۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۰
علل بروز سنگ صفرا چیست؟

فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان گفت: به‌طور کلی وجود هر نوع سنگ در صفرا تحت عمل جراحی قرار نمی‌گیرد و پزشک معالج دارو برای آن تجویز نمی‌کند، چنانچه سنگ بدون علامت بیماری بیشتر از سه سانتیمتر باشد با مصرف دارو تحت درمان قرار می‌گیرد یا جراحی می‌شود.

مسعود عطایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به عملکرد کیسه صفرا در سلامت بدن انسان اظهار کرد: زمانی که انسان غذای چربی را مصرف می‌کند، معده سیگنالی را به کیسه صفرا می‌دهد و منقبض می‌شود، در این حالت مجاری صفراوی باز و صفرا همزمان با غذا وارد روده می‌شود و به هضم غذا و جذب چربی‌ها در بدن کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه کیسه صفرا نیز مانند دیگر اعضای بدن بیماری‌های خاص خود همچون بیماری‌های التهاب مزمن و حاد را دارد، افزود: آنچه که تمام این علائم را رقم می‌زند وجود سنگ‌های صفراوی است، سنگ صفراوی شایع‌ترین بیماری کیسه صفرا است و متعاقب آن بیماری‌هایی از جمله کله سیستیت حاد و مزمن، سنگ مجاری صفراوی، التهاب مجاری صفراوی و در نهایت التهاب لوزه‌المعده با ایجاد سنگ در این عضو بدن مرتبط است.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان در خصوص علائم بیماری‌های صفراوی، تصریح کرد: بیماری‌های صفراوی علائم مختلفی دارد شایع‌ترین علائم درد خفیف و ملایم در قسمت فوقانی شکم و زیر جناق سینه است، اگر بیمار درد شدیدی داشته باشد، در مواردی مانند کله سیستیت حاد و التهاب کیسه صفرا ممکن است شدت درد به اندازه‌ای باشد که بیمار مجبور به مراجعه به بیمارستان شود، زردی صورت، چشم، بدن یا تب و لرز نیز ممکن است در این بیماران ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات مربوط به ژن این نوع بیماری‌ها قابل پیشگیری نیست، گفت: بعضی از موارد قابل پیشگیری از بروز این عارضه داشتن رژِیم غذایی کم‌چرب، فعالیت بدنی روزانه و کاهش وزن به آهستگی است. برخی از بیماران در بدن سنگی دارند که هیچ نوع علامتی ندارد، این نوع سنگ‌ها بدون علامت است و نیاز به اقدام خاصی ندارد، تنها در صورتی که در شرح حال این بیماران علائم یا عوارض مربوط به سنگ دیده شود، اقدام درمانی انجام می‌گیرد.

عطایی ادامه داد: به‌طور کلی برای وجود هر نوع سنگ در صفرا، بدن را تحت عمل جراحی قرار نمی‌دهند و پزشک معالج دارو برای آن تجویز نمی‌کند، چنانچه سنگ بدون علامت بیماری و بیشتر از سه سانتیمتر باشد با مصرف دارو تحت درمان قرار می‌گیرد یا جراحی می‌شود و این اتفاق به دلیل جلوگیری از عوارضی است که این سنگ‌ها برای بدن بیمار به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه در مواردی که بیماران عمل‌های لاغری را انجام می‌دهند و کاهش وزن سریع اتفاق می‌افتد، احتمال تشکیل سنگ صفراوی وجود دارد، اظهار کرد: در این موارد که اتفاق می‌افتد بعضی از پزشکان جراح برای پیشگیری از بروز این نوع عوارض همان ابتدا کیسه صفرا را از بدن بیمار خارج می‌کنند تا عارضه کیسه صفرا برای او رخ ندهد.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان گفت: افرادی که کیسه صفرای آنها تخلیه نشده است برای پیشگیری از ایجاد سنگ می‌توانند قرص‌های جلوگیری از ایجاد سنگ صفرا را با تجویز پزشک مصرف کنند تا صفرای آنها غلیظ نشود و ایجاد سنگ کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: این افراد مانند بیمارانی که عمل صفرا انجام می‌دهند، باید محدودیت در مصرف غذاهای پرچرب و کاهش وزن شدید را داشته باشند، این گروه از بیماران باید بدانند اگر درد شدیدی پیدا کردند حتی اگر کیسه صفرای آنها هم خارج شده است باید احتمال تشکیل سنگ در مجاری صفراوی آنها را داد و ضروری است که بررسی‌های لازم از این نظر هم انجام گیرد، اما مصرف مایعات، رعایت رژیم غذایی، کنترل چربی و افزایش فعالیت بدنی از بروز این موارد در این بیماران جلوگیری می‌کند.

کد خبر 669460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.