سانسور رسانه‌ای غرب این‌بار در پاریس

در حالی که آشوب‌ها و اعتراضات در فرانسه ادامه دارد و روز به روز نیز بر ابعاد آن افزوده می‌شود، برخی رسانه‌ها و محافل خبری این رخدادها را به‌گونه‌ای پوشش می‌دهند که گویی خبر چندانی در پاریس نیست و فرانسه روزهای عادی را سپری می‌کند، اما در واقع اتفاقاتی در حال رخ دادن ست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پاریس و ۲۰ شهر دیگر فرانسه همچنان صحنه خشونت و ناآرامی است، ماکرون برای کنترل و کاستن از اعتراضات خواستار اعمال محدودیت‌هایی در شبکه‌های اجتماعی شد.

محدودیت‌هایی که در اولین نگاه در رابطه با ایران و بازتاب رسانه‌ای، همین خبر می‌شود اقدام بد، برای فرانسوی‌ها و رسانه‌هایی همچون بی‌بی‌سی، یک خبر عادی و خوب است.

پس از مرگ ناهل، نوجوان ۱۷ ساله عرب‌تبار الجزایری که با گلوله مستقیم پلیس در حومه پاریس کشته شد، درگیری‌های پراکنده میان معترضان و نیروهای امنیتی در برخی شهرهای بزرگ این کشور به وقوع پیوست.

وزارت کشور فرانسه می‌گوید، ۱۳۰۰ معترض به خشونت‌های پلیس طی ناآرامی‌های دو روز جمعه و شنبه در شهرهای مختلف این کشور بازداشت شدند.

استقرار خودروهای زرهی سبک در پایتخت و برخی شهرهای بزرگ و نیز فراخوان ۴۵ هزار مأمور پلیس و نیروی ژاندارمری از تدابیر شدید امنیتی و عزم جدی برای مهار موج اعتراض‌ها حکایت داشت.

سانسور رسانه‌ای غرب این بار در پاریس

خبرگزاری فرانسه با استناد به اطلاعات آماری و گزارش‌های دریافتی از سوی منابع پلیسی، از کاهش نسبی شدت خشونت معترضان در منطقه ایل دو فرانس که پایتخت فرانسه نیز در آن واقع شده است، خبر داد. با این حال، به گزارش رسانه‌های محلی، درگیری میان معترضان و مأموران پلیس، جمعه شب و طی ساعات اولیه بامداد روز شنبه در برخی شهرهای بزرگ از جمله لئون و مارسی ادامه پیدا کرد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در پی گسترش اعتراضات از والدین خواست تا نوجوانان را در خانه نگه دارند. او همچنین برای کنترل اعتراضات گسترده در سراسر فرانسه، خواستار اعمال محدودیت‌هایی در شبکه‌های اجتماعی شد.

ماکرون پس از دومین جلسه بحران با وزیران ارشد گفت که رسانه‌های اجتماعی مانند «اسنپ چت و تیک‌تاک» نقش قابل توجهی در دامن زدن به اعمال خشونت‌آمیز مشابه در ناآرامی‌های این هفته ایفا کرده‌اند. او گفت که دولتش با شرکت‌های فناوری در ایجاد رویه‌هایی برای «حذف محتواهای حساس» همکاری خواهد کرد.

فرانسه در قلب اروپا و کشوری مهم در حوزه جهان به‌اصطلاح دموکرات و آزاد، حالا چند روزی است که درگیر اعتراضات مردمی است.

سانسور رسانه‌ای غرب این بار در پاریس

آتش‌بیاران ناآرام دیروز؛ دعوت‌کنندگان به آرامش امروز

این آشوب و اغتشاش مردمی و گسترده، آن هم در قلب کشور مدعی دموکراسی و آزادی بیان، در حالی است که رسانه‌های ضدایرانی از جمله بی‌بی‌سی فارسی، صدای آمریکا و اینترنشنال که در جریان اغتشاشات گذشته ایران به آتش‌بیاران معرکه تبدیل شده بودند، در مواجهه با این رخدادها کمترین و کمرنگ‌ترین واکنش را از خود نشان داده‌اند و آن را شورش خطاب کردند.

سانسور رسانه‌ای غرب این بار در پاریس

این رسانه‌ها هیچ خبر، متن یا محتوا و تیتر برجسته‌ای درباره اتفاقات مهم و بی‌سابقه فرانسه منتشر نکردند و نمی‌کنند. صدها زخمی، دو هزار بازداشتی، در آتش سوختن چند هزار خودرو و اتوبوس و تراموا، حمله به ساختمان‌های دولتی، اعلام منع رفت‌وآمد شبانه، به خیابان آوردن گسترده نیروی امنیتی و پلیس و تهدید مردم به استفاده از همه ابزارهای سرکوب، بخشی از اتفاقات چند روز اخیر فرانسه است که این رسانه‌ها در مقابل این رخدادها خود را در برابر آن به خواب عمیق زده‌اند.

سانسور رسانه‌ای غرب این بار در پاریس

نکته مهم در این خصوص، خشونت پلیس و نیروهای نظامی فرانسه است که موارد مشابه متعددی از آن پیش از این در آمریکا و کشورهای غربی مشاهده شده است. رسانه‌های غرب‌گرا بر این خشونت آشکار سرپوش می‌گذارند و آن را بزک می‌کنند. نکته قابل تأمل اینجا است همین رسانه‌ها در سال گذشته، اشرار و تروریست‌ها را برای انجام اعمال جنایتکارانه در ایران، تهییج و تحریک می‌کردند و ابایی از تشویق به بریدن گلوی مأمور پلیس یا ترغیب به زیرگرفتن مردم نداشتند.

پارادوکس رسانه‌ها با تقلیل حوادث فرانسه به تعدادی رنگین‌پوست انگشت‌شمار

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌المللی در این باره به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: رخدادها و اتفاقاتی که در فتنه آمریکایی سال ۸۸ و اغتشاشات سال گذشته افتاد، یک هجمه بزرگ رسانه‌ای علیه ملت ایران و انقلاب اسلامی بود که بازیگران اصلی این نبرد نابرابر، شبکه‌های تروریستی ایران اینترنشنال، من و تو، بی‌بی‌سی، رادیو فردا و سایر رسانه‌های فارسی‌زبان بودند.

به گفته وی، اقدامی که رسانه‌های بیگانه در این سال‌ها به‌ویژه در فتنه‌های اخیر، ضد ملت ایران انجام دادند بخشی از طراحی و سناریوی اصلی دشمنان و بدخواهان نظام اسلامی بود.

سانسور رسانه‌ای غرب این بار در پاریس

کارشناس مسائل منطقه‌ای و بین‌الملل ادامه داد: طراحی‌های دشمنان یا در عرصه میدانی و اقتصادی یا در فضای مجازی، حوزه بین‌الملل همچنین در حوزه نفوذ داخلی بود؛ همه این موارد در کنار هم به دنبال هدف تجزیه ایران اسلامی و آواره کردن ملت شریف ایران در اقصی نقاط دنیا بود تا از ایجاد و پیشرفت ایران قوی و مقتدر جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: دنبال کردن جنگ ترکیبی در رسانه‌های معاند کاملاً مشهود است. امروز بی‌بی‌سی اعتراض‌ها و اغتشاشات فرانسه را شورش خطاب می‌کند اما همین موضوع را برای ایران، براندازی و تجزیه عنوان می‌کردند. این نشان از سناریوی دقیق و با برنامه آن‌ها داشته است.

برای ایران از کاه کوه ساختند؛ برای خودشان نه کوه است و نه کاه‌!

صدرالحسینی اظهار کرد: این رسانه‌ها به صورت روزانه برای افرادی که در ناآرامی‌های ایران در کف خیابان‌ها و میادین حضور داشتند برنامه ارائه می‌دادند؛ دست زدن به آشوب و تیراندازی به مردم عادی یا نیروهای امنیتی را در دستور کار داشتند؛ هر روز با کلمه خسته نباشید و به کار خودتان ادامه دهید یا کار جمهوری اسلامی تمام است، برنامه‌هایشان را آغاز می‌کردند.

به گفته وی، حالا همین رسانه‌ها در شورش‌های اخیر پاریس و دیگر نقاط فرانسه می‌گویند این چه اقداماتی است که انجام می‌دهید؟ شما می‌توانید از مسیر قانون کارهایتان را پیگیری کنید یا اینکه مگر کشته شدن یک نفر ۱۷ ساله چقدر باید برای کشور هزینه‌بر باشد؟

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه این رسانه‌ها رفتارها و واکنش‌های رسانه‌ای متفاوتی در مواجهه با ایران داشتند، ادامه داد: همین رسانه‌ها که دیروز آتش بیار معرکه برای ایرانی‌ها بودند، امروز از فرانسوی‌ها می‌خواهند آرام باشند تا کشور به شرایط معمولی بازگردد. هیچ اشاره‌ای هم به سه شبانه‌روز حضور ۴۰ هزار نیروی نظامی و پلیس در خیابان‌ها و معابر، منع رفت و آمد و کنترل وسایل نقلیه در این کشور نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: رسانه‌ها در رابطه با برخی اقدامات در شماری از شهرهای ایران عناوینی مانند جدایی‌طلبی، درخواست کُردها برای استقلال یا جدایی‌طلبی شماری از اعراب از جغرافیای خوزستان را مطرح می‌کردند. همچنین در رسانه‌هایی که نام برده شد در اغتشاشات ایران، آموزش تخریب، راه‌بندان، چگونگی برخورد یا حمله به پلیس، نحوه ساخت کوکتل مولوتوف و سایر موارد به صورت رسمی آموزش داده می‌شد.

صدرالحسینی گفت: امروزه در فرانسه کمترین خبرها در این رابطه مخابره می‌شود و تلاش شده است عکس‌ها و فیلم‌ها، با فریم بسته و محدود منتشر شوند. حتی صحبتی از جلیقه‌زردها نمی‌کنند و قصد ندارند بگویند این یک شورش عمومی علیه نظام سرمایه‌داری است. می‌کوشند بی‌عدالتی را به تعدادی رنگین‌پوست تقلیل دهند که به دلیل کشته شدن به دست مأموران پلیس به خیابان‌ها آمده‌اند و به تعداد خودروها و مغازه‌هایی که در خیابان‌های مختلف فرانسه به آتش کشیده شده است، اشاره‌ای نمی‌کنند.

وی افزود: آن‌ها علاقه‌مند نیستند این مسائل باعث تهییج افکار عمومی شود. رئیس‌جمهور مکرون در جلسات ویژه به دنبال حل مشکلات است، رسانه‌ها بر کنترل احساسات تلاش دارند و این درست برخلاف رویه و رفتار دوگانه این رسانه‌ها درباره ایران است. آنجا از کاه کوه می‌ساختند و در فرانسه هدفمند به دنبال کمرنگ جلوه دادن وقایع پاریس هستند.

این کارشناس امور سیاسی و بین‌الملل با یادآوری موضوع درگیری‌های مسلحانه در اشنویه اظهار کرد: در آنجا مخابره کردند که خواسته مردم استان کردستان جدایی از ایران است، اما درباره جدایی‌طلبان فرانسه حرفی زده نمی‌شود.

وی اظهار کرد: حضور افراد نشان‌دار و سلبریتی‌ها نکته دیگر این نبرد ترکیبی است؛ در رسانه‌های اروپایی سلبریتی‌ها هیچ اظهار نظر و مخالفتی با ناآرامی‌ها و شورش در فرانسه یا حمایت از مظلومان و رنگین‌پوستان نمی‌کنند. شاید گفته شود این مسئله برای آن‌ها کم است و آن‌ها مثل نشان‌داران و سلبریتی‌های ایرانی نیستند، اما در غرب اگر کسی در حوزه هنر و فرهنگ حرفی بزند به هیچ عنوان رسانه‌های رسمی آن را منتشر نمی‌کنند اما اگر در ایران فردی کوچک‌ترین گرایشی به هنر داشت و حرفی می‌زد، بزرگنمایی می‌کردند و آن را انتشار می‌دادند.‌

صدرالحسینی تصریح کرد: این تفاوت در جنگ ترکیبی در موضوع امروز فرانسه و سال گذشته ایران ملموس است و آن را در خیانت رسانه‌هایی که به نام استقلال و پشت تابلوی حرفه‌ای بودن فعالیت می‌کنند، می‌بینید.

سرهای زیر برف در گرمای پرحرارت تابستان پاریس!

رسانه‌ها و محافلی که درباره اغتشاش و آشوب در فرانسه، سر خود را زیر برف کرده‌اند، همان‌هایی هستند که اواسط سال گذشته به سرویس‌های جنایتکار غربی برای آتش‌افروزی و آشوب‌افکنی در ایران بیگاری دادند.

این استاندارد و پارادوکس دوگانه در بازتاب رویدادهای ایران و فرانسه البته از چشم کاربران فضای مجازی پنهان نمانده است و آن‌ها تلاش کرده‌اند به افشای سانسور و ریاکاری غرب، در این حوادث اشاره کنند.

سانسور رسانه‌ای غرب این بار در پاریس

سانسور رسانه‌ای غرب این بار در پاریس

سانسور رسانه‌ای غرب این بار در پاریس

سانسور رسانه‌ای غرب این بار در پاریس

سانسور رسانه‌ای غرب این بار در پاریس

سانسور رسانه‌ای غرب این بار در پاریس

سانسور رسانه‌ای غرب این بار در پاریس

کد خبر 670761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.