قدرت‌نمایی نظامی ایران در نمایشگاه ARMY ۲۰۲۳

نمایشگاه ARMY ۲۰۲۳ روسیه، گردهمایی بروزترین و مدرن‌ترین تجهیزات و توانمندی‌های نظامی است که در مسکو برپا شده و جمهوری اسلامی ایران پرقدرت در این نمایشگاه ظاهر شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایشگاه بین‌المللی نظامی-فناوریARMY ۲۰۲۳، در پارک پاتریوت کوبینکا نزدیک شهر مسکو، هشتمین همایش تسلیحاتی روسیه است که در حال برگزاری و بیش از ۶۰ کشور جهان در آن حضور فعال دارند.

قدرت‌نمایی نظامی ایرانی در نمایشگاه ARMY ۲۰۲۳

جمهوری اسلامی ایران امسال با محوریت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با برپایی غرفه‌ای قابل توجه، اقدام به ارائه محصولات متنوع دفاعی ساخت کشورمان در حوزه‌های مختلف کرد که علاوه بر محصولات مختلف حوزه دریایی که حوزه تخصصی این نمایشگاه است، محصولاتی در حوزه رزم زمینی، هوایی، پدافند هوایی و موشکی نیز در این نمایشگاه ارائه شده بود.

روز گذشته ارتشبد «سرگئی شایگو»، وزیر دفاع روسیه و امیر خلبان عزیز نصیرزاده، جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از غرفه کشورمان در این نمایشگاه بازدید کردند.

قدرت‌نمایی نظامی ایرانی در نمایشگاه ARMY ۲۰۲۳

خبرگزاری تاس روسیه در گزارشی با اشاره به نمایشگاه بین‌المللی صنایع نظامی روسیه ۲۰۲۳ گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران، طیف وسیعی از هواپیماهای بدون سرنشین، سامانه‌های جنگ الکترونیک و سامانه‌های شناسایی رادیویی را در نمایشگاه ARMY ۲۰۲۳ مسکو عرضه کرده است.

پهپادهای آرش، ابابیل ۵ و پهپاد کرار همچنین سامانه جنگ الکترونیک هانتر -۲ که قادر به شناسایی پهپادها از فاصله ۲۰۰ کیلومتری است، در غرفه دفاعی ایران در نمایشگاه روسیه به نمایش گذاشته شده است.

پهپاد ایرانی ابابیل در نمایشگاه به عنوان بخشی از همایش بین المللی نظامی-فناوری ارمیا-2023 در روسیه - اسپوتنیک ایران

بمب‌های هدایت شونده GB۱۲۵، هواپیماهای آموزشی یاسین، و موشک کروز ضد کشتی CM-۳۰۰ نیز بخشی از نمایشگاه ایران در مسکو را به خود اختصاص داده‌اند.

تصاویر و ویدئوهای خبرگزاری اسپوتنیک هم نشان می‌دهد که «سرگئی شویگو» به‌عنوان بالاترین مقام نظامی روسیه با هیئت همراه از غرفه ایران در این نمایشگاه بازدید کرده و ضمن رایزنی با مسئولان غرفه از نزدیک تجهیزات دفاعی و پهپادهای ایرانی را مشاهده و بررسی کرده است.

همچنین موشک ابابیل با برد ۸۶ کیلومتر برای اولین بار در غرفه ایران در نمایشگاه دفاعی روسیه به نمایش در آمده است. ابابیل یک موشک زمین به زمین بالستیک است که با تجهیز به جست‌وجوگر اُپتیکی می‌توان آن را علیه اهداف دریایی نیز به کار برد.

شناورهای ایرانی؛ از دنا و ذوالفقار تا فاتح و حیدر

ماکت ناوشکن دنا، شناورهای تندروی ذوالفقار، حیدر، جست‌وجوی SAR و زیردریایی کلاس فاتح به همراه ماکت کاوشگر خلیج‌فارس نیز در نمایشگاه ARMY ۲۰۲۳ به نمایش برای عموم درآمده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس فدراسیون روسیه در پیامی در همین رابطه نوشت: «پیشنهاد می‌کنیم که در حوزه‌های گسترده‌ای از جمله آموزش نفرات، ارتقای مهارت نیروها و برگزاری رزمایش‌های مشترک همکاری کنیم.»

بالاترین مقام نظامی روس گفته است که «پیش‌بینی می‌کنیم همچون گذشته در حاشیه این مجمع نیز توافقنامه‌های مهم و قراردادهای صادرات امضا شوند.»

به نوشته خبرگزاری تاس، پوتین اطمینان داد که این مجمع، همکاری‌های نظامی-فنی را در جهت برقراری ثبات و امنیت در جهان چندقطبی در حال ظهور ارتقا می‌دهد.

ایران؛ از واردکننده سلاح تا صادرکننده تسلیحات مدرن

سیدرضا میرطاهر، کارشناس مسائل استراتژیک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون اهمیت حضور ایران در نمایشگاه ۲۰۲۳ نظامی مسکو اظهار کرد: نمایش مقدورات و امکانات نظامی و دفاعی ایران در کنار توانمندی صنایع دفاعی در زمینه طراحی، تولید، ساخت و عملیاتی کردن انواع تجهیزات هوایی دریایی و زمینی نشان‌دهنده پیشرفت روزافزون ما در این عرصه است.

وی با اشاره به اینکه انواع حس‌گرها، تجهیزات الکترونیک، موشک‌ها و صنایع راداری مدرن کشورمان در این مجمع سالانه به نمایش درآمده است، تصریح کرد: امسال ایران از موشک‌های بالستیک بسیار دقیق مانند ظهیر و ابابیل رونمایی کرده که مورد توجه مقامات روسیه به‌ویژه سرگئی شایگو، وزیر دفاع این کشور قرار گرفته است.

این کارشناس مسائل نظامی ادامه داد: در نمایشگاه بزرگ مسکو، از تجهیزات به‌ویژه انواع پهپادهای ساخت ایران از جمله موشک کروز، بالستیک و ضدزره رونمایی شده که تا حد زیادی از پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی جهان است.

وی تاکید کرد: این مهم نشان می‌دهد ایران در چند دهه اخیر گام‌های شگرفی در مسیر بومی‌سازی انواع تجهیزات و تسلیحات نظامی برداشته و تا حد زیادی بر تحریم‌های تسلیحاتی غرب غلبه کرده است.

میرطاهر با بیان اینکه ایران مقتدر اسلامی از یک واردکننده سلاح، به تولیدکننده انواع تسلیحات تبدیل شده و قادر به تأمین نیاز دیگر کشورها است، افزود: این تجهیزات از نظر قیمت، کیفیت، کمیت و فناوری روزآمد است؛ همچنین ایران می‌تواند در عرصه‌هایی مانند پهپادهای رزمی، تهاجمی و شناسایی یا انواع شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و سنگین، انواع بالگردها و خودروهای نظامی سبک نیاز دیگران را برآورده کند.

به گفته وی، صنایع دفاع ایران در زمینه ساخت انواع موشک‌های نقطه‌زن بالستیک پیشتاز است و نظر کشورهای مختلف از جمله سران مسکو را جلب کرده است.

این کارشناس خاطرنشان کرد: به نمایش گذاشتن دو موشک جدید ظهیر با برد ۵۰۰ کیلومتر و موشک ابابیل ۲ نشان می‌دهد ایران در این زمینه تا چه حد پیشرفت کرده که این مسئله مورد توجه سران کشور روسیه هم قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: تکیه بر توانمندی‌های داخلی، استفاده از نیروی انسانی متعهد و متخصص و ظرفیت‌های انسانی و صنعتی که در ایران وجود دارد، همچنین لزوم برنامه‌ریزی برای ارتقا و روزآمدی صنایع دفاعی از زمینه‌های توفیقات کشورمان در این عرصه است.

بر این اساس، هزار و ۵۰۰ شرکت دفاعی پیشرو در روسیه، در این نمایشگاه و برنامه‌های تجاری آن شرکت خواهند کرد و در مورد توسعه و پیشرفت‌های نیروهای مسلح روسیه و صنایع دفاعی همچنین امکان همکاری دفاعی با سایر کشورها بحث خواهند کرد. همچنین ۸۵ شرکت و سازمان خارجی از هفت کشور نیز در این نمایشگاه حاضر هستند.

نمایشگاه فنی-نظامی ۲۰۲۳ ارتش روسیه در مرکز نمایشگاهی پاتریوت در مسکو، روزهای چهاردهم تا بیستم اوت (بیست‌وسوم تا بیست‌ونهم مردادماه ۱۴۰۲) در حال برگزاری است.

کد خبر 680027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.