از ناگفته‌های عملیات تیرانا تا وکیل مدافع شیطان

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه دهم تیرماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه قدس در صفحه اول امروز خود با تیتر «نقش زیارت در حکمرانی متعالی» نوشت: نهادهای فرهنگی چون آستان‌های مقدس در توسعه و ترویج فرهنگ و ارزش‌های اسلامی دارای فلسفه وجودی پایدار و همیشگی هستند و این فلسفه وجودی آن‌ها از ماهیت و ذات آن‌ها نشئت می‌گیرد و باید گفت مهندسی و طراحی نهادهای فرهنگی دینی از جانب طراح و معمار حقیقی این عالم است. طراحی و مهندسی این نهادها در حدی از وسعت و قابلیت است که مدیران جامعه به‌ویژه مدیران فرهنگی قادر خواهند بود همه گستره فرهنگ و ارزش‌های اسلامی را از طریق این جایگاه توسعه بخشند و در این سنگرها از کیان اسلام در مقابل همه هجوم‌های دشمن دفاع کنند.

حکمرانی متعالی به شیوه‌ای از حکمرانی گفته می‌شود که مبتنی بر یک نظام اندیشه الهی همچون اسلام برای نیل به سعادت دنیوی و اخروی مردم در یک حوزه جغرافیایی یا حوزه‌های گسترده‌تر مطرح است. در حکمرانی متعالی، تنظیم روابط، تبعیت و شیوه فعال‌سازی ظرفیت‌های کنشگران و ذی‌نفعان بر اساس هدایت الهی و اراده مردمی شکل می‌گیرد و مهم‌ترین ویژگی در حکمرانی متعالی داشتن مؤلفه تعالی در تک‌تک حوزه‌های حکمرانی است.

بنابراین انتظار این است که در مهندسی فرهنگی کشور نهادهای فرهنگی دینی چون آستان مقدس رضوی، مسجد، وقف و زیارت به‌عنوان نهادهای محوری در مهندسی فرهنگی نظام‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی قرار گیرند. بی‌تردید شمار فزاینده آمار سالانه زائران اماکن مقدسه به‌ویژه حرم مطهر رضوی نیاز به پژوهشی مستمر در نحوه عرضه خدمات ارائه‌شده به این زائران دارد.

اگر جمعیتی معادل ۳۰ میلیون نفر سالانه به زیارت مرقد نورانی حضرت‌رضا (ع) مشرف می‌شوند، پس خدماتی متناسب با این حجم از جمعیت باید توسط دولت و با کمک آستان قدس رضوی تدارک و تقدیم شود و خدمات به‌لحاظ کمیت و کیفیت باید با این جمعیت متناسب باشد و همواره ارتقا یابد. سازمان اداری آستان قدس رضوی از قدیمی‌ترین مؤسسه‌های کشوری است و از زمان شهادت حضرت‌رضا (ع) تاکنون همواره دارای تشکیلاتی مستقل بوده و سوابق دیوانی دستگاه مقدس رضوی نشان می‌دهد که این تشکیلات مقدس با بهره‌گیری از موقوفات و نذورات امور جاری خویش را سامان داده و نمونه‌ای موفق از حکمرانی وقف و نذر و زیارت است که در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی، ارائه خدمات متنوع به زائران و مجاوران به‌ویژه به محرومان و گره‌گشایی از کار آنان، به تأسی از پیشوایان معصوم در رأس فعالیت‌های خود قرار داده است.

زیارت نه‌تنها یک جریان مستمر زندگی محبان اهل‌بیت (ع) محسوب می‌شود که به‌فرموده امام‌رضا (ع) عهدی بر گردن شیعیان و دوست‌داران اهل‌بیت (ع) است که با ایجاد صحیح زمینه‌های انجام آن، بستری مناسب برای قدرت امت اسلامی و در نتیجه تمدن‌سازی نوین اسلامی فراهم خواهد کرد. از این رو جریان زیارت به‌عنوان قدرت نرم امت اسلامی نیازمند حمایت ویژه نظام جمهوری اسلامی و به‌نوعی یکی از رموز پایداری و تقویت آن است. همان‌گونه که اقتصاد قوی و قدرت نظامی موجب تقویت پایه‌های اساسی کشور و رشد علمی باعث پیشرفت کشور می‌شود، جریان زیارت نیز نقشی اساسی در زمینه ایجاد وحدت و انسجام درونی کشور و تقویت فرهنگ و هویت دینی جامعه ایران و همچنین ایجاد یک فرهنگ فراملی و بین‌المللی زیر سایه مکتب اهل‌بیت (ع) دارد؛ بنابراین باید همچون دیگر مؤلفه‌های قدرت جامعه اسلامی، در حکمرانی متعالی مورد توجه قرار گیرد.

اگرچه نهادهایی به‌صورت مستقیم در این زمینه دارای وظایفی هستند، اما باید همه مجموعه‌ها و سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها سهم خود را در گسترش موضوع زیارت و ارائه خدمات و تسهیلات مناسب به زائران به‌ویژه زائران امام‌رئوف (ع) ایفا کنند و ایجاد هم‌گرایی و هم‌افزایی بین این مجموعه‌ها نیازمند طراحی جدید و ارتباطات قوی بین‌سازمانی است. از سوی دیگر، سهم ظرفیت‌ها و آورده‌های متنوع جریان زیارت از مجموع آنچه به‌نام گردشگری مطرح می‌شود نیز سهم غالب است و کشور ما بیش از همه کشورها در ورود زائر و جابه‌جایی زائران، دارای تحرک و البته برکات مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی فراوان است.

در این راستا موضوع زیارت را باید یک موضوع ملی و بین‌المللی و به‌عنوان یکی از ارکان سیاست‌گذاری‌های کلان به‌ویژه در حوزه فرهنگ عمومی و یکی از ارکان حفظ هویت اسلامی جامعه دانست و با توجه به ابعاد و آثار مهم فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی آن، باید با توجه به آثار زیر در حوزه حکمرانی و نظام قانون‌گذاری، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور با نگاهی ملی و بین‌المللی و به‌عنوان یک اولویت به موضوع زیارت در کشور توجه کرد.

از ناگفته‌های عملیات تیرانا تا وکیل مدافع شیطان

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جبهه اصلاحات ازخیابان به صندوق رأی بازگردد» نوشت: محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از باسابقه‌ترین سیاستمدارانی است که تجربه ۲۸ سال حضور در مجلس شورای اسلامی را دارد. در گفت‌وگو با این روزنامه می‌گوید:

من جبهه اصلاحات را نصیحت می‌کنم که به صندوق رأی بازگردند. حتی برخی از سران این جبهه به این جمع‌بندی هم رسیدند که تنها راه حیات در عرصه سیاسی صندوق رأی است. با لشکرکشی در خیابان و اغتشاش راه به جایی نمی‌برند. خارجی‌های گردن‌کلفت به جایی نرسیدند و این‌ها هم در این صورت رقیب خود را نظام تعریف می‌کنند و خارج از نظام خواهند بود. در این صورت دیگر باید جوابگوی هسته سخت نظام باشند. اما اینکه فلان شخص را قبول نداشته باشند اشکال ندارد. داخل نظام به رقابت و ارائه برنامه بپردازند، اما اینکه دنبال تحریم باشند خروج از نظام است. فرانسه هم که مهد دموکراسی است در قانون اساسی فرانسه نوع نظام سیاسی لائیک بیان شده است که با هیچ اصل دموکراتیکی قابل تغییر نیست. هیچ حکومتی با دشمنان خود رودربایستی ندارد. اصلاح‌طلبان اگر می‌خواهند داخل نظام باشند باید در انتخابات شرکت کنند.

آرایش جریان اصولگرا برای انتخابات مجلس

در هر انتخاباتی ما دنبال وحدت حداکثری هستیم. اما به وحدت کامل نمی‌رسیم. این دوره هم مثل دوره‌های قبل است. وحدت برای ما اصل است، اما به‌طور قطع به وحدت صددرصد نمی‌رسیم. بالاخره یک عده عدالت‌خواه هستند، یک عده شفافیت‌خواه و زیر بار نمی‌روند. بعضی‌ها هم گفتند ما لیست جدا می‌دهیم. این‌ها دنبال سهم‌خواهی هستند. ما دنبال رسیدن به وحدت هستیم، اما اینکه برسیم یا نه مشخص نیست.

از ناگفته‌های عملیات تیرانا تا وکیل مدافع شیطان

روزنامه فرهیختگان در صفحه اول امروز خود با تیتر «ناگفته‌های عملیات تیرانا» نوشت: با انتقال گروهک تروریستی منافقین از عراق به آلبانی و عدم دسترسی‌های سابق، با آموزش‌های سرویس‌های اطلاعاتی غربی این گروهک اقدام به ایجاد یگان سایبری برای عملیات علیه تهران کرد. اگرچه این یگان در ابتدا در شبکه‌های اجتماعی فعال بود اما به‌مرور و با آموزش سرویس‌های امنیتی غربی و تهیه پیشرفته‌ترین تجهیزات و سرورها برای این گروهک، پروژه حمله به زیرساخت‌های حیاتی ایران در دستور کار این گروهک قرار گرفت.

با پشتیبانی از منافقین، کشورها از تبعات حملات سایبری به زیرساخت‌های ایران نیز در امان بودند چراکه به جای دولت واحد عملیات‌کننده یک گروهک تروریستی بود و این گروهک عملاً زیرساختی نداشت که تهران بتواند اقدام مقابله‌به‌مثل بکند. به دنبال حمله سایبری در آبان سال ۱۴۰۰ به جایگاه‌های پمپ‌بنزین در ایران که منجر به اختلالات جدی در روند سوخت‌گیری در سراسر کشور شد منافقین و سرویس‌های امنیتی حامی آنها در سال ۱۴۰۱ سرمایه‌گذاری بیشتری روی این اقدامات انجام دادند و بیش از ۸ هزار و ۳۲۱ بار به شبکه زیرساختی کشور حمله سایبری کردند. نهادهای امنیتی آماری از اینکه منشأ این حملات کدام کشور بوده و چه میزان از این حملات توسط منافقین انجام گرفته، ارائه نداده‌اند اما گفته می‌شود هک سایت شهرداری تهران، وزارت خارجه و وزارت آموزش‌وپرورش توسط این گروهک انجام شده است. به گفته منابع آلبانیایی در جریان بازرسی سی‌ام خردادماه از اردوگاه منافقین، آنها سرورهایی را در داخل این اردوگاه کشف کردند که از طریق آنها برخی موسسات خارجی هک شده‌اند.

هدف آلبانی در میزبانی از گروهک منافقین، کسب اعتبار و جایگاهی بین‌المللی در منطقه بالکان از طریق همراهی با سیاست‌های آمریکا بود. این کشور ضمن تقویت نقش خود در منطقه و روابط بین‌الملل و موقعیتش در قبال آمریکا و متحدان غربی، از کمک‌های مالی میلیونی آمریکا و سازمان ملل و برخی کشورهای عرب نیز برخوردار شد. برای مقامات آلبانی پذیرش منافقین یک بازی دو سر برد بود و در این بین زیرساخت‌های ایران بود که یک‌به‌یک زیر حملات گسترده سایبری از آلبانی قرار می‌گرفت و هیچ کشور و دولتی نیز در برابر آن پاسخگو نبود. کمتر از یک سال پس از حمله سایبری به پمپ‌بنزین‌های ایران در تیر و شهریور ۱۴۰۱ دو حمله بسیار سنگین سایبری بخشی از زیرساخت‌های آلبانی را از کار انداخت.

در یکی از این حملات به‌طور موقت تمام سیستم‌ها از جمله سامانه جامع مدیریت اطلاعات که ورود و خروج در گذرگاه مرزی را ثبت می‌کند، تعطیل و در پی آن صف‌های طولانی در دو گذرگاه مرزی این کشور تشکیل شد. با گذشت نزدیک به یک سال پس از این حمله هنوز بخشی از شبکه خدمات‌رسانی آلبانی نتوانسته به چرخه خدمات‌رسانی بازگردد. آلبانی ایران را به این عملیات سایبری متهم و به دنبال آن به قطع رابطه سیاسی با تهران اقدام کرده اما ایران همواره این اتهامات را رد کرده و جمهوری اسلامی را بخش مهمی از تلاش‌های مسئولانه بین‌المللی در مقابله با تهدید حملات سایبری خوانده است.

هنوز منشأ حملات سایبری به آلبانی مشخص نشده است اما دو حمله پی‌درپی آن هم در بازه‌ای دوماهه، تیرانا را متوجه ضعف اساسی در زیرساخت‌هایش کرده است. احتمالاً پس از این ضربه دردناک، مقامات آلبانیایی متوجه شدند که اگر جلوی اقدامات سایبری گروهک تروریستی منافقین را نگیرند عواقب سختی در انتظارشان است و ایران مجاز به اقدام متقابل با هدف حمایت از خود، واداشتن دولت مسئول به پیروی از تعهداتش و جبران خسارت دولت زیان‌دیده است.

پس از حملات سایبری به آلبانی و قطع روابط دیپلماتیک تهران و تیرانا به نظر می‌رسد دو طرف مذاکرات محرمانه‌ای در این باره داشته‌اند که خروجی آن منجر به جمع‌آوری سرورهای یگان سایبری منافقین شده است. علاوه‌بر این با توجه به اینکه آلبانی بدون چراغ سبز ایالات متحده امکان اقدام علیه این گروهک را نداشته، احتمالاً در قالب مذاکراتی که منجر به آزادی چند زندانی از دو طرف شده است، طرف غربی همچون سابق این گروهک را معامله کرده باشد. حمایت دولت بایدن از حق آلبانی برای تحقیق درباره احتمال فعالیت غیرقانونی در خاک این کشور نیز در همین چهارچوب قابل ارزیابی است.

با توافقات قبلی پلیس آلبانی روز سی‌ام خرداد که احتمالاً انتخاب این روز به پیشنهاد طرف ایرانی بوده است به مقر منافقین مراجعه می‌کند. این بازرسی اگرچه مسبوق به سابقه بوده است اما برخلاف دفعات پیشین که کادر منافقین آشپزخانه و سالن غذاخوری و مکان‌هایی در این سطح از اهمیت را به پلیس نشان می‌دادند پلیس آلبانی دست روی ساختمان یگان سایبری منافقین می‌گذارد و مصرانه خواستار بازرسی از این مکان می‌شود.

این درخواست با مخالفت کادر رهبری منافقین مواجه می‌شود و آنها به اعضا دستور ایجاد سپر انسانی در مقابل ساختمان را می‌دهند و همین موضوع نیز منجر به درگیری طرفین می‌شود که در جریان آن منافقین به بیش از ۱۵۰ خودروی پلیس خسارت وارد می‌کنند و پلیس نیز ۷۰ منافق را دستگیر و ۳۶ نفر را زخمی کرده و یک نفر را به هلاکت می‌رساند. با وجود این درگیری‌ها، پلیس تمام کامپیوترها و سرورهایی که در ساختمان سایبری منافقین قرار داشته را جمع‌آوری کرده و به خارج از اردوگاه منتقل می‌کند. از محتویات این سرورها و کامپیوترها اطلاعی در دست نیست اما منابع غیررسمی می‌گویند اطلاعات بسیار ارزشمندی در این سرورها و کامپیوترها ذخیره شده است که یکی از آنها می‌تواند افراد مرتبط با این گروهک در ایران باشد.

در سرورها چه اطلاعاتی وجود دارد؟

یکی از میانداران ناآرامی‌های سال گذشته، گروهک تروریستی منافقین بود. از طریق این سرورها که به احتمال زیاد بررسی آنها با حضور کارشناسان ایرانی خواهد بود و حتی این احتمال وجود دارد که آنها به ایران انتقال داده شوند، سرشبکه‌ها و اعضای مرتبط با این گروهک در داخل کشور نیز مشخص می‌شوند. این افراد که عمدتاً از طریق شبکه‌های اجتماعی به دام منافقین افتاده‌اند و در ازای همکاری با این گروهک، مبالغ قابل‌توجهی نیز به دست آورده‌اند، دست به اقدامات تروریستی و خرابکارانه در کشور زدند.

سال گذشته این گروهک کانون‌های شورشی را در سرتاسر کشور سامان داد که اعضای آن وظیفه دامن زدن به التهابات در کشور را برعهده داشتند. تصاویر پهپادهای پلیس آلبانی از مقر منافقین نشان می‌داد که اعضای این گروهک برخی اسناد را پیش از آنکه به دست پلیس برسد، به آتش کشیدند و برخی نیز با ایجاد سپر انسانی ۳۰۰ نفره، مانع بازرسی چند ساختمان مهم این گروهک تروریستی شدند. دسترسی به اطلاعات در درون آن ساختمان‌ها بسیاری از گره‌ها درباره این گروه جنایتکار را باز خواهد کرد.

از ناگفته‌های عملیات تیرانا تا وکیل مدافع شیطان

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خشم مقدس علیه اروپا» نوشت: همزمان با فرارسیدن عید بزرگ قربان در سوئد، یک شهروند سوئدی عراقی‌الاصل به نام «سلوان مومیکا»، در مقابل دیدگان صدها مسلمان حاضر در مسجد مرکزی استکهلم در یک اقدام بی‌شرمانه یک نسخه از قرآن را پاره کرد و آن را به آتش کشید. این اولین باری نیست که به مقدسات مسلمانان توهین شده و قرآن این کتاب آسمانی قریب به دو میلیارد مسلمان، هتک حرمت می‌شود؛ اما نکته مهم و درخور توجه اقدام «سلوان مومیکا» در مسجد مرکزی استکهلم، همان‌طور که مرجعیت عراق آیت‌الله سیستانی در متن نامه خود خطاب به دبیرکل سازمان ملل به آن توجه داده، این است که این بار برخلاف دفعات قبل با مجوز رسمی پلیس سوئد و تحت بهانه آزادی بیان رخ داده است.

این اقدام بی‌شرمانه دولت سوئد اما برای این کشور آن قدرها هم راحت و آسان تمام نشد و موجی از انزجار مسلمانان را به همراه داشت. کار حتی به جایی رسید که با هجوم مردم خشمگین عراقی به سفارت این کشور در منطقه سبز بغداد، کارکنان این سفارت مجبور به فرار شدند. ماجرا اما به همین جا ختم نشد و عربستان سعودی در اقدامی تحسین برانگیز به عنوان رئیس دوره‌ای سازمان همکاری‌های اسلامی، درخواست برگزاری فوری این سازمان را صادر کرد و قرار است هفته آینده نشست فوق‌العاده این سازمان در شهر جده با هدف بررسی اهانت به قرآن کریم در سوئد برگزار شود. در همین باره یکی از تحلیل گران اقتصاد سیاسی جهان عرب درباره تبعات هتک حرمت مقدسات اسلامی در سوئد، تاکید کرد که کشورهای عربی می‌توانند به میزان ۲۰ میلیارد دلار از مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری‌های خود در استکهلم را تحریم و این کشور را با بحران مواجه کنند.

موضوعی که انصارالله یمن نیز به آن اشاره کرد و ضمن محکوم کردن این هتک حرمت بی‌سابقه دولت سوئد، از مسلمانان خواست که کالاهای سوئدی را تحریم کنند. فشارهای دیپلماتیک از دیگر اقداماتی بود که در دستورکار کشورهای اسلامی قرار گرفت و ایران، نیز همانند عراق، عربستان، امارات و مغرب که اقدام به احضار سفیر سوئد کردند و نظیر دیگر کشورها از جمله پاکستان، یمن، اردن، سوریه، مصر، لبنان، بحرین، مراکش، کویت و روسیه به این حوادث واکنش نشان داد و آن را به شدت محکوم کرد. در کنار خشم مردم عراق و دیگر مسلمانان جهان راجع به دادن مجوز پلیس سوئد به مهاجر عراقی برای آتش زدن قرآن، مقامات و کاربران فضای مجازی نیز به این آزادی بیان کاریکاتوری سوئد واکنش نشان دادند.

در همین باره رئیس جمهور کشورمان طی سفر خود به کرمان، بخشی از اظهارات خود را به این موضوع اختصاص داد و گفت: «جوانان ما بدانند کسانی که ادعای توجه به آزادی بیان و عقیده را دارند، مستبد و مستکبر هستند.آن‌ها مقدسات مسلمانان را به راحتی مورد اهانت قرار می‌دهند، این موضوع قابل گذشت نیست.» محمد باقر قالیباف رئیس مجلس نیز ضمن محکوم کردن این اقدام در صفحه توئیتری خود نوشت: «مسلمانان جهان با توجه به مواضع مراجع عظام تقلید و در چارچوب قوانین مقدس اسلام به نحو مقتضی پاسخگوی این اهانت‌های منزجرکننده خواهند بود.» امیر عبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز نوشت: «اجازه دادن در اهانت به مقدسات دینی و قرآن‌کریم با هر توجیهی از سوی سوئد پذیرفته نیست. دموکراسی و آزادی خواندن این رفتارها، فقط و فقط مشوق تروریسم و افراط‌گرایی است؛ دودش قبل از هر طرفی به چشم غرب خواهد رفت.»

یکی از کاربران نیز واکنش جالبی به ادعای مضحک مقامات سوئد که قرآن‌سوزی را آزادی عقیده می‌دانند، داشت و نوشت: «دانشگاه استکهلمِ سوئد به‌دلیل اینکه وحید سعادت‌طلب، دانشجوی ایرانیِ این دانشگاه، پایان‌نامه‌اش را به شهید سلیمانی تقدیم کرده، به او اجازه دفاع نمی‌دهد و حتی جلسه دفاع او با دخالت پلیس نیمه‌کاره رها می‌شود.یعنی در واقع مسئولان سوئدی می‌گویند آزادی بیان دارید تا هرکجا و در هر موضوعی که ما بگوییم و صلاح بدانیم!» دولت سوئد اگرچه در نهایت از این اقدام خود عذرخواهی کرده و گفته که قرار است درباره اقدام سلوان مومیکا بر اساس قانون جرایم نژادپرستانه، تحقیقاتی را انجام دهد، اما این فرد که در شبکه‌های اجتماعی خود را «نویسنده و ملحد» معرفی می‌کند، با وقاحت و جسارت تمام اعلام کرده که درصدد آتش زدن مجدد قرآن در ۱۰ روز دیگر است. در همین باره کاربری نوشت که این ادعای گستاخانه سلوان مومیکا، در حقیقت سناریوی دولت سوئد است که با جلوگیری از اقدام بعدی وی، رفتار گذشته خود را توجیه و لاپوشانی کند.

از ناگفته‌های عملیات تیرانا تا وکیل مدافع شیطان

روزنامه رسالت در صفحه اول امروز خود با تیتر «اعتبار اسناد عادی چه بلایی بر سر مردم و حاکمیت می‌آورد؟» نوشت: اعتبار اسناد عادی در معاملات مربوط به اموال غیرمنقول تاکنون آسیب‌های فراوانی دربرداشته و به تزلزل مالکیت دولت و اشخاص بر املاک و اراضی و پرونده‌های متعدد قضائی منجر شده است. لذا وضعیت فعلی اعتبار اسناد عادی قابل تداوم نبود و معاملات املاک و اراضی باید صرفاً در قالب ثبت رسمی صورت پذیرد. آسیب‌های اسناد عادی موجب شد تا مجلس برای رفع این خسارات «طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» را کلید بزند که در شورای نگهبان و مجمع تشخیص با چالش‌هایی روبه‌رو شد و در روزهای اخیر با موضع علنی ولی‌فقیه، این موضوع، گره‌گشایی شد.

برخی از آسیب‌ها و ایرادهای ناشی از اسناد عادی که موجب آشفتگی در نظام حقوقی و قضائی کشور و اخلال در معاملات گردیده است، به‌طور مختصر به‌شرح زیر است:

۱- ایجاد بستر زمین‌خواری:

با توجه به اینکه اسناد عادی از نظر حقوقی معتبر و قانونی است، افرادی‌که مبادرت به تصرف اراضی دولتی، عمومی یا منابع طبیعی می‌نمایند، این امکان را دارند که اراضی متصرفی را با سند عادی به دیگران فروخته و یا پس از تغییر کاربری و ایجاد ابنیه یا غرس اشجار، اقدام به نقل‌وانتقال آنها به‌غیر نمایند. اعتبار سند عادی این اجازه را می‌دهد که تصرفات و تغییر کاربری غیرقانونی زمین‌خواران قابلیت انجام و ارزش معامله پیدا کنند.

علاوه بر این، با توجه به فقدان بانک اطلاعاتی و سابقه ثبت معاملات در معاملات غیررسمی، امکان ردیابی زمین‌خوار اصلی و اولیه بسیار دشوار و تا حدودی غیرممکن است زیرا ایادی متعددی در معامله عادی و قولنامه‌ای یک زمین وجود دارد و زمین‌خوار اولیه که با سند عادی معامله کرده، غالباً قابل‌شناسایی نبوده و ایادی بعدی از زمین‌خواری مطلع نیستند. حتی درصورت شناسایی زمین‌خوار اولیه، با توجه به قابلیت جعل در اسناد عادی، زمین‌خوار می‌تواند با تنظیم سند عادی جعلی به نام افراد فوت شده یا مجهول‌الحال از مجازات بگریزد. این موضوع مخاطره مهمی برای اراضی ملی و منابع طبیعی محسوب می‌شود و یکی از زمینه‌ها برای بروز زمین‌خواری‌های سازمان‌یافته و ایجاد پرونده‌های کثیرالشاکی در دستگاه قضائی است.

۲- تزلزل مالکیت دولت و اشخاص بر اراضی و املاک:

یکی از آثار مخرب اعتباردهی به اسناد عادی در معاملات اموال غیرمنقول، تزلزل حقوق مالکیت می‌باشد. نظر به اعتبار اسناد عادی مربوط به اموال غیرمنقول، همواره این خطر وجود دارد که افرادی با در دست داشتن سند عادی درخصوص یک ملک یا زمین، ادعایی مطرح نموده و موجب ابطال سند مالکیت و زوال مالکیت دارنده سند رسمی شوند. این خطر موجب عدم استحکام مالکیت اشخاص و دولت است؛ زیرا ادعای اشخاص ثالث نسبت به املاک و اراضی محدودیت و پایانی ندارد و در هر حال قابل طرح در محاکم است. باید توجه داشت تزلزل حقوق مالکیت علاوه بر بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام و ایجاد نارضایتی عمومی، سبب فقدان امنیت سرمایه‌گذاری نیز خواهد شد؛ زیرا سرمایه‌گذار در پی یک محیط امن برای احداث کارخانه، کارگاه یا ایجاد بنا برای شرکت خود می‌باشد و امکان معارضه اشخاص ثالث و ادعای مالکیت از جانب آنها، هرگونه سرمایه‌گذاری را دچار مخاطره کرده و امکان سرمایه‌گذاری امن و سودده را از میان می‌برد. به‌ویژه در سرمایه‌گذاری‌های کلان که مستلزم خرید چند هکتار از اراضی برای احداث کارخانجات و زمین‌های کشاورزی است، سرمایه‌گذار باید از عدم امکان طرح ادعا و معارضه مطمئن شود و سپس سرمایه خود را در این مسیر قرار دهد که این امر به‌دلیل تزلزل در اعتبار مالکیت رسمی، میسر نیست.

از ناگفته‌های عملیات تیرانا تا وکیل مدافع شیطان

روزنامه وطن امروز در صفحه اول امروز خود با تیتر «آمریکا به دنبال جایگزین زلنسکی» نوشت: نخست‌وزیر پیشین اوکراین در کانال تلگرام خود نوشت: غرب بویژه ایالات‌متحده به دنبال جانشینی برای ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین است. به گزارش بخش عربی شبکه آرتی روسیه، «میکولا آزارف» که در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ صدارت کابینه اوکراین را بر عهده داشت، جمع‌بندی خود را نظرات علنی محافل رسانه‌ای غربی درباره ضد حمله بهاری اوکراین اعلام کرده که به نوشته او چیزی جز خودکشی دولت کی‌یف و شکست تمام عیار برای غرب نبوده است.

آزارف نوشت: «تمام ناکامی‌ها در جبهه نبرد، بار سنگینی بر دوش زلنسکی است. وی اکنون برای آمریکا گزینه مناسبی نیست و توانایی پیشبرد اوکراین به سمت گفت‌وگوهای صلح را ندارد. غرب با جدیت به دنبال گزینه برای جانشینی او است».

به نوشته وی، واشنگتن به رغم انکارها به دنبال توقف درگیری‌ها در اوکراین است، چرا که کشورهای غربی نیاز دارند تسلیحات و مهمات از دست رفته خود را جبران و جایگزین کنند و سطح آمادگی در همه بخش‌ها را به سابق بازگردانند. وی «ویتالی کلیچکو» شهردار کی‌یف و بوکسور سابق را گزینه مناسبی برای آمریکا دانسته که واشنگتن اعتماد بالایی به او دارد و از این رو در لیست افراد واجدالشرایط برای جایگزینی زلنسکی قرار دارد. این مقام سابق کی‌یف همچنین از «روسلان استفانچوک» رئیس پارلمان اوکراین و حتی «اولنا زلنسکا» همسر زلنسکی به عنوان گزینه‌های آمریکا برای جایگزینی کمدینی که بر کرسی ریاست‌جمهوری نشسته، نام برده است.

در این راستا نشریه انگلیسی اکونومیست نیز پنجشنبه گذشته در گزارشی از وضعیت جنگ اوکراین نوشت کشورهای غربی از نتایج ضد حمله اوکراینی‌ها راضی نیستند و ارتش این کشور را تحت فشار قرار داده‌اند. این انتقادات موجب شده است اوکراینی‌ها نیز زبان به گلایه باز کنند. یک مقام سازمان اطلاعات اوکراین در این باره به اکونومیست گفت: «پیشروی کم ارتش اوکراین به تجهیزات و ابزارهای در دسترس مربوط می‌شود. برخی شرکا از ما می‌خواهند تا به جلو رویم و به سختی بجنگیم اما آنها همزمان هیچ عجله‌ای در تأمین تسلیحاتی اوکراین و اقلامی که نیاز داریم، از خود نشان نمی‌دهند.»

کمبود سلاح در میان نیروهای اوکراینی اما مورد تأیید نخست‌وزیر پیشین این کشور نیست. میکولا آزارف در کانال تلگرام خود نوشت اوکراین به نمایشگاه انواع سلاح‌ها تبدیل شده و این مقدار خرید تسلیحاتی، اوکراین را تا سال‌های سال بدهکار خواهد کرد.

از ناگفته‌های عملیات تیرانا تا وکیل مدافع شیطان

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آب و آبادانی در کرمان» نوشت: آیت‌الله رئیسی، روز گذشته به منظور افتتاح ۱۲ طرح در حوزه آب و برق و فاضلاب، به ارزش ۲۴ هزار و ۴۰۹ میلیارد تومان، از طریق شهرستان تاریخی «بم» وارد استان کرمان شد.

مهم‌ترین طرح افتتاح شده در این سفر را می‌توان آب رسانی به شهرستان بم و بروات دانست. این طرح با وقفه‌ای ۱۰ ساله روبه‌رو بود که در سفر سال گذشته رئیس‌جمهور به استان، آیت‌الله رئیسی بر اهتمام دولت به پایان این طرح در کوتاه‌ترین زمان خبر داده بود. روز گذشته این وعده رئیس‌جمهور عملی و آرزوی بیش از ۱۰ ساله مردم این شهرستان محقق شد.

بر پایه چنین رویکرد و عملکردی از دولت است که می‌توان استقبال مردم بم از آیت‌الله رئیسی را فهم کرد، مردمی که بدون برنامه، در خروجی فرودگاه، از رئیس‌جمهور و هیئت همراه استقبال کردند. رئیس‌جمهور در این سفر، با حضور در گلزار شهدای کرمان، ضمن زیارت مزار شهید حاج قاسم سلیمانی، یاد مجاهدت‌های شهیدان به‌ویژه سیدالشهدای مقاومت را گرامی داشت. آیت‌الله رئیسی علاوه بر قرائت فاتحه برای شهید سلیمانی و دیگر شهدای کرمان، با زائران مزار شهید سلیمانی نیز در فضایی صمیمی دیدار و گفت‌وگو کرد.

پایان چشم‌انتظاری ۱۲ ساله بم برای آب سالم

آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به فرودگاه بم، با بیان اینکه کارهای خوبی در استان انجام شده، اما برخی از مشکلات و نواقص مردم عزیز ما را رنج می‌دهد، اظهار کرد: دولت در حین انجام پروژه‌ها و طرح‌های بزرگ، از مسائل ضروری و حیاتی غافل نشده است.

وی با اشاره به اینکه آب به عنوان یکی از مشکلات این منطقه سال‌ها مردم را رنج داده است، تصریح کرد: امروز پس از ۱۲ سال چشم‌انتظاری، مردم از آب آشامیدنی گوارا بهره‌مند می‌شوند که این مسأله زمینه مناسب و مهمی برای پیشرفت منطقه است.

قدردانی مردم بم از رئیس‌جمهور

رئیس‌جمهور در بدو ورود به شهرستان بم، مورد استقبال جمعی از مردم این شهرستان که در مسیر خروجی فرودگاه این شهرستان اجتماع کرده بودند، قرار گرفت. آیت‌الله رئیسی در این اجتماع، با بیان اینکه در سفر استانی دولت مردمی به استان کرمان در سال گذشته، به مردم شهرستان بم قول دادیم طرح آب‌رسانی به این شهرستان که از حدود ۱۰ سال قبل نیمه‌کاره رها شده بود، به‌سرعت تکمیل شده و به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: امروز بعد از گذشت کمتر از یک‌سال به مدد الهی و با همت و تلاش مسئولان وزارت نیرو این طرح به سرانجام رسیده است. استقبال‌کنندگان با شعارهای «رئیس‌جمهور ما تشکر تشکر» از اجرای وعده رئیس دولت مردمی در تکمیل این طرح در مدت کمتر از یک‌سال قدردانی کردند.

از ناگفته‌های عملیات تیرانا تا وکیل مدافع شیطان

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عهدشکنی غرب در برجام به تغییر نظم جهانی شتاب داد» نوشت: استادیار مطالعات خاورمیانه دانشگاه ملی استرالیا معتقد است غرب در زمینه محروم کردن ایران از حقوقش در برجام دچار خطای محاسباتی بزرگی شد و پیش‌بینی‌اش درباره به زانو درآمدن ایران اشتباه از آب درآمد.

«علم صالح» در گفت‌وگو با روزنامه هم‌میهن اظهار کرد: در مرحله انتقال و تغییرات در نظم نوین جهانی و جابه‌جایی قدرت در سطح جهانی، مناطقی مثل مناطق غرب و شرق آسیا و آمریکای جنوبی از اهمیت زیادی برخوردار می‌شوند. در این مرحله غرب دست به‌اشتباهات استراتژیکی بزرگی زد که در نهایت سرعت این مرحله انتقالی را بیشتر کرد و یکی از اشتباهات استراتژیکی‌اش اشتباه در رفتارش با ایران بود. توافق برجام ۲۰۱۵ یک فرصت تاریخی برای غرب بود که اعتماد ایران را جلب و ایران متقابلاً اعتماد غرب را جلب کند تا بتوانند رودررویی تاریخی و حس عدم اعتماد تاریخی که بین ایران و غرب ایجاد شده بود را تا حدودی بهبود ببخشند.

در سال ۲۰۱۸ ترامپ بر سر کار آمد و از برجام خارج شد و معتقدم این اقدام بزرگ‌ترین ضربه‌ای بود که می‌توانست یک‌بار و برای همیشه اعتماد ایران به غرب را نابود کند. وقتی می‌گویم غرب، معمولاً غرب به سرکردگی آمریکاست و چیزی به نام اروپا به‌عنوان قدرت جهانی نداریم و این آمریکاست که می‌تواند در کنار اروپا قدرت مضاعفی پیدا کند. باید به مشاوران رئیس‌جمهور وقت آمریکا و کشورهایی مثل عربستان و اسرائیل که در ۲۰۱۸ به ترامپ این توصیه را کردند که از برجام خارج شود گفت بزرگ‌ترین اشتباه استراتژیک تاریخی خود را انجام داده‌اید. قرار بود خروج از برجام باعث شود ایران به زانو دربیاید؛ اما نه‌تنها به زانو درنیامد، بلکه ایران خیلی قوی‌تر شد و فعالیت‌های اتمی و نظامی‌اش بسیار پیشرفته‌تر و فعال‌تر شد و در کنارش، به سمت شرق چرخش کرد؛ یعنی دقیقاً همان چیزی که آمریکا باید از آن نگران می‌شد، برایش ایجاد شد و تنها امید غرب این بود که تغییرات در داخل کشور ایجاد گردد که این هم نشد و نه در اعتراضات دی‌ماه ۱۳۹۶، نه در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ و نه در اعتراضات شهریور ۱۴۰۱ اتفاقی در داخل ایران رخ نداد.

غرب و رسانه‌هایشان این امید را داشتند که اتفاقاتی در داخل بیفتد. پس سیاست‌های آمریکا نسبت به ایران و آنچه که «فشار حداکثری» نامیده بود، با شکست مواجه و این امر موجب شد تا حدود زیادی برجام اهمیت خود را از دست بدهد و وجود و روح برجام تا حدود زیادی از بین برود؛ به این معنا که اگر هدف برجام این بود که ایران از اتمی شدن دور شود، به این هدف منجر نشد یا اگر قرار بود برجام شروعی برای حل مشکلات بین ایران و غرب یا آمریکا باشد، این امر هم انجام نشد و یا اگر قرار بود ایران کشوری شود که وابستگی به غرب یا درهم‌تنیدگی اقتصادی با غرب داشته باشد تا منجر به تعادل سیاستش شود، با قراردادهای چندصد میلیاردی، این مورد هم به وقوع نپیوست و ایران به شرکای شانگهای، چین و روسیه روی آورد. از طرف دیگر تهران متوجه شد ضرورتاً برجام منافع و عوائد اقتصادی آن‌چنانی برای ایران نخواهد داشت؛ یعنی حتی در دوران سه‌ساله ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ محدودیت‌های اقتصادی زیادی برای ایران وجود داشت و از ۲۰۱۸ به بعد ایران توانست تلاش کند که با ایجاد جایگزین‌هایی برای غرب و ایجاد مکانیسم‌های جدید تعامل برای فروش نفت و روابط اقتصادی تا حدودی بقای اقتصادی خود را به سختی حفظ کند.

از ناگفته‌های عملیات تیرانا تا وکیل مدافع شیطان

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وکیل مدافع شیطان» نوشت: امروز ۳۷ ساله است و سال ۲۰۱۷ به اتهام جنایت جنگی در عراق دستگیر اما کمی بعد با فشار و مداخله برخی نهادهای غربی، از بند جست. اهل استان نینوا در شمال عراق است و امروز در سوئد خود را یک لیبرال و خداناباور معرفی می‌کند؛ همچنین بنیانگذار حزب دمکراتیک «سریانی» و فرمانده یک گروه شبه‌نظامی مسلح به نام «صقور السریان» بود که برای آزادسازی استان نینوا از اشغال داعش تشکیل شده بود، اما اقداماتش در برابر مخالفانش دست کمی از داعش نداشت. داعش یک طرف بام افراط‌گرایی ایستاده است و «سلوان مومیکا»، عراقی تباری که در سوئد قرآن آتش می‌زند، یک طرف دیگر بام. مخرج مشترک داعش و سلوان مومیکا افراط‌گرایی است؛ یکی به‌نام مذهب و دیگری علیه مذهب!

مومیکا، روز چهارشنبه (بیست‌وهشتم ژوئن) در مرکز استکهلم و در مقابل مسجد اصلی شهر، همزمان با روز عید قربان صفحاتی از قرآن را پاره کرد و آتش زد. همزمان دوست او که در کنارش بود، با بلندگو صحبت کرد و از او فیلم گرفت. این گستاخی با تأیید و حمایت دولت سوئد انجام شد و پلیس کمی جلوتر، مومیکا را اسکورت امنیتی و حفاظت کرد تا مبادا کسی به اقدام ضدعقیدتی او گزندی وارد کند. همزمان اما او به عقیده مذهبی بیش از یک میلیارد مسلمان به شنیع‌ترین وجه توهین کرد تا احساسات مؤمنان را جریحه‌دار کند.

به‌راستی چه چیزی باعث می‌شود که در غرب مدعی احترام به عقاید گوناگون، عقیده مذهبی بیش از یک میلیارد مسلمان نادیده گرفته شود و همزمان شعار همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و عقاید تکیه‌کلام ثابت رهبران غربی باشد؟ پاسخ به این سوال را می‌توان در نگاه دوگانه و استانداردهای متناقض لیبرال دمکراسی غربی در احترام به عقاید گوناگون دنبال کرد.‌

عقده دیده شدن

رفتارها و عملکرد سلوان مومیکا در آتش زدن قرآن، نخستین رفتار عجیب او نیست چرا که سابقه وی نشان می‌دهد او شخصیتی بی‌ثبات دارد. ولید المقدادی، روزنامه‌نگار تحقیقی که خود ساکن سوئد است، در برنامه «بهترین گفتار» که از شبکه روسیا الیوم پخش می‌شود، درباره سیلوان مومیکا گفته است که «این فرد هتاک صرفاً به‌دنبال شهرت است و نه بیشتر و اگر تفکر و ایده مشخصی داشت، هرگز دست به این کار نمی‌زد. نوع رفتاری که او انجام می‌دهد از اهانت به قرآن کریم در زمین فوتبال تا انداختن گوشت خوک روی آن نشان می‌دهد که او هیچ سر رشته‌ای از سیاست ندارد.»

در حادثه آتش‌زدن قرآن کریم، حدود ۲۰۰ نفر حاضر شدند و پلیس سوئد یک جوان که قصد پرتاب سنگ به‌سوی این مهاجر عراقی را داشت، بازداشت کرد. این حادثه پس از اقدام یک افراط‌گرای دانمارکی در سال ۲۰۲۲ برای آتش زدن قرآن در مقابل سفارت ترکیه انجام شد. با این حال تبدیل شدن به سوژه رسانه‌ای را در اقدامات غیرمتعارف سلوان مومیکا می‌توان دید.

البته سلوان مومیکا نخستین فردی نیست که در کشورهای غربی دست به اقدام غیرمتعارف ضدمسلمانان می‌زند. پیش از او نیز افراد دیگری مانند «راسموس پالودان» با قرآن سوزی در سوئد، «تئودور ون گوگ» با فیلم‌سازی در دانمارک، «کورت وسترگارد» با طراحی کاریکاتور در نشریات دانمارک و اقدامات مختلفی را علیه مسلمانان انجام دادند که وجه مشترک اقدامات همه آنها استفاده از رسانه‌های مختلف برای بازتاب اقدامات‌شان بوده است.

گویی تلاش برای بازنمایی رسانه‌ای آرزوی بر دل مانده بسیاری از افرادی است که تلاش دارند تا اقدامات ضداسلامی خود را در قاب رسانه‌ها ثبت کنند.

از ناگفته‌های عملیات تیرانا تا وکیل مدافع شیطان

کد خبر 669766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.