از شکست شورش واگنر تا کرانه موشکی

حوادث و اظهار نظر های مقامات در خصوص اتفاقات جاری مهم را در بسته خبری سیاست بین الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاست بین الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

کرانه موشکی

بعدازظهر سه شنبه منابع صهیونیستی خبر دادند ۲ فروند راکت از شهر جنین در شمال کرانه باختری به سمت شهرک‌های صهیونیست نشین شلیک شده است. طبق گزارش روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت، این راکت‌ها به سمت یکی از شهرک‌های صهیونیستی مجاور شهر جنین شلیک شده و ارتش رژیم صهیونیستی در حال بررسی این مساله است. برخی منابع فلسطینی خبر دادند راکت‌های شلیک شده از نوع «قسام یک» بوده که در چند متری «دیوار حائل» در کرانه باختری به زمین اصابت کردند.

دیوار حائل، دیواری است که رژیم صهیونیستی سال ۲۰۰۲ به بهانه جلوگیری از حملات فلسطینیان ساخت آن را در کرانه باختری آغاز کرد. در نوشته‌ای که در کنار پرتابگر این راکت قرار داده شده، تاریخ روز ثبت شده و در عین حال اشاره شده است «آنچه در راه است، بزرگ‌تر است» و «کرانه باختری سپر قدس است». در کانال تلگرامی منتسب به گردان «عیاش» نیز ضمن تایید شلیک این راکت، آمده است ۲ موشک به سمت شهرک صهیونیستی «رام اون» در غرب شهر جنین شلیک شده است.

گردان شهید یحیی عیاش یکی از گردان‌های وابسته به «کتائب عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) است. در بیانیه‌ای که در این کانال تلگرامی منتشر شده، آمده است: «به دشمن غاصب و گله‌های شهرک‌نشینان می‌گوییم بزودی و به اذن الهی، موشک‌های القسام در جای جای کرانه باختری بر سرتان فرود خواهد آمد». رسانه‌های صهیونیستی چهارم خرداد نیز از شلیک یک راکت از کرانه باختری به سمت یک شهرک صهیونیستی خبر داده و ادعا کرده بودند این راکت پیش از رسیدن به هدف، در هوا منفجر شده است.

ورق به نفع پوتین برگشت

ماجراجویی‌های یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر، در پی توافق با پوتین و با میانجیگری الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، پایان یافت. توافقی که هرچند هنوز ابعاد آن مشخص نشده، اختلالی را که می‌توانست در جنگ اوکراین به سود کی‌یف ایجاد شود، برطرف کرد و آرامش را بعد از یک روز اتخاذ شرایط امنیتی، به مسکو بازگرداند.

گروه واگنر شنبه شب، تحت توافقی پس از توقف پیشروی خود به سمت مسکو و بازگشت از مسیر رفته، از شهر روستوف نیز خارج شدند. بر اساس این توافق، گروه واگنر در ازای تضمین امنیت خود به پایگاه‌های خود در اوکراین بازگشتند و رهبر آنها، یوگنی پریگوژین، به بلاروس نقل مکان کرد. برخی رسانه‌ها نیز از این نقل مکان به عنوان تبعید یاد کردند.

پریگوژین که همه او را متحد پوتین می‌دانند، پیش از آنکه شنبه شب با یک وسیله نقلیه از مقر نظامی منطقه در روستوف - صدها مایلی جنوب مسکو - را ترک کند به بلاروس، کشوری که هنوز مشخص نیست وی در کدام منطقه آن اسکان کرده است برود، گفت که تصمیم او برای پیشروی به سمت مسکو به منظور حذف فرماندهان فاسد و نالایق روسی بوده که به اعتقاد وی می‌تواند باعث شکست جنگ شوند.

«دی سانتیس»؛ خطرناک‌تر از ترامپ

وقتی بحث رقابت دو حزب اصلی سیاسی امریکا یعنی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به میان می‌آید، اولین چیزی که ناظران سیاسی و رسانه‌ها در آن دقیق می‌شوند، این است که سران این احزاب بویژه در زمان انتخابات ریاست جمهوری تا چه میزان به ادعای وفادار بودن به نص قوانین کشور پایبند می‌مانند. دقیقاً به همین سبب بود که وقتی دو سال و هفت ماه پیش دونالد ترامپ، سرکرده جمهوری‌خواهان پس از شکست مقابل جو بایدن دموکرات، مملکت را به آشوب کشید و قانون را به هیچ انگاشت، تمام ارکان امریکا به خطر افتاد.

امروز (اواسط ماه ششم از سال ۲۰۲۳) همان خطر در حزب جمهوری‌خواه احساس می‌شود اما نه بار دیگر از جانب ترامپ بلکه از سوی ران دی سانتیس، فرماندار ایالت فلوریدا که رقیب درجه اول ترامپ در انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان است زیرا این مرد در دور زدن قانون دست‌های ترامپ را هم از پشت بسته است!

ترامپ در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ رئیس‌جمهور امریکا بود و از آن تاریخ تا امروز به انحای مختلف قوانین امریکا را به بازی گرفته تا به منافع شخصی‌اش برسد و برای توجیه آن مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های موهوم و تبصره‌های قانونی درجه چندم را به بازرسان اعمال خویش به عنوان دفاعیه ارائه داده است.

اکثر این موارد به سرقت‌های «نرم» او از متن قوانین و وارونه جلوه دادن آن به قصد کسب و حفظ ثروت‌ها و موقعیت‌های اجتماعی‌ای مربوط می‌شد که هدف گرفته بود. شدیدترین شورش او هم علیه قوانین سیاسی و حتی مدنی تهییج هوادارانش و فرستادن آنها به ساختمان کنگره امریکا در ژانویه ۲۰۲۱ بعد از بازنده اعلام شدنش در انتخابات سال ۲۰۲۰ و تسخیر چند ساعته این مکان بود.

در همه این موارد می‌شد احساس کرد که ترامپ چه می‌کند و افکار و روش‌هایش چیست ولی مشکل بزرگ‌تر با دی سانتیس ظهور می‌کند که چون «رو» بازی نمی‌کند و یک تیم پرتعداد از وکلا و مشاوران نه چندان صادق را در خدمت دارد، بخوبی بلد است که چطور قواعد را دچار «انعطاف در اجرا» کند و نام آن را «به‌روزرسانی» قوانین قدیمی و استفاده هر چه مدرن‌تر و بهینه‌تر از آنها بگذارد.

قدرت‌نمایی در برابر دیدگان بهت‌زده غربی

بعد از پایان یافتن ماجراجویی‌های پریگوژین و توقف تحرکات واگنرها، اقدامات جدیدی در دو جبهه روسیه و ناتو کلید خورد و سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه برای نخستین بار پس از آنکه رهبر واگنرها خواستار برکناری وی شد، در انظار عمومی ظاهر شد.

در همین راستا وزارت دفاع روسیه ویدیویی منتشر کرده است که نشان می‌دهد، شویگو با بالگردی بر فراز این کشور به پرواز درآمده و سپس در جلسه‌ای با افسران نظامی در پایگاهی در اوکراین شرکت کرده است.

در همین حال مسکو در فرایند رسیدگی به این شورش، تمهیدات ویژه‌ای برای پریگوژین و همچنین نیروهای واگنر در نظر گرفته است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که نیروهای پریگوژین که در این شورش به او پیوستند، تحت پیگرد قانونی قرار نخواهند گرفت و کسانی که وارد این معرکه نشدند، قراردادهایی از سوی وزارت دفاع به آنها پیشنهاد خواهد شد.

یک منبع آگاه در دفتر دادستان کل روسیه دیروز به تاس اعلام کرد، تحقیقات پرونده جنایی علیه یوگنی پریگوژین که متهم به سازماندهی شورش مسلحانه است، بسته نشده و توسط سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) بررسی می‌شود. در این میان برخی رسانه‌ها نیز مدعی شده‌اند که او توسط سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) تحت بازجویی قرار دارد.

کد خبر 670321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.