ارتباط آپنه‌های تنفسی و اختلال خواب با بروز آلزایمر در طولانی‌مدت

یک نوروفیزیولوژیست گفت: مطالعات جدید نشان می‌دهد، ارتباط نزدیکی بین وجود آپنه‌های تنفسی و اختلالات خواب و احتمال بروز دمانس یا آلزایمر و زوال عقلی در طولانی‌مدت وجود دارد.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به خفگی مغز در طول خواب اظهار کرد: مغز انسان ممکن است در طول خواب خفه شود، اختلالی به نام آپنه تنفسی در افرادی که چاقی مفرط دارند یا شب‌ها زیاد خروپف می‌کنند، وجود دارد که در این صورت ممکن است آپنه تنفسی رخ دهد.

وی درباره علت بروز آپنه تنفسی در افراد افزود: به‌طور معمول بین ۲۰ تا ۳۰ ثانیه و در برخی افراد بیشتر، تنفس به دلیل انسداد در مجاری هوایی و فوقانی قطع می‌شود؛ از این‌رو آپنه تنفسی مشکل بزرگی است به این دلیل که در زمان اکسیژن‌گیری انجام نمی‌شود.

این نوروفیزیولوژیست تصریح کرد: آپنه تنفسی در برخی افراد با سرعت بیشتر و در برخی افراد با سرعت کمتر ممکن است منجر به بیدار شدن در طول خواب شود و اختلال خواب ایجاد کند، همچنین مشکل بزرگ‌ترین که وجود دارد این است که افراد در طول شب به صورت مکرر و به دلیل نبود اکسیژن‌رسانی مناسب به مغزشان ممکن است آپنه‌های تنفسی را تجربه کنند که این اتفاق به مرور زمان آسیب‌رسان خواهد بود و مغز را دچار صدمه و آسیب خواهد کرد.

وی با اشاره به تحقیقات انجام‌شده درباره ارتباط بین آپنه‌های تنفسی و بروز آلزایمر ادامه داد: مطالعات جدید نشان می‌دهد، ارتباط نزدیکی بین وجود آپنه‌های تنفسی و اختلالات خواب و احتمال بروز دمانس یا آلزایمر و زوال عقلی در طولانی‌مدت وجود دارد.

صفری خاطرنشان کرد: اگر فردی دچار این اختلال باشد و در میانه‌های شب نفس وی قطع شود یا خروپف کند، باید به پزشک متخصص مراجعه کند تا وضعیت وی به لحاظ امواج مغزی، تنفسی و قلبی به‌طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر 669237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.