد اجاره ایجاد می‌کنند و از وجوه غیرقانونی برای پوشش پرداخت‌های اجاره استفاده می‌کنند. از طرف دیگر، آنها ممکن است املاک را از طرف اشخاص ثالث خریداری کنند، خودشان آنها را اجاره دهند و از وجوه غیرقانونی برای انجام تعهدات اجاره استفاده کنند، در نتیجه منشأ پول را قانونی می‌کنند.

وی تصریح کرد: همچنین برخی از افراد معاملات املاک و مستغلات را به عنوان تسهیل کننده برای پولشویی به کار می‌برند. مجرمان املاک را خریداری می‌کنند، پول سیاه را در نوسازی سرمایه گذاری می‌کنند و متعاقباً املاک را با قیمت‌های بالاتر می‌فروشند. این فرآیند به آنها اجازه می‌دهد تا وجوه غیرقانونی خود را مشروعیت بخشند و ظاهر معاملات قانونی را حین پول‌شویی ایجاد کنند.

این مشاور ارشد مبارزه با پولشویی خاطرنشان کرد: همچنین برخی مجرمان برای داشتن املاک و مستغلات، شرکت‌های پوسته‌ای را در حوزه‌های قضائی خارجی ایجاد می‌کنند و به آنها امکان می‌دهند پول سیاه را به آن سوی مرزها منتقل کنند. این شرکت‌های جلویی پرده‌ای از رازداری ایجاد می‌کنند و ردیابی جریان وجوه را برای مقامات چالش برانگیز می‌سازند.

کد خبر 670519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.